BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.
Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min... Visa mer
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Det stämmer. Men är bilen före -75 så finns inga direkta avgaskrav. Så då tror jag inte att katalysator är ett måste.. Sen tror jag att det krävs en betydligt bättre fram- och bakvagn för den effekten ca 200hk. Lyckas man åka genom en SFRO-reggning med original fram- och bakvagn så har man tur Den gamla herren jag har pratat med har sagt att gränsen för bakvagnen ligger på ca 140-150hk, av vad han anser som OK. Men det kan nog variera lite från person till person
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Om bilen är äldre än 1975 så gäller inte reglerna för katalysatorn, man behöver inte ha någon även om motorn hade det från början, du får även bygga om motorn så länge som effekten håller sig inom gränserna
Ok jag fattade det som att om motorn är nyare än 75 ska man använda katalysator.
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Det stämmer. Men är bilen före -75 så finns inga direkta avgaskrav. Så då tror jag inte att katalysator är ett måste.. Sen tror jag att det krävs en betydligt bättre fram- och bakvagn för den effekten ca 200hk. Lyckas man åka genom en SFRO-reggning med original fram- och bakvagn så har man tur Den gamla herren jag har pratat med har sagt att gränsen för bakvagnen ligger på ca 140-150hk, av vad han anser som OK. Men det kan nog variera lite från person till person
Ja man lär nog behöva lite ändra lite med tanke på att det är en rätt gammal bil. Och precis som du säger varierar det från person till person det är iallafall min uppfattning när man har läst. Jag kan tänka mig att det är därför de har stoppat ombyggt med turbo nu också. Jag tror att sfro / besiktningsmännen själva inte riktigt vet vad de vill ha och får godkänna
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Det stämmer. Men är bilen före -75 så finns inga direkta avgaskrav. Så då tror jag inte att katalysator är ett måste.. Sen tror jag att det krävs en betydligt bättre fram- och bakvagn för den effekten ca 200hk. Lyckas man åka genom en SFRO-reggning med original fram- och bakvagn så har man tur Den gamla herren jag har pratat med har sagt att gränsen för bakvagnen ligger på ca 140-150hk, av vad han anser som OK. Men det kan nog variera lite från person till person
Ja man lär nog behöva lite ändra lite med tanke på att det är en rätt gammal bil. Och precis som du säger varierar det från person till person det är iallafall min uppfattning när man har läst. Jag kan tänka mig att det är därför de har stoppat ombyggt med turbo nu också. Jag tror att sfro / besiktningsmännen själva inte riktigt vet vad de vill ha och får godkänna
De har väl bara stoppat de turbokonverterade E85 maskinerna? Skulle tro att de har att göra med avgascertifiering.
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Om bilen är äldre än 1975 så gäller inte reglerna för katalysatorn, man behöver inte ha någon även om motorn hade det från början, du får även bygga om motorn så länge som effekten håller sig inom gränserna
Ok jag fattade det som att om motorn är nyare än 75 ska man använda katalysator.
Nej, det är om BILEN är nyare än 1975, dvs 1976 och framåt så måste motorn vara i originalskick och ha tillhörande motorstyrning och katalysator.
Men är bilen däremot av årsmodell 1975 eller äldre så får du sätta i vilken motor du vill och trimma om den ifall du vill, så länge som den håller sig inom effekt och avgaskrav (oftast 4.5 i CO).
Nu förstör jag kanske diskussionen lite, men skulle det gå att regga med en M20 motor? T.ex M20B20 eller M20B23 som ligger på 150hk som jag fattat som är max hästkrafter man får lov att ha efter byte av bromsar, fjäderben och så vidare.
BengtAchmed skrev:
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den
Ni har båda rätt. För 02 finns speciella regler om du monterar Tii-specifika delar. Kolla länkar nedan. Det är inte ombyggt fordon som jag förstår det, eller kanske har jag fel? Gränsen är 150 hp.
Ombyggt fordon kräver mer omfattande ombyggnad?
Men 6:an kan påverka axeltrycket fram och orsaka problem vid besiktning.
Nu har jag varit hemma och kollar dom papper jag har på motorn. Är 11.7:1 i komp och 3mm spel mellan kolv och ventil om jag förstått anteckningarna rätt. Om nu detta inte funkar på 98oktan skulle det funka på e85?
Nu har jag varit hemma och kollar dom papper jag har på motorn. Är 11.7:1 i komp och 3mm spel mellan kolv och ventil om jag förstått anteckningarna rätt. Om nu detta inte funkar på 98oktan skulle det funka på e85?
Det är ju endast mackbränsle som gäller i den RC serien, så antingen E85 eller V-Power. Skulle tro att den kan va gjord för E85.
Nu har jag varit hemma och kollar dom papper jag har på motorn. Är 11.7:1 i komp och 3mm spel mellan kolv och ventil om jag förstått anteckningarna rätt. Om nu detta inte funkar på 98oktan skulle det funka på e85?
3mm spel vid ÖD med ventilen öppen eller stängd? Jag förmodar att det är stängd dom menar, och isåfall lär du inte ha en kamaxel som öppnar mer än 2 max 2,5mm vid ÖD.
Angående kompet så kan 98 oktan fungera, men det ligger i gränszonen av vad som är lämpligt. Med rätt mappare bakom spakarna så bör det gå att få till.. och då menar jag inte din vindögde halvkusin På E85 är det absolut ingen fara. Där kan du ledigt köra 13:1 i kompförhållande. Det är nämligen en sådan maskin som jag bygger, en högkompad E85-sugmotor, baserad på M42B18 i grunden.. fast med dieselvev.
här är specen på kammen. Motorn ska enligt byggaren vara gjord för 98oktan, får se vilket bränsle man kör på men vore nästan smidigare med e85 då det finns på fler ställen än 98oktan iaf. Bilen ska köras med förgasare så "mappning" sköter jag själv med bredbands lambda och knacksensor är det tänkt
Sen inte för att sno tråden. Men det är ju så många 02 fans här så måste fråga. Någon som har en dragkrok att sälja till en 02? Om så skicka pm el någe
//Wolf_89/Henke
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Han har iaf besikta den. Synd bara att han har slutat att skriva här.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Har han det här projektet på ett annat forum oxå eller? Någon som vet får ju gärna svara.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.