3872
Sök

Ms II v3.0 batch eller sekventiell?

TBM NINJA
917 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
jag tror jag e lite bakom flötet men jag förstår inte riktigt..

ms II v3.0, kan man lira sekventiellt på spridarna med det? är det lönt på en turbo 4a?
var är för/nackdel med sekventiellt, behöver man extra kod/utrustning för det?

eller ska man skippa allt dedära å köra batch iställe?

uppskattar en trevlig attityd då jag är ny med standalone
vill verkligen lära mig för en vacker dag ska jag mappa mitt eget skit, så fyll på med goheter smile

MvH Henke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

72 Inlägg
24 juli 2012
#2
Finns inga nackdelar med att köra sekventiellt. Men de flesta nöjer sig med batch.
När du kalibrerar med sekventiellt bränsle så räcker spridarna längre pga att du sparar dötiden. Istället för att öppna och stänga spridaren 2ggr per varv så öppnar du den en gång.
Du ställer in vart på varvet och om du ska skjuta på öppen eller stängd ventil. Det lättaste är att hålla ett jämnt varvtal och justera graderna i mappen för spridarvinklar till det går som fetast, där är det rätt.

Ett bra utgångsläge är ca 150-220 grader på tomgång sedan kan du retardera lite på högre rpm pga att gashastigheten är högre och bränslet når sin destination snabbare.



Mvh Mattias

Kalibrerar bilar.

TBM NINJA
917 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#3
cerveza skrev:
Finns inga nackdelar med att köra sekventiellt. Men de flesta nöjer sig med batch.
När du kalibrerar med sekventiellt bränsle så räcker spridarna längre pga att du sparar dötiden. Istället för att öppna och stänga spridaren 2ggr per varv så öppnar du den en gång.
Du ställer in vart på varvet och om du ska skjuta på öppen eller stängd ventil. Det lättaste är att hålla ett jämnt varvtal och justera graderna i mappen för spridarvinklar till det går som fetast, där är det rätt.

Ett bra utgångsläge är ca 150-220 grader på tomgång sedan kan du retardera lite på högre rpm pga att gashastigheten är högre och bränslet når sin destination snabbare.



Mvh Mattias

wow, tack för ett toppen svar!!!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

72 Inlägg
24 juli 2012
#4
Varsågod.

Är det mer du undrar över så skriv. Kul med folk som har ett intresse för motorkalibrering.


Mvh Mattias

Kalibrerar bilar.

TBM NINJA
917 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#5
vilka faktorer mappar man spridare systemet? öppningstider bara? ligger öppningstiderna alltid lika eller stiger dom proportionelligt med något? tex om dom är 0.45ms öppna vid tomgång men sen ligger på kanske 1-2 vid gas?

tps'en..var använder man den i mappsyftet om man kör utan lmm? den vill bara ge låg eller full lastsignal annars?

hoppas du inte skrattar åt mig, jävligt tacksam för svar!!!
mvh henke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

72 Inlägg
25 juli 2012
#6
henke_92 skrev:
vilka faktorer mappar man spridare systemet? öppningstider bara? ligger öppningstiderna alltid lika eller stiger dom proportionelligt med något? tex om dom är 0.45ms öppna vid tomgång men sen ligger på kanske 1-2 vid gas?

tps'en..var använder man den i mappsyftet om man kör utan lmm? den vill bara ge låg eller full lastsignal annars?

hoppas du inte skrattar åt mig, jävligt tacksam för svar!!!
mvh henke

Hejsan.

Man kalibrerar hur lång tid spridaren skall vara öppen, det stiger offtast tills dess att din effekt avtar. Tps används till ganska mycket. Motorbroms där bränslet stängs av, om man surar motorn så stänger den av spridarna om du kör på starten med vidöppet spjäll, trottelberikning dvs när du rör spjället i en hastig rörelse så ska den ge en snabb dusch bränsle för att sedan avta långsamt under kommande varv för att förhindra tvekningar och host och ryck.
Den säger även till när motorn är på tomgång så att tomgånsmotorn vet när den ska börja arbeta och tändningsregleringen kan gå igång.

Det skall inte vara av den gamla typen av och på utan nyare som är av potentiometer typ dvs 0-100%. ta en från en Volvo 850 eller ford, bmw eller liknande från 90 talet.

Skrattar absolut inte.


Mvh

Kalibrerar bilar.

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#7
cerveza skrev:
henke_92 skrev:
vilka faktorer mappar man spridare systemet? öppningstider bara? ligger öppningstiderna alltid lika eller stiger dom proportionelligt med något? tex om dom är 0.45ms öppna vid tomgång men sen ligger på kanske 1-2 vid gas?

tps'en..var använder man den i mappsyftet om man kör utan lmm? den vill bara ge låg eller full lastsignal annars?

hoppas du inte skrattar åt mig, jävligt tacksam för svar!!!
mvh henke

Hejsan.

Man kalibrerar hur lång tid spridaren skall vara öppen, det stiger offtast tills dess att din effekt avtar. Tps används till ganska mycket. Motorbroms där bränslet stängs av, om man surar motorn så stänger den av spridarna om du kör på starten med vidöppet spjäll, trottelberikning dvs när du rör spjället i en hastig rörelse så ska den ge en snabb dusch bränsle för att sedan avta långsamt under kommande varv för att förhindra tvekningar och host och ryck.
Den säger även till när motorn är på tomgång så att tomgånsmotorn vet när den ska börja arbeta och tändningsregleringen kan gå igång.

Det skall inte vara av den gamla typen av och på utan nyare som är av potentiometer typ dvs 0-100%. ta en från en Volvo 850 eller ford, bmw eller liknande från 90 talet.

Skrattar absolut inte.


Mvh

tack ännu en gång för ett riktigt välskrivet svar! förstår precis nu med de du skriver! smile
sjukt vilken koll du har!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

374 Inlägg
26 juli 2012
#8
Ett tips från mig är att ta en titt på motorstyrningsdelen av Sävarturbos forum. Där kan man snappa upp mycket. Många grunder är ju gemensamma för all motorstyrning och sen så kör många med MS om det är det du vill inrikta dig på.

http://forum.savarturbo.se/

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#9
Ricke W skrev:
Ett tips från mig är att ta en titt på motorstyrningsdelen av Sävarturbos forum. Där kan man snappa upp mycket. Många grunder är ju gemensamma för all motorstyrning och sen så kör många med MS om det är det du vill inrikta dig på.

http://forum.savarturbo.se/

tack! ska kolla, helt klart! kul att ni engagerar er i min fråga!

MvH henke!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök