3717
Sök

Saab 9-5 2,0t - 89. Bilen hackar när jag kör, och startar ej när den är varm.

2 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej Jag har ett drygt problem med min saab och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag har läst på andra forum om liknande problem och alla skriver lite olika. Så därför undrar jag om någon vet mer exakt vad det kan vara för fel på bilen.

Bilen startar alltid utan några problem när den är kall, och den rullar på bra tills den börjar bli varm. För när den blir varm börjar bilen hacka precis som om det var klumpar i bensinen. Och sen när jag stänger av den så startar inte bilen förrens den har blivit kall igen.

Så jag hade varit väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problem smile

mvh Robin K

169 Inlägg
15 juli 2012
#2
vevaxelgivare kanske?

//Jonas

331 Inlägg
15 juli 2012
#3
Skulle sätta min slant på vexaxelläges givaren wink

Annars ta in den o gör en felsökniing wink kostar inte många kr smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#4
Det ÄR vevaxelgivaren och den är inte dyr att köpa och dessutom väldigt enkel att byta själv.

Den sitter på högersidan av motorblockets framsida (mot botten av blocket) när du står vid huven och sitter bara med en enda liten skruv.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 57326.html

Kostar bara 472kr om man är medlem i STCS.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

309 Inlägg
16 juli 2012
#5
Jag tycker det låter som en motortemp givare jag. Vad styr vevaxelgivaren som gör att den inte fungerar beroende på om motorn är varm eller kall? (ärlig fråga, försöker inte vara spydig)
Senast redigerat av jonas_ahman (16 juli 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#6
jonas_ahman skrev:
Jag tycker det låter som en motortemp givare jag. Vad styr vevaxelgivaren som gör att den inte fungerar beroende på om motorn är varm eller kall? (ärlig fråga, försöker inte vara spydig)

Står vevaxeln fel så SKA inte motorn starta och är givaren kass tror motorstyrdonet att vevaxeln står fel för start dvs motorn startar inte.

Uppenbarar sig oftast genom att bilen startar kanonbra på morgonen tex när man kör iväg men när man käkat på donken så vägrar den starta. Har själv varit med när en bil fått detta problemet vilket resulterade i bärgning från platsen (Obs undvik rastplatsen i värnamo där både McD, BK och max ligger wink ).

Det är inga problem att köra med trasig givare sålänge bilen inte går illa när man kör och man har tid att vänta på att motorn kallnar. Men eftersom det är en så pass billig del och så lättbytt så finns det ju ingen direkt anledning att vänta med att byta den.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

309 Inlägg
16 juli 2012
#7
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Läser och släcker felkoder. pm för info

3 466 Inlägg
16 juli 2012
#8
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Jag kan garantera att det är vevaxelgivaren då jag hade EXAKT samma symptom på min.


Jag kom ut ur affären en dag o bilen vägrade starta. Trodde att tändkassetten hade gått eftersom den vägrade tända. Ringde till en Saab-meck o han sa direkt att jag skulle öppna huven och testa en stund senare. Startade den då så va de vevaxelgivaren.

Är enkel att byta men sitter ganska trångt på blocket bak downpipen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 juli 2012
#9
Börja med vevaxelgivaren. Tror det räcker så, annars tändkasett nästa...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#10
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 466 Inlägg
16 juli 2012
#11
TBOC_Razor skrev:
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

Nja. Man får ingen felkod på Vevaxelgivaren.. tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#12
M_icke_ skrev:
TBOC_Razor skrev:
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

Nja. Man får ingen felkod på Vevaxelgivaren.. tongue

Var inte helt säker på om den gjorde det eller inte men resten stämmer nog ganska bra iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
16 juli 2012
#13
TBOC_Razor skrev:
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

Stämmer bra. Nu minns jag inte åt vilket håll resistansen går på dessa givare, men när den är varm så ger givaren fel motstånd till styrsystemet. Vid värden utanflr angivna toleranser startas varken tändning eller bränslepumpen.

Ännu lustigare blir det om man kör med "fel" givare....då hoppar den igång spontant lite då och då oavsett temperatur tongue


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#14
Echonator skrev:
TBOC_Razor skrev:
jonas_ahman skrev:
jo att den känner om veven står rätt eller fel är jag med på,men att den känner mer eller mindre rätt beroende på om motorn är varm eller ej tycker jag känns skumt. om det inte är typ att den börjat glappa och pga värmeutvidgningen så blir glappet för stort och den ger fel/ingen signal? kanske ser logiken i det imorgon när klockan inte är 03:17 på morgonen smile

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

Stämmer bra. Nu minns jag inte åt vilket håll resistansen går på dessa givare, men när den är varm så ger givaren fel motstånd till styrsystemet. Vid värden utanflr angivna toleranser startas varken tändning eller bränslepumpen.

Ännu lustigare blir det om man kör med "fel" givare....då hoppar den igång spontant lite då och då oavsett temperatur tongue

Nja är du helt hundra på det ??

För saabmecken i värnamo som råkade köra förbi kollade så att soppapumpen gick igång vid tändning och det gjorde den.

Felet på deras bil var som sagt givaren...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 466 Inlägg
16 juli 2012
#15
TBOC_Razor skrev:
Echonator skrev:
TBOC_Razor skrev:

Ingen aning varför men kan ju vara så att givaren ger olika motstånd (ändrar resistans) när den blir varm så att signalen hamnar utanför bilens förinställda intervall och då sätts väl felkod och motorn vägrar starta.

Sen när givaren blir kall så hamnar resistansen inom rätt intervall igen och bilen startar...


Måste ju vara något sånt antar jag för resistans påverkas ju iaf av temperatur om jag inte kommer ihåg helt fel tongue

Stämmer bra. Nu minns jag inte åt vilket håll resistansen går på dessa givare, men när den är varm så ger givaren fel motstånd till styrsystemet. Vid värden utanflr angivna toleranser startas varken tändning eller bränslepumpen.

Ännu lustigare blir det om man kör med "fel" givare....då hoppar den igång spontant lite då och då oavsett temperatur tongue

Nja är du helt hundra på det ??

För saabmecken i värnamo som råkade köra förbi kollade så att soppapumpen gick igång vid tändning och det gjorde den.

Felet på deras bil var som sagt givaren...

Ja bränslepumpen går även om vevaxelgivaren är kass. Därav trodde jag att det var tändkassetten som va kass när detta inträffade på min bil. Fick fram soppatryck och allt men den tände inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

91 Inlägg
16 juli 2012
#16
Exakt samma symptom som när vevaxelgivaren gick på min saab 9-5 2,0t -99. Här är en guide med bilder för hur du byter: http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/


Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 juli 2012
#17
de där är typisk vevaxelgivare symptom!


2 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#18
Hej igen!!
Jag har bytat ut vevaxelgivaren och nu startar bilen varje gång, men nu har det dykt upp ett nytt problem istället hmm

Varje gång jag gasar på och kommer över 2000 varv så börjar bilen att hacka. Det händer inget om jag gasar upp försiktigt men när jag gasar på lite mer så börjar den hacka rejält. Är det någon som vet vad det kan vara för fel så hade jag varit tacksam för hjälp ännu en gång smile

// Robin

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 juli 2012
#19
Testa o ryck R slangen på magnetventilen, slangen högst upp har jag för mig! går den bra då är det EVAP backventilerna!


91 Inlägg
31 juli 2012
#20
Hur gick det?



Sök