Såg att någon frågat vartför motorn vill ha kalluft istället för varmluft? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det såhär:
Varmluft är rätt så komprimerad, vi säger att i en ballong får det plats 2,5liter varmluft,
Kalluften är mindre komprimerad, i samma ballong får det plats 2,0liter kalluft.
När då ditt luftfilter suger den kalla luften och kastar in det i motorn som sedan blir varmt, blir det mer luft, om man kan säga så. Då gör väl motorn nån blandning som blir lite mer effektfull om jag inte fattat allt fel, därför så är det bra om man avskärmar luftfiltret från grenrör och andra varma föremål i motorutrymmet.
En annan liten rolig sak som jag tänkte på, om man tar och plastar ihop en tratt från grillen, precis som en vanlig soppatratt eller vad som helst, och leder tratten direkt in istället för luftfiltret, okej, man kan sätta en del filter på vägen i tratten.
Borde inte detta bli som en slags lättvikts turbo eller något? Eftersom lyften trycks in om man kör i lite snabbare hastigheter? om man kör i 150/kmh så borde det ju tryckas rätt bra med luft?
Calibra Turbo 4x4