1787
Sök

säga vad man vill om sportluftfilter, men mitt gav effekt i alla fall!

8 156 Inlägg
26 september 2006
Är det inte så att ett öppet luftfilter mest påverkar vridet?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
LOL skulle vilja se på papper att du fått så mkt extra efekt. Lovar dig att de mesta är inbillning man tänker: "ååh nu har jag köpt öppetfilter gud va den mullrar den går säkert fortfare för den låter mer" Att få ner en bil 1sekund lägre i 0-100 krävs mycket efekt och du kanske max får ut 5hk av ett öppet filter med tur. punkt

alltså, när jag skaffade filtret gjorde jag det med inställningen att det mesta jag får ut av det är lite bättre ljud och kanske en smula mer effekt (plus att jag hört att bilen blir lite bensinsnålare). mycket gjorde jag det också för att få pillra lite i bilen och lära mig något. självklart inser jag nu att de där 2,5 sekunderna inte bara kan vara det nya filtret, utan måste vara flera faktorer som spelat in, men att tiden blivit så mkt bättre råder det ingen tvivel om eftersom stoppuret inte bryr sig om motorljudet.

tror det är följande faktorer som förbättrat tiden så markant: originalfiltret var gammalt och behövde bytas i vilket fall, jag körde lite bättre senaste försöket, luften var lite kallare, jag kommer inte ihåg EXAKTA tiden från försöken i våras (på en halv sekund när), har ingen LMM, bilen var lite lättare denna gång.

vissa av mina punkter är väl relativt obetydliga, men många bäckar små, och någon förklaring måste ju finnas förutom luftfiltret. men att jag inbillat mig pga ljudet är bara att avfärda. jag är ingen 18-årig raggarpojke som just fått kortet och inbillar mig att jag har världens trimmade bil smile är inte ute efter sånt. är ute efter att lära mig mer om bilar helt enkelt.

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Bullo skrev:
aaronp skrev:
aaronp skrev:

Min ford har inte LMM. Vet inte riktigt hur en luftmassemätare fungerar heller för den delen. Stryper den effekt på ngt vis?

för att svara på min egen fråga nu när jag läst på lite om LMM smile: ok, den reglerar alltså bränsletillförseln genom att mäta mängden luft som tillförs till motorn. eftersom min bil saknar LMM regleras inte bränsleflödet (och sänks således inte).

men alltså, vad händer med en bil som har LMM om man tar bort denna komponent? får den mer effekt eller funkar den inte alls?

så bränslemängden regleras aldrig? läs på bättre!

va det gäller bortkoppling av befintlig LMM så är det som om du är döv och ska reglera ljudet på en stereo.. du måste ha en LMM annars så kommer motorn inte veta ett skit och motorn går därefter... (den går på ett säkerhetsprogram)

jo självklart förstår jag att bränsleflödet regleras även i min bil, men uttryckte mig klumpigt. det var ju mitt i natten smile menar att bränsleflödet inte regleras av ngn LMM i min, utan av andra faktorer. visste dock inte vilka förrän jag fick svar i min egen tråd av Pepe m.fl.

12 086 Inlägg
26 september 2006
Pepe skrev:
JapMax skrev:
Pepe skrev:
LMM mäter luftflödet och det är en beprövad metod som de flesta bilar använder sig av, men även spjällets läge och ibland en MAP sensor ger tillsammans med LMM i vissa system signaler till boxen om hur mycket luft som kommer in i motorn.
LMM är alltså en aktuell faktisk mätare av luftflöde. Så har man det lär det kvitta mer eller mindre med ett öppet filter. Men saknar man en LMM så beräknas bränslemängden oftast som i ditt fall på spällets läge, och då tror jag iaf att ett öppet filter har sin lilla inverkan. Däremot är ju frågan om bilen verklgien går bättre på magre blandning, men det är absolut inte helt otroligt..

Ang. bortkopplad LMM = Det är ingen effektvinnande strategi att koppla bort den..Däremot inte sagt att bilen går som skit. Min bil går då på MAP sensorn precis som det alltid fungerar på en -93 Aero, som ett exempel bara...Oftast så sitter dom dock där av en anledning, även om man inte själv alltid förstår den...

En bil med MAP sensor har väl inte LMM? De motsäger ju sig självt..

Det gör det väl inte? Alla T7 motorer har det, tror nya volvosar också har det...Det handlar ju om avancerad teknik och bara för att det går bra med LMM och/eller spjällgivare betyder det inte att det räcker för att trimma ner förbrukningen till det minimala..Ska man finjustera en motor med turbo kan jag förstå att det inte räcker med LMM och tempgivare.

Okej då, är inte så insatt fkt! smile Det sitter ingen LMM på farsans bil iaf.. fast han kör ju på T5 systemet.
Senast redigerat av JapMax (26 september 2006)

Fd. Subarist
133 Inlägg
26 september 2006
aaronp: Hade du samma däck nu som då? Hade du olika dimensioner visar ju hastighetsmätaren olika också. Det kan säkert göra nån sekund om det skiljer mycket.

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
ScoobyBear skrev:
aaronp: Hade du samma däck nu som då? Hade du olika dimensioner visar ju hastighetsmätaren olika också. Det kan säkert göra nån sekund om det skiljer mycket.

inte samma däck, men väl samma dimension då som nu. så det borde inte göra någon större skillnad.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
26 september 2006
aaronp skrev:

Din bil ska göra 0-100km/h på 10.6s original.

Källa: http://motor.contentcompany.se/dn/persc … c_id=12657
Senast redigerat av insane_1 (26 september 2006)

4 571 Inlägg
26 september 2006
Ännu en vild diskussion om sportluftfilter smile

Det som de flesta verkar glömma är att det är just ett "FILTER" ingen mirakelmanick som ökar hästarna automatiskt bara den är fastskruvad.

Kan ta ett ganska lamt exempel:

Du brygger kaffe med ditt gamla kaffefilter från Ö-B eller liknande och kaffet smakar kanske helt ok.
Sedan köper du ett "überdeluxemegaflow" kaffefilter på Deluxe´r us.

Helt plötsligt smakar kaffet mer fylligt och så mkt godare detta beror såklart på att filtret har mer öppna fibrer och släpper igenom mer kaffearomer är det billiga filtret men men nackdelen är ju att det kommer med mer sump i kaffet med som på sikt om du nu inte diskar koppen ofta kommer lagras upp inne i koppen och förr eller senare rinner bägaren över wink

Hoppas ni förstår liknelsen

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
insane_1 skrev:
aaronp skrev:

Din bil ska göra 0-100km/h på 10.6s original.

Källa: http://motor.contentcompany.se/dn/persc … c_id=12657

oj, då har jag misslyckats grovt tidigare tongue och även nu, hehe.

men en sak skiljer sig från mina fakta, nämligen vikten på bilen. enligt konsumentverket väger min bil närmare 1300 kg. men det är iofs årsmodellen 93 varför din källa borde vara mer tillförlitlig.

Carpenter
310 Inlägg
26 september 2006
Över 4 sidor och ingen som hört talas om ordet placebo?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

1 639 Inlägg
26 september 2006
För att få en bil av den storleken att acca 2,5 sekunder bättre än original lär det behövas en rätt kraftig effektökning ! Bra sportluftfilter må jag säga, sådant måste jag ha, vad var det för märke ? smile

2,5 sekunder är ju en jävla prestandaförbättring, tex mer än vad som skiljer mellan låt säga en s40 2,0t (9,7 sek) och en T4 där det skiljer ca 40 kusar...
Och allt detta av en filter, gött mos säger jag !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

4 571 Inlägg
26 september 2006
Delerium skrev:
Över 4 sidor och ingen som hört talas om ordet placebo?

Jo i 85% av fallen så stämmer det nog big_smile

Ölbryggare
339 Inlägg
26 september 2006
Placebo effekten är iof svår att få med på klockan, men det kan gå om man verkligen vill wink

505 Inlägg
26 september 2006
Såg att någon frågat vartför motorn vill ha kalluft istället för varmluft? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det såhär:

Varmluft är rätt så komprimerad, vi säger att i en ballong får det plats 2,5liter varmluft,
Kalluften är mindre komprimerad, i samma ballong får det plats 2,0liter kalluft.

När då ditt luftfilter suger den kalla luften och kastar in det i motorn som sedan blir varmt, blir det mer luft, om man kan säga så. Då gör väl motorn nån blandning som blir lite mer effektfull om jag inte fattat allt fel, därför så är det bra om man avskärmar luftfiltret från grenrör och andra varma föremål i motorutrymmet.

En annan liten rolig sak som jag tänkte på, om man tar och plastar ihop en tratt från grillen, precis som en vanlig soppatratt eller vad som helst, och leder tratten direkt in istället för luftfiltret, okej, man kan sätta en del filter på vägen i tratten.
Borde inte detta bli som en slags lättvikts turbo eller något? Eftersom lyften trycks in om man kör i lite snabbare hastigheter? om man kör i 150/kmh så borde det ju tryckas rätt bra med luft?

Calibra Turbo 4x4

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Pepe skrev:
Placebo effekten är iof svår att få med på klockan, men det kan gå om man verkligen vill wink

hehe, ja smile

nä men allvarligt, jag tror inte (längre) att luftfiltret gjort denna enorma effektökning. det måste vara en massa olika övriga faktorer som jag tidigare sagt. när jag från början skrev inlägget här hade jag inte så mkt koll på hur lite effekt ett sportluftfilter kan ge (/ta). jag är bara nöjd med att bilen går bättre nu än förut, vad det än må bero på (förmodligen att mitt gamla luftfilter var åt skogen).

och i och med att min bil borde axa 0-100 på 10,6 sekunder enligt någon här ovan så har jag ju inte direkt lyckats ändå sad hehe.

73 Inlägg
26 september 2006
aaronp: om du vill ha en bild på en avskärmning är det bara o hojjta till så kan jag skicka en bild på hur min ser ut big_smile

505 Inlägg
26 september 2006
aaronp, hur gör du när du testar ditt noll till hundra?

1:an fullt ös sen 2:an? eller börjar du på tvåan?
Du vet, motorn ger olika kraft vid olika varv, växlar du snabbt och vid rätt varvtal , tjänar du en del på det.

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Spawner skrev:
aaronp, hur gör du när du testar ditt noll till hundra?

1:an fullt ös sen 2:an? eller börjar du på tvåan?
Du vet, motorn ger olika kraft vid olika varv, växlar du snabbt och vid rätt varvtal , tjänar du en del på det.

MVH Matte

jodå, alltså, kör på en växel så länge den är effektiv och effektivt ökar bilens hastighet. lyssnar på motorn när det är dags, samt tittar på varvmätaren. har kört den bilen i två år så vet ganska bra hur jag får ut så mkt som möjligt ur den wink men tack för tipset ändå smile
Senast redigerat av aaronp (26 september 2006)

4 Inlägg
26 september 2006
kan ju kanske också vara så att orginalfiltret har varit kasst och strypt motorn lite extra.

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
Viktor88 skrev:
kan ju kanske också vara så att orginalfiltret har varit kasst och strypt motorn lite extra.

jo precis. har i flera av mina inlägg kommit fram till att det måste bero på bland annat det smile

Sök