2555
Sök

Att bygga baslåda, frågetecknen

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Hej som rubriken lyder tänkte jag ställa lite frågor angående vad man skall tänka på vid bygge av baslåda.

Vilka material är bra att använda?

Vad är viktigt att ta hänsyn till vad gäller basen? (watt, lång/kort -slagig etc)

Kan jag välja själv om jag vill ha sluten eller öppen låda, eller är det beroende på vilken bas jag använder?

Om jag ska ha två basar, vad är bäst då? Separata lådor, samma låda eller samma låda med skiljevägg?

MVH, gumsar @garaget.org

ps. ställ gärna fler frågor i tråden om någon känner att det saknas
Senast redigerat av gumsar (31 juli 2012)

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

3 173 Inlägg
31 juli 2012
Mdf 19mm eller 22mm tycker ja att du ska använda lätt å såga och bearbeta med..öppen eller sluten bror ju på basen lite..men de är enklare att få det bra med sluten låda för felmarginalerna blir mer förlåtande...basreflex är lite kingigare vid alla beräkningar..bandpass ska spela grymt bra men är livsviktigt med måtten och liter antalet är anpassat ordentligt efter basen

2 665 Inlägg
31 juli 2012
Lätt att såga är spånskiva, INTE MDF!!!! Men det blir snyggare dyrare och tyngre med MDF.

Spån 19mm blir billigt o lättarbetat. Är du nogrann så stagar du lådan på insidan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
31 juli 2012
Rickard-v skrev:
Lätt att såga är spånskiva, INTE MDF!!!! Men det blir snyggare dyrare och tyngre med MDF.

Spån 19mm blir billigt o lättarbetat. Är du nogrann så stagar du lådan på insidan.

MDF är MYCKE vänligare mot både klinga å frässtål.

själv föredrar jag mdf,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 juli 2012
evilaudio skrev:
Rickard-v skrev:

MDF är MYCKE vänligare mot både klinga å frässtål.

själv föredrar jag mdf,

Samma här.. sen vetifan om jag håller med om att spån är lättare att såga...
Smaken är som baken. Men låt oss inte göra detta till ytterligare en tråd om Spån gentemot MDF.
Rekommenderar dock MDF, är fan inte dyrt om man räknar till allt annat man köper.

Det du ska ta mest hänsyn till när det gäller val av bas är att du skaffar ett slutsteg som verkligen orkar driva basen. Annars förlorar du mycket!
2basar = 2 separata kammare (HELST!)

Om du vill ha sluten eller portad brukar oftast vara en smaksak..
De flesta basar klarar av både och! Dock inte alla!

2 665 Inlägg
31 juli 2012
Jag föredrar också MDF. O alla snitt blir ju snyggare!

Men att såga 19mm MDF jämfört med att såga 19mm spån med en sticksåg då känns ju spån som att såga i smör.

16 197 Inlägg
31 juli 2012
jasså?    såga MDF senast igår å de gick hur lätt som helst... hänger nog mycke på vad man har för maskinpark.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 juli 2012
Jag har då en vanlig sticksåg. Bosch. Fungerar hur bra som helst i 22mm mdf smile

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Tack för alla svar men för att återkomms lite till ämnet. Är det någon som vet hur man ska räkna på lådans volym beroende på sin bas?

Jag har två tior som jag tänkte sätta i varsin sida av bagaget och riktade mot varandra i slutna lådor. Min kompis sa att jag inte borde ha slutna lådor för att de basar jag har är långslagiga. Stämmer det?

Sen undrar jag också. För att få bästa luftflödet. Jag har sedan med skidlucka, ska basarna som är riktade mot varann slå mot varann eller ska ena basen vara bakåtvänd i anslutningarna för att dem ska slå med varann?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 juli 2012
gumsar skrev:
Tack för alla svar men för att återkomms lite till ämnet. Är det någon som vet hur man ska räkna på lådans volym beroende på sin bas?

Jag har två tior som jag tänkte sätta i varsin sida av bagaget och riktade mot varandra i slutna lådor. Min kompis sa att jag inte borde ha slutna lådor för att de basar jag har är långslagiga. Stämmer det?

Sen undrar jag också. För att få bästa luftflödet. Jag har sedan med skidlucka, ska basarna som är riktade mot varann slå mot varann eller ska ena basen vara bakåtvänd i anslutningarna för att dem ska slå med varann?

Om de är "långslagiga" eller inte har absolut ingen betydelse för om det ska vara portat eller slutna. Skojjare där för din "polare". Skriv vad du har för basar, 10" säger verkligen ingenting.

Du ska ju absolut ha ett mellanrum mellan högtalarna och dom ska spela åt samma håll.
Bygg en låda som tätar mot skidluckan. Mao som inte släpper ljudet bakåt..

Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Det är två stycken Pioneer VCCS  med dubbla talspolar och 400 wRms det står även ett nummer på dem: TS-W1001DVC.

Med samma håll menar du att dem inte ska spela mot varandra då?
Senast redigerat av gumsar (31 juli 2012)

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 juli 2012
gumsar skrev:
Det är två stycken Pioneer VCCS  med dubbla talspolar och 400 wRms det står även ett nummer på dem: TS-W1001DVC.

Med samma håll menar du att dem inte ska spela mot varandra då?

http://docs.pioneer.eu/Manuals/TS_W1001 … anguage=sv
"Recommended sealed enclosure (Litres)    17"

Dom ska vara kopplade lika
Senast redigerat av Nitromast (31 juli 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 juli 2012
Materialval: Spån, MDF, stål, glas o.s.v det viktiga är att det är stabilt och ett "dött" material. Du vill INTE att materialet i sig skall vibrera.
Stag: Att staga en lådan gör massor för dess stabilitet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
2 augusti 2012
ExtraKim skrev:
Materialval: Spån, MDF, stål, glas o.s.v det viktiga är att det är stabilt och ett "dött" material. Du vill INTE att materialet i sig skall vibrera.
Stag: Att staga en lådan gör massor för dess stabilitet.

Helt rätt Stabilt ska det vara!

Men å andra sidan om lådan vibrerar några 1/100 dels mm gör nog inget. Det finns större problem i en bilkupe. Plåt o glasrutor som vibrerar betydligt mer o stående vågor som skapar utsläckningar o förstärkningar.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 augusti 2012
Bara dumt att skriva så, även om det kan vara rätt, för då kan "Basar Kalle" få för sig att det gör inget om lådan flexar lite och bygga i 12mm skiva...

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
2 augusti 2012
ExtraKim skrev:
Bara dumt att skriva så, även om det kan vara rätt, för då kan "Basar Kalle" få för sig att det gör inget om lådan flexar lite och bygga i 12mm skiva...

Hehehe då lär han sig väl något. O får bygga en ny låda!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2012
ExtraKim skrev:

Ordentligt med stag så wink
Beror ju på vad man bygger till också... personligen skulle jag nog knappt ta 18mm till en del basar.
Men som jag gör nu, bygger en låda till ett par middar. Hade ett par 10mm skivor över.
Lite stag o lim så blire fint wink

3 466 Inlägg
3 augusti 2012
Det blir lätt fruuuuktansvärda oljud från lådan om man har för klent material och den läcker.

Har sett ganska skrämmande byggen innan.. bla annat en låda som va byggd i 8mm plyfa. Lät inte särskillt roligt.....

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2012
M_icke_ skrev:
Det blir lätt fruuuuktansvärda oljud från lådan om man har för klent material och den läcker.

Har sett ganska skrämmande byggen innan.. bla annat en låda som va byggd i 8mm plyfa. Lät inte särskillt roligt.....

Då antar jag att detta var en baslåda på ca 30L utan stag? tongue
Och självklart, resonansljud är inte kul i en låda!

Sök