4386
Sök

Bilen varvar inte över 4000 på friläge

89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#1
Ja hej, Kom hem en dag och skulle stänga av bilen i garaget, lät han stå på tomgången då fick den motorstopp. tror de kan ha berott på soppa torsk då ja kört 8,9mil på 8liter bensin ungefär. Men sen när ja tankat så river den igång direkt och varvar bara 4000 i friläge, tänkte direkt att den går på 3burkar. Men när jag lägger i växel och kör så känns den helt normal. Det är som att den varvar ut när det är snurr på drivlinan.

Som sagt någon som kan ha en aning?


1 532 Inlägg
17 juli 2012
#2
mercedezz skrev:
Ja hej, Kom hem en dag och skulle stänga av bilen i garaget, lät han stå på tomgången då fick den motorstopp. tror de kan ha berott på soppa torsk då ja kört 8,9mil på 8liter bensin ungefär. Men sen när ja tankat så river den igång direkt och varvar bara 4000 i friläge, tänkte direkt att den går på 3burkar. Men när jag lägger i växel och kör så känns den helt normal. Det är som att den varvar ut när det är snurr på drivlinan.

Som sagt någon som kan ha en aning?

Övervarvnings skydd på din merca det ska vara så helt normalt.


89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#3
varvade lätt 6000 tills igår på friläget.


89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#4
Kan det vara något relä till soppa pumpen? typ det som sitter vid batteriet, som kanske hoppat ut. Eller något i bakre säkringsdosan?


104 Inlägg
17 juli 2012
#5
Spärren på grannens merca är 4000 iaf

It ain't big it's huge...

1 532 Inlägg
17 juli 2012
#6
Oki skumt för på den där ska det va övervarvnings skydd hmm jag ägde en likadan o blev paff och trodde min motor pajat o åkte till merca men dom baa flina åt mig o berättade att jag hade varv skydd


20 Inlägg
17 juli 2012
#7
Håller med föregående talare de är ett övervarvningsskydd är exakt likadant på min mercedes smile
Mvh Andreas.

89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#8
ja va då å burna med han för nå dar sen å då måste man fan varva full pelle, märkligt att det skyddet bara tvär kommer.


klabbarpan
3 041 Inlägg
17 juli 2012
#9
Det kommer inte bara. Standard på ganska många bilar. Förövrigt, varför skall bilen ens kunna varva fullt på friläge? Bara meningslöst såvida man inte vill leka ronny och ragge vid korvmojjen...


89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#10
NÄ! Men hade ju fått soppa torsk på bilen, och varvade för att få upp soppa trycket lite? Då märkte jag han typ spika på 4000


Smålänning
7 883 Inlägg
17 juli 2012
#11
Varför varvade du för att få upp soppatrycket? Det funkar bara på gamla mekaniuska pumpar, din bil har elpump och bränsletrycksregulator.

Kan fortfaronde inte se problemet om bilen går som den ska när du kör om inga lampor lyser. Det är inte bra att torrvarva för mycket och det har dom löst med lägre varvstopp i friläge.

Prova lägga i en växel och ha kopplingen nere och gasa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
17 juli 2012
#12
burnar man så vet inte bilen om du kör eller står stilla utan antar att du kör
då är det inte så konstigt att den varvar mer


men finns många bilar som har varvspärr på friläge
polarns c280 är sån men låser man fast den så går det utmärkt att gasa mer än 4000rpm
iof en aut men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

89 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#13
Har provat att ha en växel och koppla å gasa, bara märkligt att skiten uppkom efter att den dog på tomgången? Trodde att de va pga slut på soppa men de vare visst inte.


682 Inlägg
17 juli 2012
#14
mercedezz skrev:
Har provat att ha en växel och koppla å gasa, bara märkligt att skiten uppkom efter att den dog på tomgången? Trodde att de va pga slut på soppa men de vare visst inte.

Tacka och ta emot, en funktion hoppade igång för dig.. cool


46 Inlägg
18 juli 2012
#15
varför ska man varva mera än 4000 på friläge ? smile


89 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#16
Men fan har sagt att man ska göra de? Topic^^


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
19 juli 2012
#17
Många nyare mercor har varvstopp på 4000rpm men går att varva mer om man trycker ner kopplingen o släpper upp den igen. Annars får du väl lämna in den.


2 046 Inlägg
21 juli 2012
#18
Sitter spärr på CLK 200 Kompressor iaf i Park och Neutral. 4000 ligger den på

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Jägermeister
910 Inlägg
21 juli 2012
#19
Min c klass ger heller inte mer än 4000rpm vid friläge eller med kopplingen nere, enda gången jag kan tex sladda med bilen är på grus eller snö/is, det är gjort så man inte kan övervarva motorn.
Senast redigerat av gemini78 (21 juli 2012)

En gång är ingen gång...

2 046 Inlägg
21 juli 2012
#20
gemini78 skrev:
Min c klass ger heller inte mer än 4000rpm vid friläge, enda gången jag kan tex sladda med bilen eller är på grus eller snö/is, det är gjort så man inte kan övervarva motorn.

går ju att göra på asfalt också.. Har prövat! ^^

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.


Sök