Instämmer nästan helt med Rquired. og9-3 Aero är inte en så otrevlig bil, men den kräver en sänkningssats och hårdare bussningar och gärna en styrväxelklämma för att du inte ska behöva två filer när du drar på fullt
Tyvärr är det svårt att hitta en fin. Många är trimmade och mer eller mindre "stylade" och rosten har börjat komma. Det är även en påtagligt trång bil i kupén, du sitter axel mot axel med passageraren. Bagaget är däremot smått enormt.
En 9-5 Aero kombi kan du hitta som är försiktigt körd i riktigt fint skick med 10-15k mil på mätaren utan vidare. Det var ju en familjebil och har ännu inte blivit någon populär bil att köra sönder för Rally-kalle 19 år med kepsen på sned, tumring och smurfhits i baslådan, och hans polare att köra sönder som og9-3 har blivit.
Du kan hitta en fin för 50k eller mindre. Sedan brukar vara ännu lite billigare, men såldes i betydligt färre exemplar och är mindre praktisk.
ng9-3, den nya modellen har inga egentliga barnsjukdomar förutom billiga krängningshämmarstag som kan låta illa och ärgande backspegelfästen, allt kosmetiskt. Dock står den sig betydligt bättre i pris, vilket innebär att du får ge bra många tusen mer än för en 9-5 Aero av samma årsmodell och pris. Dessutom kom inte kombin förrän -06.
En annan nackdel är att den bara har en 2-liters motor mot 9-5:ans 2,3:a, vilket innebär ett betydligt sämre bottendrag. Jag föredrar 2,3:an alla dagar i veckan, eftersom man ofta kör på låga varv i vardagskörning och med den slipper varva så mycket för att bilen ska röra på sig. Den är även en sekund snabbare 0-100 om det är viktigt.
För att kontra Rquired's retfulla signatur; Om man har bränslepump, vattenpump och oljepump kan man lika gärna ha en luftpump också