3046
Sök

Sprickor i avgashuset

766 Inlägg
19 juli 2012
#21
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:

som jag skrev i andra tråden jag la upp, nej eftersom jag redan pröjsat 5lax för en downpipe hmm

sälj den då och gör rätt från början.. du kommer bara få massa mottryck med original huset om du ska upp till 260hk och de är inte bra för motorn heller för den delen

autotech har sina trimsteg och då använder man tex 5anss hus å lirar de enligt dom så gör de...

Jag kan själv dessutom säga att deras 2.0t till t4 steg 3 kitt går förbannat bra...
polaren byggde om sin bil och den gick som satan, även de med 5ans hus som jag har portat lite..

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
#22
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

sälj den då och gör rätt från början.. du kommer bara få massa mottryck med original huset om du ska upp till 260hk och de är inte bra för motorn heller för den delen

autotech har sina trimsteg och då använder man tex 5anss hus å lirar de enligt dom så gör de...

Jag kan själv dessutom säga att deras 2.0t till t4 steg 3 kitt går förbannat bra...
polaren byggde om sin bil och den gick som satan, även de med 5ans hus som jag har portat lite..

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

tidigt ladd och hög effekt går inte helt hand i hand smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juli 2012
#23
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

sälj den då och gör rätt från början.. du kommer bara få massa mottryck med original huset om du ska upp till 260hk och de är inte bra för motorn heller för den delen

autotech har sina trimsteg och då använder man tex 5anss hus å lirar de enligt dom så gör de...

Jag kan själv dessutom säga att deras 2.0t till t4 steg 3 kitt går förbannat bra...
polaren byggde om sin bil och den gick som satan, även de med 5ans hus som jag har portat lite..

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Nej men om man han nu ska ändra på ett fungerande concept ska de ju mappas om egentligen...

nja holset  är jag inget bigg fan av så de laddar väl lika sent som vanligt....dvs typ "Nu laddar de ---PANG varvstoppet..."


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
19 juli 2012
#24
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

autotech har sina trimsteg och då använder man tex 5anss hus å lirar de enligt dom så gör de...

Jag kan själv dessutom säga att deras 2.0t till t4 steg 3 kitt går förbannat bra...
polaren byggde om sin bil och den gick som satan, även de med 5ans hus som jag har portat lite..

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Nej men om man han nu ska ändra på ett fungerande concept ska de ju mappas om egentligen...

nja holset  är jag inget bigg fan av så de laddar väl lika sent som vanligt....dvs typ "Nu laddar de ---PANG varvstoppet..."

så är väll alla hedenhös agg mer eller mindre

jag förstår inte varför många kollar på att ha en så hög toppeffekt som möjligt istället för att ha bra med effekt över så stort register som möjligt
effekten på dom sista 1000rpm är jhu ganska meningslöst ur alla synvinklar

märkte bara hur mycket roligare min gamla 245turbo blev med ett 16t mot det där t03 som satt där orginal
helt plötsligen kunde man bara slå till på kopplingen och man hade fullt ladd när man lekte i rondeller
dessutom tordes man släppa gasen utan att få börja om från noll

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#25
cpu1337 skrev:
blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Men betydligt mycket mer dyrare, då det hade varit mer värt att lägga dom X antal tusen extra det kostar att byta avgashus på en diff istället om man nu vill få ut mer whp?

766 Inlägg
19 juli 2012
#26
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

autotech har sina trimsteg och då använder man tex 5anss hus å lirar de enligt dom så gör de...

Jag kan själv dessutom säga att deras 2.0t till t4 steg 3 kitt går förbannat bra...
polaren byggde om sin bil och den gick som satan, även de med 5ans hus som jag har portat lite..

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Nej men om man han nu ska ändra på ett fungerande concept ska de ju mappas om egentligen...

nja holset  är jag inget bigg fan av så de laddar väl lika sent som vanligt....dvs typ "Nu laddar de ---PANG varvstoppet..."

det är väll klart att atm tar fram sina chip så man lär byta så lite grejer som möjligt för då får dom ju sälja mer chip.
sen kommer det ju knappst bli senare ladd med 7ans avgashus än 5ans enda skillnaden blir att han kan varva längre för det blir mindre mottryck och det vill man ha så lite som möjligt i en turbo bil

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juli 2012
#27
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

blir ju inte sämre med större hus iaf.. men sätt på de där avgashuset på en hx55 istället och sätt den i en supra då lär man väll ha 900hk med ladd från 1000rpm:) att ingen tänkt på de:D

Nej men om man han nu ska ändra på ett fungerande concept ska de ju mappas om egentligen...

nja holset  är jag inget bigg fan av så de laddar väl lika sent som vanligt....dvs typ "Nu laddar de ---PANG varvstoppet..."

det är väll klart att atm tar fram sina chip så man lär byta så lite grejer som möjligt för då får dom ju sälja mer chip.
sen kommer det ju knappst bli senare ladd med 7ans avgashus än 5ans enda skillnaden blir att han kan varva längre för det blir mindre mottryck och det vill man ha så lite som möjligt i en turbo bil

På polarens bil blev de sämre spool i alla fall.

Jo jag vet att man vill ha lågt mottryck i en turbo bil... men lågt mottryck i mitt fall betyder segt ladd...


766 Inlägg
19 juli 2012
#28
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

Nej men om man han nu ska ändra på ett fungerande concept ska de ju mappas om egentligen...

nja holset  är jag inget bigg fan av så de laddar väl lika sent som vanligt....dvs typ "Nu laddar de ---PANG varvstoppet..."

det är väll klart att atm tar fram sina chip så man lär byta så lite grejer som möjligt för då får dom ju sälja mer chip.
sen kommer det ju knappst bli senare ladd med 7ans avgashus än 5ans enda skillnaden blir att han kan varva längre för det blir mindre mottryck och det vill man ha så lite som möjligt i en turbo bil

På polarens bil blev de sämre spool i alla fall.

Jo jag vet att man vill ha lågt mottryck i en turbo bil... men lågt mottryck i mitt fall betyder segt ladd...

steget från 13c till 19t på 940 så märks det knappt att det laddar senare.. och ja tar hellre 500rpm senare fullt ladd och kan varva till varvstoppet på 6000 än att få fullt 500rpm tidigare och bara kan dra till 4500 där det börjar slaka..

75 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#29
Stötte på ett annat problem nu när jag skulle i med turbon.
Streck 1 behöver vridas från streck A till B
Räcker det att lossa den "ringsprinten"(gula pilarna) för att vrida den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158827/158827-d911e70daf7fad40e1d15760191002ab.jpg
Felvriden turbo

766 Inlägg
19 juli 2012
#30
Chris_Gus skrev:
Stötte på ett annat problem nu när jag skulle i med turbon.
Streck 1 behöver vridas från streck A till B
Räcker det att lossa den "ringsprinten"(gula pilarna) för att vrida den?

http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158827/158827-d911e70daf7fad40e1d15760191002ab.jpg
Felvriden turbo

du får ta av huset måtta in det rätt sen trycka på det annars kan du skada oringen som ligger runt där inne

75 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#31
cpu1337 skrev:
du får ta av huset måtta in det rätt sen trycka på det annars kan du skada oringen som ligger runt där inne

Nu hänger jag inte med riktigt...ta av huset? Du menar avgashuset? Trycka på vad?

766 Inlägg
19 juli 2012
#32
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
du får ta av huset måtta in det rätt sen trycka på det annars kan du skada oringen som ligger runt där inne

Nu hänger jag inte med riktigt...ta av huset? Du menar avgashuset? Trycka på vad?

på bilden så visar du att du ska vrida kompressorn?

766 Inlägg
19 juli 2012
#33
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
du får ta av huset måtta in det rätt sen trycka på det annars kan du skada oringen som ligger runt där inne

Nu hänger jag inte med riktigt...ta av huset? Du menar avgashuset? Trycka på vad?

du får ta bort låsringen och ta av kompressorhuset och måtta in det som du vill ha det och sen trycka på det igen. om du bara vrider kan du skada oringen som tätar där inne.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juli 2012
#34
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
det är väll klart att atm tar fram sina chip så man lär byta så lite grejer som möjligt för då får dom ju sälja mer chip.
sen kommer det ju knappst bli senare ladd med 7ans avgashus än 5ans enda skillnaden blir att han kan varva längre för det blir mindre mottryck och det vill man ha så lite som möjligt i en turbo bil

På polarens bil blev de sämre spool i alla fall.

Jo jag vet att man vill ha lågt mottryck i en turbo bil... men lågt mottryck i mitt fall betyder segt ladd...

steget från 13c till 19t på 940 så märks det knappt att det laddar senare.. och ja tar hellre 500rpm senare fullt ladd och kan varva till varvstoppet på 6000 än att få fullt 500rpm tidigare och bara kan dra till 4500 där det börjar slaka..

steget mellan 13c  å 19t är extremt stor om du frågar mig... samma turbinhjul med helt olika kompressorhjul... 19t får du inte å ladda över 1 bar innan 2000 rpm....

De gäller att kompromissa och hitta rätt kombo...själver har jag fullt ladd runt 2800rpm under väldigt dåliga förhållanden och en sk "lastbilsturbo" och ändå har jag bättre vrid effektförhållande än diverse 940is med 19t...  trots 8mm större turbinhjul...

maxvrid 3700 rpm, maxeffekt 6000 :p
Senast redigerat av Xuri (19 juli 2012)


766 Inlägg
19 juli 2012
#35
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

På polarens bil blev de sämre spool i alla fall.

Jo jag vet att man vill ha lågt mottryck i en turbo bil... men lågt mottryck i mitt fall betyder segt ladd...

steget från 13c till 19t på 940 så märks det knappt att det laddar senare.. och ja tar hellre 500rpm senare fullt ladd och kan varva till varvstoppet på 6000 än att få fullt 500rpm tidigare och bara kan dra till 4500 där det börjar slaka..

steget mellan 13c  å 19t är extremt stor om du frågar mig... samma turbinhjul med helt olika kompressorhjul... 19t får du inte å ladda över 1 bar innan 2000 rpm....

De gäller att kompromissa och hitta rätt kombo...själver har jag fullt ladd runt 2800rpm under väldigt dåliga förhållanden och en sk "lastbilsturbo" och ändå har jag bättre vrid effektförhållande än diverse 940is med 19t...  trots 8mm större turbinhjul...

maxvrid 3700 rpm, maxeffekt 6000 :p

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

75 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#36
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
du får ta av huset måtta in det rätt sen trycka på det annars kan du skada oringen som ligger runt där inne

Nu hänger jag inte med riktigt...ta av huset? Du menar avgashuset? Trycka på vad?

du får ta bort låsringen och ta av kompressorhuset och måtta in det som du vill ha det och sen trycka på det igen. om du bara vrider kan du skada oringen som tätar där inne.

Okej jag tror nog jag klurat ut det nu smile
Tack för svaret!

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#37
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
steget från 13c till 19t på 940 så märks det knappt att det laddar senare.. och ja tar hellre 500rpm senare fullt ladd och kan varva till varvstoppet på 6000 än att få fullt 500rpm tidigare och bara kan dra till 4500 där det börjar slaka..

steget mellan 13c  å 19t är extremt stor om du frågar mig... samma turbinhjul med helt olika kompressorhjul... 19t får du inte å ladda över 1 bar innan 2000 rpm....

De gäller att kompromissa och hitta rätt kombo...själver har jag fullt ladd runt 2800rpm under väldigt dåliga förhållanden och en sk "lastbilsturbo" och ändå har jag bättre vrid effektförhållande än diverse 940is med 19t...  trots 8mm större turbinhjul...

maxvrid 3700 rpm, maxeffekt 6000 :p

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.
Senast redigerat av Xuri (20 juli 2012)


766 Inlägg
20 juli 2012
#38
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

steget mellan 13c  å 19t är extremt stor om du frågar mig... samma turbinhjul med helt olika kompressorhjul... 19t får du inte å ladda över 1 bar innan 2000 rpm....

De gäller att kompromissa och hitta rätt kombo...själver har jag fullt ladd runt 2800rpm under väldigt dåliga förhållanden och en sk "lastbilsturbo" och ändå har jag bättre vrid effektförhållande än diverse 940is med 19t...  trots 8mm större turbinhjul...

maxvrid 3700 rpm, maxeffekt 6000 :p

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

vore inte ett lite bättre grenrör att tänka på?tongue brorsan har t04 på sin och vid hård körning är de bara grenröret som blir rött aldrig turbon. lika med polarn som har 19t blir bara grenröret där allt går ihop som blir rött. ska själv köra med turbobanditens tb58 när ja dammar av 940in igen och då blir de egenbyggt grenrör

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juli 2012
#39
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

antar att du inte kör med original grenrör som dom flesta som trimmar 940is gör:)

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

vore inte ett lite bättre grenrör att tänka på?tongue brorsan har t04 på sin och vid hård körning är de bara grenröret som blir rött aldrig turbon. lika med polarn som har 19t blir bara grenröret där allt går ihop som blir rött. ska själv köra med turbobanditens tb58 när ja dammar av 940in igen och då blir de egenbyggt grenrör

nja grenröret blir inte så jävla varmt men avgashuset på turbon lyser finnemang tongue
Jo men jag orkar inte köra med egenbyggt, gjorde för nått år sedan men bytte "ner mig" till grejer som lirar bättre.  byt ut tb58 mot något vettigare, visst dom lirar bra, bättre än 19t  men de är mycke surge och dom är lite småtröga att få igång.  jag körde de innan men de är ljusår mellan en borg warner s200g aggregat å en tb58 och dom kostar samma pengar, den ena är dock ny och den andra är begagnad.

Jag har 2 bars ladd på 4ans växel innnan 3000rpm om jag vill tongue


766 Inlägg
20 juli 2012
#40
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:

Jopp de är orginal 940 grenrör som jag har filat något big_smile

518 nm vid 3700 rpm e helt ok, 374 hk vid 6000 rpm duger också.

hade bara kompressorhjulet varit lite större kunde vi nog hämtat mer tongue

men rätt bra med kräm med bara 50 mm kompressorhjul tycker jag allt.  går å hämta mer om bara wastegaten gör de jag vill.

vore inte ett lite bättre grenrör att tänka på?tongue brorsan har t04 på sin och vid hård körning är de bara grenröret som blir rött aldrig turbon. lika med polarn som har 19t blir bara grenröret där allt går ihop som blir rött. ska själv köra med turbobanditens tb58 när ja dammar av 940in igen och då blir de egenbyggt grenrör

nja grenröret blir inte så jävla varmt men avgashuset på turbon lyser finnemang tongue
Jo men jag orkar inte köra med egenbyggt, gjorde för nått år sedan men bytte "ner mig" till grejer som lirar bättre.  byt ut tb58 mot något vettigare, visst dom lirar bra, bättre än 19t  men de är mycke surge och dom är lite småtröga att få igång.  jag körde de innan men de är ljusår mellan en borg warner s200g aggregat å en tb58 och dom kostar samma pengar, den ena är dock ny och den andra är begagnad.

Jag har 2 bars ladd på 4ans växel innnan 3000rpm om jag vill tongue

så tidigt ladd vill ja inte ha det litar ju på koppling och låda så hårt:D


Sök