OUTLAW1 skrev:
personlig kränkning då då viktigpetter.
På vilket sätt då?
För att kränkning ska anses uppstå krävs att det är en attack mot någons integritet. Den integritet som skyddas av lagen är då följaktligen "Personlig integritet", och den innefattar;
"Personlig integritet är den enskildes rätt att kontrollera vem som kan få tillgång till dennes privata information."
Och innefattas av ex.vis PUL.
Men för att hålla oss till kränkningar;
När kränkningens ska bedömas ska hänsyn tas till de omständigheter som anges i punkterna 1-5 i 5 kap. 6 § skadeståndslagen: Att handlandet;
1) haft förnedrande eller skändliga inslag
2) varit ägnat att framkalla rädsla för liv eller hälsa
3) riktat sig mot en person som har svårigheter att värna sin egen integritet
4) inneburit missbruk av beroende- eller förtroendeställning
5) varit ägnat att väcka allmän uppmärksamhet. Vidare ses generellt sexualbrott och grova våldsbrott som grövre kränkningar. Även upprepade handlingar föranleder ofta att kränkningen ses som grövre.
Man skulle -möjligen- och genom att hårddra det kunna blanda in punkt 4.
- - - - - - - - - - - - - -
zemet skrev:
Jag kollade runt en stund när jag googlade och läste på flera ställen att när polisen la ner ett ärende så ansåg dom att det var uppklarat och la till det i sin statistik över lösta brott, och även att dom fuskade väldigt mycket med sin statistik.
Ett exempel som tog upp var att dom hade tagit fast en person som odlade marijuana plantor. Person en hade 38 plantor och polisen ansåg då att dom hade löst 38 st brott istället för vad jag anser är ett brott.
Därför tyckte jag inte att jag kunde lita på siffrorna på brå speciellt eftersom det verkar vara viktigare att man har bra statistik än att befolkningen känner sig trygga och att polisen gör ett bra jobb.
Jag har inget emot enskilda poliser utan tror tvärt om att majoriteten är bra människor men polisledningen verkar vara riktigt kass. Och att man sänker kraven för att bli polis när det är över 16000 sökande till mindre än 700 platser eller kvoterar in kvinnliga muslimer som inte ens klarar kraven är väldigt underligt enligt mig.
Svenska polisen gör ett dåligt jobb trots att det idag är mer polisen än någonsin tidigare, lösningen är alltså sänkta krav och att kvotera in personer som inte ens skulle klara den första gallringen?
Du som kriminolog har säkert väldigt intressanta synpunkter på detta som jag gärna skulle vilja höra, det är alltid intressant att höra den andra sidan istället för bara vad media har att säga:) Vi kan ta det i PM ifall resten av trådföljarna inte är intresserade av detta då det är off topic.
Ska bara tillägga att vi som är kriminologer inte har någon egentlig koppling till polisen och att de siffror jag hänvisade till är faktiska uppklarningssiffror (där brottet antingen klarats upp så till vida att man kunnat säkra teknisk bevisning nog för att gripa någon, eller gripit någon på annat vis).
Tror dock att biten med nedlagda vs uppklarade brott blivit förvrängt på vägen. Jag -antar- att utgångspunkten varit att ett "nedlagt brott" är bättre än ett "öppet ouppklarat brott".
Nåja, absolut, känner du för det så bara PM:a på
- - - - - - - - - -- - - - - - - - - -
Nog lagtugg från min sida i tråden