2521
Sök

Saab 9-3 aero vs Saab 9-5 aero.

27 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjena, undrar bara vad ni tycker är bäst av dessa två bilar? jag är ganska okunnig inom bilar, men har blivit intresserad av en 9-5 eller 9-3 aero.. då undrar jag vad ni tycker är bäst? om man jämför allt.

motor, acc, väghållnig osv ? årsmodellen lutar åt mellan 02-04 smile

tack på förhand!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2012
#2
Jag tycker det beror på vilken 9-3 du är intresserad av, första eller andra generationen? Den andra kom som årsmodell 2003 och är en rolig bil att köra med ett fint uppträdande medan den första inte beter sig bra utan kan enklast beskrivas som otrevligt instabil.

9-5 Aero har alltid haft ett bra och tryggt uppträdande men aldrig varit någon go-kart utan den är lite tung och sävlig, men likväl har man inte tråkigt bakom ratten heller. Komfort och bättre utrymmen bjuder den på istället.

Har du inga direkta ambitioner att köra aktivt utan söker en trevlig bruksbil tycker jag 9-5 ger mest bil för pengarna även om den är lite äldre. 9-5 har dock haft motorproblem som även drabbar den första generationen 9-3 Aero, för att undvika de problemen påstår SAAB-folk att man skall köpa en bil av årsmodell 2004 eller senare.

En 9-5 Aero av årsmodell 2004-2005 är dock en snygg och trevlig bil, särskilt i förhållande till vad de kostar i inköpspris. Frågar du mig skall det vara en kombi, delvis på grund av utseendet och andrahandsvärdet (Kombi är mer populärt i Sverige) men även för att den är mycket mer praktisk.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2012
#3
Instämmer nästan helt med Rquired. og9-3 Aero är inte en så otrevlig bil, men den kräver en sänkningssats och hårdare bussningar och gärna en styrväxelklämma för att du inte ska behöva två filer när du drar på fullt tongue
Tyvärr är det svårt att hitta en fin. Många är trimmade och mer eller mindre "stylade" och rosten har börjat komma. Det är även en påtagligt trång bil i kupén, du sitter axel mot axel med passageraren. Bagaget är däremot smått enormt.

En 9-5 Aero kombi kan du hitta som är försiktigt körd i riktigt fint skick med 10-15k mil på mätaren utan vidare. Det var ju en familjebil och har ännu inte blivit någon populär bil att köra sönder för Rally-kalle 19 år med kepsen på sned, tumring och smurfhits i baslådan, och hans polare att köra sönder som og9-3 har blivit.
Du kan hitta en fin för 50k eller mindre. Sedan brukar vara ännu lite billigare, men såldes i betydligt färre exemplar och är mindre praktisk.

ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.

För att kontra Rquired's retfulla signatur; Om man har bränslepump, vattenpump och oljepump kan man lika gärna ha en luftpump också wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2012
#4
Andromeda skrev:
Instämmer nästan helt med Rquired. og9-3 Aero är inte en så otrevlig bil, men den kräver en sänkningssats och hårdare bussningar och gärna en styrväxelklämma för att du inte ska behöva två filer när du drar på fullt tongue
Tyvärr är det svårt att hitta en fin. Många är trimmade och mer eller mindre "stylade" och rosten har börjat komma. Det är även en påtagligt trång bil i kupén, du sitter axel mot axel med passageraren. Bagaget är däremot smått enormt.

En 9-5 Aero kombi kan du hitta som är försiktigt körd i riktigt fint skick med 10-15k mil på mätaren utan vidare. Det var ju en familjebil och har ännu inte blivit någon populär bil att köra sönder för Rally-kalle 19 år med kepsen på sned, tumring och smurfhits i baslådan, och hans polare att köra sönder som og9-3 har blivit.
Du kan hitta en fin för 50k eller mindre. Sedan brukar vara ännu lite billigare, men såldes i betydligt färre exemplar och är mindre praktisk.

ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.

För att kontra Rquired's retfulla signatur; Om man har bränslepump, vattenpump och oljepump kan man lika gärna ha en luftpump också wink

Innan jag får någon arg SAAB-entusiast tillika 900NG/9-3OG-ägare efter mig vill jag förtydliga att jag tycker inte den modellen är en otrevlig bil på något vis. Men köregenskaperna upplever jag som beskrivet ovan, och de bilar med någon form av förbättring jag har kört eller åkt i har inte blivit mycket bättre av dem.

Eftersom 9-5 och 9-3NG är mycket bättre konstruktioner original, tror jag inte den äldre modellen kommer ikapp dessa om man lägger samma summa på att förbättra respektive modell. Och visst är det en bra bil, men jag ser inte något som gör 9-3OG "bättre" än 9-5 och 9-3NG och därför rekommenderade jag de senare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

804 Inlägg
12 augusti 2012
#5
Andromeda skrev:
ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.

Det beror ju på hur gammal aero man skaffar, -06 kom 2,8an.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2012
#6
beta skrev:
Andromeda skrev:
ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.

Det beror ju på hur gammal aero man skaffar, -06 kom 2,8an.

Jag har ingen erfarenhet av den, men har fått uppfattningen att det är en mycket trevlig motor, undantaget när du ska tanka. Den drar tydligen rejält mycket mer soppa än en turbosaab traditionellt gör. Bottenvrid som räcker till lär den ju tveklöst ha.

Men TS lutar ju åt 02-04, och då låter det som om han vill hålla sig på en prislapp runt 35-50k, och en 2,8t Aero går lös på det dubbla eller mer.


Trucker
2 710 Inlägg
12 augusti 2012
#7
Köper du 9-5, så se till att det blir faceliften som kom -04(?) o köper du 9-3 så undvik -03. Växellådsproblem bl.a.

Hittar du en fin 9-3, årsm mellan 01-02, så tycker jag du ska ge den en chans. Är nu inne på min 3e, väldig nöjd över den nuvarande. Då kan jag oxå tillägga att jag åkte land o rike över (200mil) för att hitta en fin, sömnlösa dygn när man fick jaga bil innan o efter jobb. Ofta stämmer inte beskrivningen i annonsen med verkligheten eller så "vet dom inte..". Och jag är kräsen!

Lycka till!

Fart missbrukare

27 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#8
Vad rekommenderar ni annars för bilar i ungefär samma prisklass? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2012
#9
JeppeKa skrev:
Vad rekommenderar ni annars för bilar i ungefär samma prisklass? smile

Oj den frågan ställer man inte hur som helst på Garaget, ducka och plocka fram popcorn för snart bär det iväg bland olika märken! Jag hade köpt en BMW 3-serie eller 5-serie istället, förslagsvis en 330i/530i på grund av att de mindre starka alternativen har ungefär samma förbrukning och samma servicekostnader.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
14 augusti 2012
#10
Andromeda skrev:
beta skrev:
Andromeda skrev:
ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.

Det beror ju på hur gammal aero man skaffar, -06 kom 2,8an.

Jag har ingen erfarenhet av den, men har fått uppfattningen att det är en mycket trevlig motor, undantaget när du ska tanka. Den drar tydligen rejält mycket mer soppa än en turbosaab traditionellt gör. Bottenvrid som räcker till lär den ju tveklöst ha.

Men TS lutar ju åt 02-04, och då låter det som om han vill hålla sig på en prislapp runt 35-50k, och en 2,8t Aero går lös på det dubbla eller mer.

Min svåger har en 2,8 aero som jag har kört endel.
Jag tycker inte att den är ett dugg imponerande.
Ingen större skillnad mot sambons chippade 2,0t -08.

Inte jätte bra vrid på låga varv och känns trött och tråkig på högre varv.
Det ända positiva skulle isåfall vara ett ganska mysigt ljud.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 271 Inlägg
14 augusti 2012
#11
trippelturbo skrev:
Köper du 9-5, så se till att det blir faceliften som kom -04(?) o köper du 9-3 så undvik -03. Växellådsproblem bl.a.

Hittar du en fin 9-3, årsm mellan 01-02, så tycker jag du ska ge den en chans. Är nu inne på min 3e, väldig nöjd över den nuvarande. Då kan jag oxå tillägga att jag åkte land o rike över (200mil) för att hitta en fin, sömnlösa dygn när man fick jaga bil innan o efter jobb. Ofta stämmer inte beskrivningen i annonsen med verkligheten eller så "vet dom inte..". Och jag är kräsen!

Lycka till!

Om du nu inte menar og9-3 så sitter du och hittar på saker?
I MY03 (ng-93) sitter F40 6vxl som standard och är mer eller mindre skottsäker.
Samma låda sitter i 2.8T samt dieslarna.


Trucker
2 710 Inlägg
14 augusti 2012
#12
lingua skrev:
trippelturbo skrev:
Köper du 9-5, så se till att det blir faceliften som kom -04(?) o köper du 9-3 så undvik -03. Växellådsproblem bl.a.

Hittar du en fin 9-3, årsm mellan 01-02, så tycker jag du ska ge den en chans. Är nu inne på min 3e, väldig nöjd över den nuvarande. Då kan jag oxå tillägga att jag åkte land o rike över (200mil) för att hitta en fin, sömnlösa dygn när man fick jaga bil innan o efter jobb. Ofta stämmer inte beskrivningen i annonsen med verkligheten eller så "vet dom inte..". Och jag är kräsen!

Lycka till!

Om du nu inte menar og9-3 så sitter du och hittar på saker?
I MY03 (ng-93) sitter F40 6vxl som standard och är mer eller mindre skottsäker.
Samma låda sitter i 2.8T samt dieslarna.

Jag vet folk som har ng9-3, just -03, och som har problem med lådorna. Hittar inte på nånting!
Har själv haft 3st og9-3 och kan därmed rekommendera starkt.

Fart missbrukare

4 637 Inlägg
14 augusti 2012
#13
9-3! För de är bra mkt snyggare än 9-5 smile

2 271 Inlägg
14 augusti 2012
#14
trippelturbo skrev:
lingua skrev:
trippelturbo skrev:
Köper du 9-5, så se till att det blir faceliften som kom -04(?) o köper du 9-3 så undvik -03. Växellådsproblem bl.a.

Hittar du en fin 9-3, årsm mellan 01-02, så tycker jag du ska ge den en chans. Är nu inne på min 3e, väldig nöjd över den nuvarande. Då kan jag oxå tillägga att jag åkte land o rike över (200mil) för att hitta en fin, sömnlösa dygn när man fick jaga bil innan o efter jobb. Ofta stämmer inte beskrivningen i annonsen med verkligheten eller så "vet dom inte..". Och jag är kräsen!

Lycka till!

Om du nu inte menar og9-3 så sitter du och hittar på saker?
I MY03 (ng-93) sitter F40 6vxl som standard och är mer eller mindre skottsäker.
Samma låda sitter i 2.8T samt dieslarna.

Jag vet folk som har ng9-3, just -03, och som har problem med lådorna. Hittar inte på nånting!
Har själv haft 3st og9-3 och kan därmed rekommendera starkt.

Berätta gärna, då det är fortfarande samma låda i nuvarande modeller.
Att den är trög/osynkad kall vet jag (har en) men det är de nya med, därav av mitt intresse.
Senast redigerat av lingua (14 augusti 2012)


Trucker
2 710 Inlägg
14 augusti 2012
#15
lingua skrev:
trippelturbo skrev:
lingua skrev:

Om du nu inte menar og9-3 så sitter du och hittar på saker?
I MY03 (ng-93) sitter F40 6vxl som standard och är mer eller mindre skottsäker.
Samma låda sitter i 2.8T samt dieslarna.

Jag vet folk som har ng9-3, just -03, och som har problem med lådorna. Hittar inte på nånting!
Har själv haft 3st og9-3 och kan därmed rekommendera starkt.

Berätta gärna, då det är fortfarande samma låda i nuvarande modeller.
Att den är trög/osynkad kall vet jag (har en) men det är de nya med, därav av mitt intresse.

Okej, det var nämligen det dom klagade på. Då snackar jag om årsm -03, dom andra vet jag inte. Men jag har inte märkt ngt av min -01a te.x.. Så utgick/utgår från att det är ett "problem" med just -03orna. Du kanske har rätt..

Fart missbrukare

2 271 Inlägg
14 augusti 2012
#16
trippelturbo skrev:
lingua skrev:
trippelturbo skrev:

Jag vet folk som har ng9-3, just -03, och som har problem med lådorna. Hittar inte på nånting!
Har själv haft 3st og9-3 och kan därmed rekommendera starkt.

Berätta gärna, då det är fortfarande samma låda i nuvarande modeller.
Att den är trög/osynkad kall vet jag (har en) men det är de nya med, därav av mitt intresse.

Okej, det var nämligen det dom klagade på. Då snackar jag om årsm -03, dom andra vet jag inte. Men jag har inte märkt ngt av min -01a te.x.. Så utgick/utgår från att det är ett "problem" med just -03orna. Du kanske har rätt..

Okej.smile F40:n är tyvärr så men så fort den är varm eller sommartid är det ok.
Det väger upp att den tål enormt med stryk och tror jag inte har hört om ett enda fall än
där någon rasat en. Vilket är mer av vad man kan säga om OG.tongue

Jaja, nog med OT från min sida.
Behöver man stor bil och åker mycket långt hade jag siktat på 9-5, annars
är SS en riktigt trevlig maskin med grymt chassi för att vara FWD.


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
14 augusti 2012
#17
JeppeKa skrev:
tjena, undrar bara vad ni tycker är bäst av dessa två bilar? jag är ganska okunnig inom bilar, men har blivit intresserad av en 9-5 eller 9-3 aero.. då undrar jag vad ni tycker är bäst? om man jämför allt.

motor, acc, väghållnig osv ? årsmodellen lutar åt mellan 02-04 smile

tack på förhand!

9-5 det beror på vilka årmodeller
9-3 om det är första eller andra generation
o vad har du för mål/behov!
men jag själv skulle välja 9-5!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
14 augusti 2012
#18
Rquired skrev:
JeppeKa skrev:
Vad rekommenderar ni annars för bilar i ungefär samma prisklass? smile

Oj den frågan ställer man inte hur som helst på Garaget, ducka och plocka fram popcorn för snart bär det iväg bland olika märken! Jag hade köpt en BMW 3-serie eller 5-serie istället, förslagsvis en 330i/530i på grund av att de mindre starka alternativen har ungefär samma förbrukning och samma servicekostnader.

VAD??
Absolut inte!
BMW kan inte ens komma i närheten av saab i nån punkt!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#19
gps18 skrev:
Rquired skrev:
JeppeKa skrev:
Vad rekommenderar ni annars för bilar i ungefär samma prisklass? smile

Oj den frågan ställer man inte hur som helst på Garaget, ducka och plocka fram popcorn för snart bär det iväg bland olika märken! Jag hade köpt en BMW 3-serie eller 5-serie istället, förslagsvis en 330i/530i på grund av att de mindre starka alternativen har ungefär samma förbrukning och samma servicekostnader.

VAD??
Absolut inte!
BMW kan inte ens komma i närheten av saab i nån punkt!

Nu var det jag som svarade och jag tycker precis tvärt om, du är fri att ha vilken åsikt du än har men jag trivs absolut bäst med BMW.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#20
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

Oj den frågan ställer man inte hur som helst på Garaget, ducka och plocka fram popcorn för snart bär det iväg bland olika märken! Jag hade köpt en BMW 3-serie eller 5-serie istället, förslagsvis en 330i/530i på grund av att de mindre starka alternativen har ungefär samma förbrukning och samma servicekostnader.

VAD??
Absolut inte!
BMW kan inte ens komma i närheten av saab i nån punkt!

Nu var det jag som svarade och jag tycker precis tvärt om, du är fri att ha vilken åsikt du än har men jag trivs absolut bäst med BMW.

Självklart du kan ha dina åsikter,bara frågan var mellan 9-5 o 9-3 o devalvera fragan till bmw-nivån,tror jag inte att hör hit!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök