2494
Sök

Saab 9-3 aero vs Saab 9-5 aero.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#21
gps18 skrev:
Rquired skrev:
gps18 skrev:

VAD??
Absolut inte!
BMW kan inte ens komma i närheten av saab i nån punkt!

Nu var det jag som svarade och jag tycker precis tvärt om, du är fri att ha vilken åsikt du än har men jag trivs absolut bäst med BMW.

Självklart du kan ha dina åsikter,bara frågan var mellan 9-5 o 9-3 o devalvera fragan till bmw-nivån,tror jag inte att hör hit!

Trådskaparen bad om förslag på andra bilar och jag svarade, det handlar alltså inte om 9-3 och 9-5 enbart längre. Läser du inte ens inläggen i en tråd innan du kommenterar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#22
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

Nu var det jag som svarade och jag tycker precis tvärt om, du är fri att ha vilken åsikt du än har men jag trivs absolut bäst med BMW.

Självklart du kan ha dina åsikter,bara frågan var mellan 9-5 o 9-3 o devalvera fragan till bmw-nivån,tror jag inte att hör hit!

Trådskaparen bad om förslag på andra bilar och jag svarade, det handlar alltså inte om 9-3 och 9-5 enbart längre. Läser du inte ens inläggen i en tråd innan du kommenterar?

jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!
Det är DET som är huvudsakligen intressant för trådskapare!
Jag har sett ditt inlägg medan jag scrolade ner!
I vilket fall som helst jag står för det,att bmw (3 som 5-serien) ligger långt efter saab o anser att det är inte nåt av större värde! Men självklart du får ha dina åsikter! //mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#23
gps18 skrev:
Rquired skrev:
gps18 skrev:

Självklart du kan ha dina åsikter,bara frågan var mellan 9-5 o 9-3 o devalvera fragan till bmw-nivån,tror jag inte att hör hit!

Trådskaparen bad om förslag på andra bilar och jag svarade, det handlar alltså inte om 9-3 och 9-5 enbart längre. Läser du inte ens inläggen i en tråd innan du kommenterar?

jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!
Det är DET som är huvudsakligen intressant för trådskapare!
Jag har sett ditt inlägg medan jag scrolade ner!
I vilket fall som helst jag står för det,att bmw (3 som 5-serien) ligger långt efter saab o anser att det är inte nåt av större värde! Men självklart du får ha dina åsikter! //mvh

Så länge du är medveten om att du anser ett av världens starkaste och mest uppskattade varumärken, ett företag som tillverkar fler bilar på två år än vad SAAB gjorde mellan 1947 och konkursen 2011, inte har något större värde får det stå för dig.

Andra hade dock betraktat det som en något lustig åsikt. Och jag tycker personligen det är en frisk och sund tanke att trådskaparen reflekterar över vad marknaden har att erbjuda och inte fokuserar blint på en produkt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#24
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

Trådskaparen bad om förslag på andra bilar och jag svarade, det handlar alltså inte om 9-3 och 9-5 enbart längre. Läser du inte ens inläggen i en tråd innan du kommenterar?

jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!
Det är DET som är huvudsakligen intressant för trådskapare!
Jag har sett ditt inlägg medan jag scrolade ner!
I vilket fall som helst jag står för det,att bmw (3 som 5-serien) ligger långt efter saab o anser att det är inte nåt av större värde! Men självklart du får ha dina åsikter! //mvh

Så länge du är medveten om att du anser ett av världens starkaste och mest uppskattade varumärken, ett företag som tillverkar fler bilar på två år än vad SAAB gjorde mellan 1947 och konkursen 2011, inte har något större värde får det stå för dig.

Andra hade dock betraktat det som en något lustig åsikt. Och jag tycker personligen det är en frisk och sund tanke att trådskaparen reflekterar över vad marknaden har att erbjuda och inte fokuserar blint på en produkt.

1)om du läser vad har jag som forumsignatur "ouk en to polo to eu" skulle du inte ens skriva det som du skriver!
Att bmw producerar flera bilar än bentley eller ferrari,betyder inte att bmw är bättre än dem,utan låååååångt ifrån! O det är inte åsikter utan FAKTA!
Att bakom BMW står flera finansiärer som diversa order, banker,mm som satsat enorma summor o gjorde en systematisk marknadsföring är faktorer som påverkat det som du nämner!
Saab har alltid varit ett litet företag!
Frågan stor-liten, bra-mindre bra, är olika saker!

2)Vem skriver lustiga åsikter o vem uppfattar ett o annat som lustigt,det har o göra med olika målgrupper!
Om du förstår vad menar jag med det!

3)Jag citerar det som jag skrev tidigare: "jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!"
Det är positivt att trådskapare vill ha flera åsikter,dock jag vill skydda honom från att slänga pengar till en bmw!(även om du tycker det är bra bilar!)
ha en bra kväll!
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#25
gps18 skrev:
Rquired skrev:
gps18 skrev:
jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!
Det är DET som är huvudsakligen intressant för trådskapare!
Jag har sett ditt inlägg medan jag scrolade ner!
I vilket fall som helst jag står för det,att bmw (3 som 5-serien) ligger långt efter saab o anser att det är inte nåt av större värde! Men självklart du får ha dina åsikter! //mvh

Så länge du är medveten om att du anser ett av världens starkaste och mest uppskattade varumärken, ett företag som tillverkar fler bilar på två år än vad SAAB gjorde mellan 1947 och konkursen 2011, inte har något större värde får det stå för dig.

Andra hade dock betraktat det som en något lustig åsikt. Och jag tycker personligen det är en frisk och sund tanke att trådskaparen reflekterar över vad marknaden har att erbjuda och inte fokuserar blint på en produkt.

1)om du läser vad har jag som forumsignatur "ouk en to polo to eu" skulle du inte ens skriva det som du skriver!
Att bmw producerar flera bilar än bentley eller ferrari,betyder inte att bmw är bättre än dem,utan låååååångt ifrån! O det är inte åsikter utan FAKTA!
Att bakom BMW står flera finansiärer som diversa order, banker,mm som satsat enorma summor o gjorde en systematisk marknadsföring är faktorer som påverkat det som du nämner!
Saab har alltid varit ett litet företag!
Frågan stor-liten, bra-mindre bra, är olika saker!

2)Vem skriver lustiga åsikter o vem uppfattar ett o annat som lustigt,det har o göra med olika målgrupper!
Om du förstår vad menar jag med det!

3)Jag citerar det som jag skrev tidigare: "jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!"
Det är positivt att trådskapare vill ha flera åsikter,dock jag vill skydda honom från att slänga pengar till en bmw!(även om du tycker det är bra bilar!)
ha en bra kväll!
mvh

Du läser mina inlägg som tre sexor själv läser bibeln, jag nämner att andra troligen tyckt du har lustiga åsikter och närmre två miljoner sålda bilar per år är ett tecken på att det finns ett antal bilspekulanter som inte har samma åsikt om märket som dig.

Du kommer sent in i en diskussion, bortser från en sådan självklar sak som att du bör sätta dig in i det som redan skrivits och går sedan till angrepp trots att det inte är befogat. Det information du kritiserar var nämligen efterfrågad, och eftersom du begått ett misstag hör det till vanligt allmänt hyfs att be om ursäkt.

Om du tycker det är en dålig idé att köpa en BMW, är det smidigast att vänta tills trådskaparen svarar på om han är intresserad av en sådan eller inte. Om han är intresserad är det först då lämpligt att motivera varför du anser att en SAAB är ett bättre köp.

Samme grek lär också ha sagt ungefär "Ett kännetecken för ett skarpt intellekt är förmågan att bearbeta en tanke utan att acceptera den", begriper du betydelsen av detta citat sköter du den här diskussionen på ett smidigare sätt.
Senast redigerat av Rquired (15 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 883 Inlägg
15 augusti 2012
#26
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

Så länge du är medveten om att du anser ett av världens starkaste och mest uppskattade varumärken, ett företag som tillverkar fler bilar på två år än vad SAAB gjorde mellan 1947 och konkursen 2011, inte har något större värde får det stå för dig.

Andra hade dock betraktat det som en något lustig åsikt. Och jag tycker personligen det är en frisk och sund tanke att trådskaparen reflekterar över vad marknaden har att erbjuda och inte fokuserar blint på en produkt.

1)om du läser vad har jag som forumsignatur "ouk en to polo to eu" skulle du inte ens skriva det som du skriver!
Att bmw producerar flera bilar än bentley eller ferrari,betyder inte att bmw är bättre än dem,utan låååååångt ifrån! O det är inte åsikter utan FAKTA!
Att bakom BMW står flera finansiärer som diversa order, banker,mm som satsat enorma summor o gjorde en systematisk marknadsföring är faktorer som påverkat det som du nämner!
Saab har alltid varit ett litet företag!
Frågan stor-liten, bra-mindre bra, är olika saker!

2)Vem skriver lustiga åsikter o vem uppfattar ett o annat som lustigt,det har o göra med olika målgrupper!
Om du förstår vad menar jag med det!

3)Jag citerar det som jag skrev tidigare: "jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!"
Det är positivt att trådskapare vill ha flera åsikter,dock jag vill skydda honom från att slänga pengar till en bmw!(även om du tycker det är bra bilar!)
ha en bra kväll!
mvh

Du läser mina inlägg som tre sexor själv läser bibeln, jag nämner att andra troligen tyckt du har lustiga åsikter och närmre två miljoner sålda bilar per år är ett tecken på att det finns ett antal bilspekulanter som inte har samma åsikt om märket som dig.

Du kommer sent in i en diskussion, bortser från en sådan självklar sak som att du bör sätta dig in i det som redan skrivits och går sedan till angrepp trots att det inte är befogat. Det information du kritiserar var nämligen efterfrågad, och eftersom du begått ett misstag hör det till vanligt allmänt hyfs att be om ursäkt.

Om du tycker det är en dålig idé att köpa en BMW, är det smidigast att vänta tills trådskaparen svarar på om han är intresserad av en sådan eller inte. Om han är intresserad är det först då lämpligt att motivera varför du anser att en SAAB är ett bättre köp.

Samme grek lär också ha sagt ungefär "Ett kännetecken för ett skarpt intellekt är förmågan att bearbeta en tanke utan att acceptera den", begriper du betydelsen av detta citat sköter du den här diskussionen på ett smidigare sätt.

Ta det här via PM eller mail och inte i forumet det här tillför inget i tråden förutom en massa OT.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#27
Rquired skrev:
gps18 skrev:
Rquired skrev:

Så länge du är medveten om att du anser ett av världens starkaste och mest uppskattade varumärken, ett företag som tillverkar fler bilar på två år än vad SAAB gjorde mellan 1947 och konkursen 2011, inte har något större värde får det stå för dig.

Andra hade dock betraktat det som en något lustig åsikt. Och jag tycker personligen det är en frisk och sund tanke att trådskaparen reflekterar över vad marknaden har att erbjuda och inte fokuserar blint på en produkt.

1)om du läser vad har jag som forumsignatur "ouk en to polo to eu" skulle du inte ens skriva det som du skriver!
Att bmw producerar flera bilar än bentley eller ferrari,betyder inte att bmw är bättre än dem,utan låååååångt ifrån! O det är inte åsikter utan FAKTA!
Att bakom BMW står flera finansiärer som diversa order, banker,mm som satsat enorma summor o gjorde en systematisk marknadsföring är faktorer som påverkat det som du nämner!
Saab har alltid varit ett litet företag!
Frågan stor-liten, bra-mindre bra, är olika saker!

2)Vem skriver lustiga åsikter o vem uppfattar ett o annat som lustigt,det har o göra med olika målgrupper!
Om du förstår vad menar jag med det!

3)Jag citerar det som jag skrev tidigare: "jag läste BARA det första inlägget,EJ hela trådet!"
Det är positivt att trådskapare vill ha flera åsikter,dock jag vill skydda honom från att slänga pengar till en bmw!(även om du tycker det är bra bilar!)
ha en bra kväll!
mvh

Du läser mina inlägg som tre sexor själv läser bibeln, jag nämner att andra troligen tyckt du har lustiga åsikter och närmre två miljoner sålda bilar per år är ett tecken på att det finns ett antal bilspekulanter som inte har samma åsikt om märket som dig.

Du kommer sent in i en diskussion, bortser från en sådan självklar sak som att du bör sätta dig in i det som redan skrivits och går sedan till angrepp trots att det inte är befogat. Det information du kritiserar var nämligen efterfrågad, och eftersom du begått ett misstag hör det till vanligt allmänt hyfs att be om ursäkt.

Om du tycker det är en dålig idé att köpa en BMW, är det smidigast att vänta tills trådskaparen svarar på om han är intresserad av en sådan eller inte. Om han är intresserad är det först då lämpligt att motivera varför du anser att en SAAB är ett bättre köp.

Samme grek lär också ha sagt ungefär "Ett kännetecken för ett skarpt intellekt är förmågan att bearbeta en tanke utan att acceptera den", begriper du betydelsen av detta citat sköter du den här diskussionen på ett smidigare sätt.

Innan diskussionen börjar att spåra ur o bli varningar,jag upprepar: kvantite o kvalite behöver inte höra ihop o enligt min ERFARENHET av bmw, de är bra så länge de är nya.Att många väljer BMW kan bero på mkt mer i jmf med saab!
Vidare jag gör inte nån angrepp till dig eller nån annan,utan uttrycker missnöje mot bmw som du har nämnt!
Jag säger mina åsikter till trådskaparen om bmw och OM jag har tid ska svara (undantag om den skickar PM till mig).Jag har ett liv bortom datorn!
Om den person som hete Aristoteles o dina åsikter,LÄS vad har jag skrivit: "Men självklart du får ha dina åsikter", "även om du tycker (=dvs dina åsikter) det är bra bilar"
Summarum:Jag har haft en del bilar,(ägt, hyrt,lånat,tjenstebilar) Om bmw jag har det som erfarenhet:bra så länge de är nya.De är bra men inte så bra som andra märke o långt efter saab "in the long run"! Jag har sett många bmw-entusiaster att förvandlas till saab-entusiaster,men ej tvärtom!
härmed tror jag det är vettigt att lägga den diskussion nere,det leder ändå ingenstans än nån eventuell pajkastning,eller varningar!
Ha en bra kväll, mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

27 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#28
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:
tjena, undrar bara vad ni tycker är bäst av dessa två bilar? jag är ganska okunnig inom bilar, men har blivit intresserad av en 9-5 eller 9-3 aero.. då undrar jag vad ni tycker är bäst? om man jämför allt.

motor, acc, väghållnig osv ? årsmodellen lutar åt mellan 02-04 smile

tack på förhand!

9-5 det beror på vilka årmodeller
9-3 om det är första eller andra generation
o vad har du för mål/behov!
men jag själv skulle välja 9-5!

Jag hade tänkt mig årsmodell allt ifrån 01-04 kanske vet inte vad som är bäst smile

har inga speciella mål direkt vill bara ha en bil som håller och rullar fint!
sen är de bara lite extra skoj om den har bra väghållning och där är lite drag i den när man vill köra lite busigt haha. sen om de inte låter alldeles för mycket in i kupén är bara bra smile

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#29
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:
tjena, undrar bara vad ni tycker är bäst av dessa två bilar? jag är ganska okunnig inom bilar, men har blivit intresserad av en 9-5 eller 9-3 aero.. då undrar jag vad ni tycker är bäst? om man jämför allt.

motor, acc, väghållnig osv ? årsmodellen lutar åt mellan 02-04 smile

tack på förhand!

9-5 det beror på vilka årmodeller
9-3 om det är första eller andra generation
o vad har du för mål/behov!
men jag själv skulle välja 9-5!

Jag hade tänkt mig årsmodell allt ifrån 01-04 kanske vet inte vad som är bäst smile

har inga speciella mål direkt vill bara ha en bil som håller och rullar fint!
sen är de bara lite extra skoj om den har bra väghållning och där är lite drag i den när man vill köra lite busigt haha. sen om de inte låter alldeles för mycket in i kupén är bara bra smile

9-5: välj from 2002 årsmodeller då de s.k.  "barnsjukdomar" o framförallt "oil sludge" blev fiaxde. 2002-2005 modeller med 250hk eller 2006- med 260hk är fina! JAg har åkt längre stäckor o är tysta o sköna att åka i/köra.Fråga gärna personer som jag har som vänner o äger en 9-5 aero (jojje81 mm)
9-3:jag får återkomma om mer detaljerad info!
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

27 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#30
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:

9-5 det beror på vilka årmodeller
9-3 om det är första eller andra generation
o vad har du för mål/behov!
men jag själv skulle välja 9-5!

Jag hade tänkt mig årsmodell allt ifrån 01-04 kanske vet inte vad som är bäst smile

har inga speciella mål direkt vill bara ha en bil som håller och rullar fint!
sen är de bara lite extra skoj om den har bra väghållning och där är lite drag i den när man vill köra lite busigt haha. sen om de inte låter alldeles för mycket in i kupén är bara bra smile

9-5: välj from 2002 årsmodeller då de s.k.  "barnsjukdomar" o framförallt "oil sludge" blev fiaxde. 2002-2005 modeller med 250hk eller 2006- med 260hk är fina! JAg har åkt längre stäckor o är tysta o sköna att åka i/köra.Fråga gärna personer som jag har som vänner o äger en 9-5 aero (jojje81 mm)
9-3:jag får återkomma om mer detaljerad info!
mvh

okej, men det låter bra smile är lite inne på en 9-5 faktiskt så vi får se.. vad rekommenderar du isåfall av kombin och sedanen ? smile

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#31
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:

Jag hade tänkt mig årsmodell allt ifrån 01-04 kanske vet inte vad som är bäst smile

har inga speciella mål direkt vill bara ha en bil som håller och rullar fint!
sen är de bara lite extra skoj om den har bra väghållning och där är lite drag i den när man vill köra lite busigt haha. sen om de inte låter alldeles för mycket in i kupén är bara bra smile

9-5: välj from 2002 årsmodeller då de s.k.  "barnsjukdomar" o framförallt "oil sludge" blev fiaxde. 2002-2005 modeller med 250hk eller 2006- med 260hk är fina! JAg har åkt längre stäckor o är tysta o sköna att åka i/köra.Fråga gärna personer som jag har som vänner o äger en 9-5 aero (jojje81 mm)
9-3:jag får återkomma om mer detaljerad info!
mvh

okej, men det låter bra smile är lite inne på en 9-5 faktiskt så vi får se.. vad rekommenderar du isåfall av kombin och sedanen ? smile

det beror på dina behov! ska du ha barnvagnar mm eller som tjänstebil som du ska lasta en massa då kombi är mer praktisk! ska du ha det bara för dig o cruisa sedan är finare tycker jag.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

27 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#32
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:

9-5: välj from 2002 årsmodeller då de s.k.  "barnsjukdomar" o framförallt "oil sludge" blev fiaxde. 2002-2005 modeller med 250hk eller 2006- med 260hk är fina! JAg har åkt längre stäckor o är tysta o sköna att åka i/köra.Fråga gärna personer som jag har som vänner o äger en 9-5 aero (jojje81 mm)
9-3:jag får återkomma om mer detaljerad info!
mvh

okej, men det låter bra smile är lite inne på en 9-5 faktiskt så vi får se.. vad rekommenderar du isåfall av kombin och sedanen ? smile

det beror på dina behov! ska du ha barnvagnar mm eller som tjänstebil som du ska lasta en massa då kombi är mer praktisk! ska du ha det bara för dig o cruisa sedan är finare tycker jag.

jag är 19 år så några barn är de inte på tal om haha.. men spelar mycket golf, så golfklubborna ska få plats det är ett måste! men sedanen kanske har stort bagageutrymme ?

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#33
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:

okej, men det låter bra smile är lite inne på en 9-5 faktiskt så vi får se.. vad rekommenderar du isåfall av kombin och sedanen ? smile

det beror på dina behov! ska du ha barnvagnar mm eller som tjänstebil som du ska lasta en massa då kombi är mer praktisk! ska du ha det bara för dig o cruisa sedan är finare tycker jag.

jag är 19 år så några barn är de inte på tal om haha.. men spelar mycket golf, så golfklubborna ska få plats det är ett måste! men sedanen kanske har stort bagageutrymme ?

inga problem med detta!big_smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#34
JeppeKa skrev:
gps18 skrev:
JeppeKa skrev:

Jag hade tänkt mig årsmodell allt ifrån 01-04 kanske vet inte vad som är bäst smile

har inga speciella mål direkt vill bara ha en bil som håller och rullar fint!
sen är de bara lite extra skoj om den har bra väghållning och där är lite drag i den när man vill köra lite busigt haha. sen om de inte låter alldeles för mycket in i kupén är bara bra smile

9-5: välj from 2002 årsmodeller då de s.k.  "barnsjukdomar" o framförallt "oil sludge" blev fiaxde. 2002-2005 modeller med 250hk eller 2006- med 260hk är fina! JAg har åkt längre stäckor o är tysta o sköna att åka i/köra.Fråga gärna personer som jag har som vänner o äger en 9-5 aero (jojje81 mm)
9-3:jag får återkomma om mer detaljerad info!
mvh

okej, men det låter bra smile är lite inne på en 9-5 faktiskt så vi får se.. vad rekommenderar du isåfall av kombin och sedanen ? smile

I Sverige är kombi rent allmänt populärt och en sådan håller värdet bättre och lär vara enklare att sälja i framtiden, och under tiden du äger bilen är en kombi mer praktisk. Jag såg att du skrev ett inlägg om golfklubbor precis, spelar du golf skulle jag absolut valt en kombi eftersom öppningen till lastutrymmet är större och det blir mycket enklare att få in klubborna. Har man en gång svärandes försökt få in en lång driver i en bil med liten öppning till bagaget (Främst sedan) är man rätt glad i kombi efteråt!

Detsamma om ni är fler som spelar, två till tre bagar eventuellt med tillhörande vagnar innebär helt klart kombi. Klart det går med en sedan, det går att få in två par bagar i en liten cabriolet om man vill, men har du inget emot en kombi så varför göra det svårt för sig i onödan?

Vill du vara säker när det gäller motorproblemen hade jag köpt en bil från 2004 eller senare, helt säker kan man aldrig bli men det var först från detta år som den uppdaterade och lyckade vevhusventilationen (v.6) monterades från fabrik. En bil från 2002 kan alltså ha gått i tre år med dålig VHV innan SAAB bytt denna på garanti till den uppdaterade varianten, och har du riktig otur kan det ha orsakat skador som kommer synas först i framtiden.

Hittar du en 9-5 1998-2003 som efter 2004 har råkat ut för haveri, fått motorn bytt och den nya VHV installerad blir det förstås i praktiken samma sak: En motor som sannolikt aldrig varit utsatt för eventuella problem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

27 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#35
vill gärna ha förslag på andra bilar också, som man kan hitta mellan 30-50 tusen kanske smile som är bra och roliga att köra smile

George
1 956 Inlägg
15 augusti 2012
#36
Allt handlar om pengar. Hade jag gott om det så skulle jag i varje fall inte köpa en SAAB!

För att svara på frågan mellan 9-5 och 9-3ss så skulle jag välja en 9-5 aero mellan -04-05 som har den senaste vevhus ventilationen och är i stort befriad från oilsludge. -04 kom den senaste uppdateringen och inte från -02 som gps18 skriver. Kanske kommit någon variant ännu senare men inget jag hört ngt om iaf.

9-3ss är verkligen fin med ett riktigt fint chassi men känns ganska liten dessutom är den inte lika "lätt" att trimma om man nu skulle vilja det. Ett stort plus är att den känns mycket modernare. 9-5an är trotts allt en gammal konstruktion. Chassit är det inget fel på iaf.
Gamla 9-3an ska du inte ens fundera på. Redan vid 205hk (aeron) så får man hålla i ratten ordentligt vid gaspådrag.

Jag valde 9-5aero sedan just för att jag tycker den är snyggare (hade en kombi aero innan) samt att jag inte behöver det extra utrymmet en kombi erbjuder. På köpet får man bättre åk komfort pga att den är tystare än kombin. Jag inbillar mig även att den inte är lika "baktung" och ormig på vägen som kombin.

För 50 tusen borde du kunna hitta ett riktigt fint exemplar. Synd att sedaner inte växer på träd bara.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 augusti 2012
#37
De där med ljud nivån i Saab kombi kan jag inte hålla med om.
Eller det beror väl på vad man jämför med, jag tycker nästan att man åker tystare i en gammal 245a!
Vi har en 9-3-08 med nya Michelin pilot sport däck, ljud nivån i den är bedrövlig.
Likaså i morfars 9-5 -05, låter som att man skulle åka med dubbdäck nu på sommaren.
Min svågers 9-3 aero -06 är lika dan, när han satte sig i min 15år gamla e39 undrade han om vi svävade fram för att det var så ljudlöst jämfört med saaben.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 augusti 2012
#38
jojje81 skrev:
Allt handlar om pengar. Hade jag gott om det så skulle jag i varje fall inte köpa en SAAB!

För att svara på frågan mellan 9-5 och 9-3ss så skulle jag välja en 9-5 aero mellan -04-05 som har den senaste vevhus ventilationen och är i stort befriad från oilsludge. -04 kom den senaste uppdateringen och inte från -02 som gps18 skriver. Kanske kommit någon variant ännu senare men inget jag hört ngt om iaf.

9-3ss är verkligen fin med ett riktigt fint chassi men känns ganska liten dessutom är den inte lika "lätt" att trimma om man nu skulle vilja det. Ett stort plus är att den känns mycket modernare. 9-5an är trotts allt en gammal konstruktion. Chassit är det inget fel på iaf.
Gamla 9-3an ska du inte ens fundera på. Redan vid 205hk (aeron) så får man hålla i ratten ordentligt vid gaspådrag.

Jag valde 9-5aero sedan just för att jag tycker den är snyggare (hade en kombi aero innan) samt att jag inte behöver det extra utrymmet en kombi erbjuder. På köpet får man bättre åk komfort pga att den är tystare än kombin. Jag inbillar mig även att den inte är lika "baktung" och ormig på vägen som kombin.

För 50 tusen borde du kunna hitta ett riktigt fint exemplar. Synd att sedaner inte växer på träd bara.

1)Vid -02årsmodeller de förbättrade motorer men om from -04 var de helt fria reserverar jag mig till att svara. En vän till mig som är bilmek o har bla en -02 aero påstår att det är inga probl iaf!
2)jag skulle absolut välja en saab alt volvo i den här priskategori.Av nästan samtliga fall som jag känner till är de mest pålitliga o problemfria bilar "in the long run".De enda problem som man har om man är i övriga europa kan vara att hitta reservdelar,men bor man i Sverige anser jag att valet är självklar för min del.big_smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

George
1 956 Inlägg
15 augusti 2012
#39
marwin_of_sweden skrev:
De där med ljud nivån i Saab kombi kan jag inte hålla med om.
Eller det beror väl på vad man jämför med, jag tycker nästan att man åker tystare i en gammal 245a!
Vi har en 9-3-08 med nya Michelin pilot sport däck, ljud nivån i den är bedrövlig.
Likaså i morfars 9-5 -05, låter som att man skulle åka med dubbdäck nu på sommaren.
Min svågers 9-3 aero -06 är lika dan, när han satte sig i min 15år gamla e39 undrade han om vi svävade fram för att det var så ljudlöst jämfört med saaben.

Jag jämförde just mellan saab 9-5 kombi och sedan. Sedanen är iaf tystare.

I övrigt är dom mer högljuda än tex bmw (har haft flera) men upplever det inte som att man åker omkring med vinterdäck eller att det är störande på ngt sett. Beror en hel del på underlaget och däcken också.

Kör jag med mina 17" Pirelli P-Zero är bilen jätte tyst och behaglig att köra. Kör jag med mina 19" och pling plong däck så är det inte lika roligt längre.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 augusti 2012
#40
jojje81 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
De där med ljud nivån i Saab kombi kan jag inte hålla med om.
Eller det beror väl på vad man jämför med, jag tycker nästan att man åker tystare i en gammal 245a!
Vi har en 9-3-08 med nya Michelin pilot sport däck, ljud nivån i den är bedrövlig.
Likaså i morfars 9-5 -05, låter som att man skulle åka med dubbdäck nu på sommaren.
Min svågers 9-3 aero -06 är lika dan, när han satte sig i min 15år gamla e39 undrade han om vi svävade fram för att det var så ljudlöst jämfört med saaben.

Jag jämförde just mellan saab 9-5 kombi och sedan. Sedanen är iaf tystare.

I övrigt är dom mer högljuda än tex bmw (har haft flera) men upplever det inte som att man åker omkring med vinterdäck eller att det är störande på ngt sett. Beror en hel del på underlaget och däcken också.

Kör jag med mina 17" Pirelli P-Zero är bilen jätte tyst och behaglig att köra. Kör jag med mina 19" och pling plong däck så är det inte lika roligt längre.

Som jag skrev så åker vi på nya Michelin däck, 17 tummare.
Svågern åker även han på Michelin, men 18 tum.
Morfars säck är dock okända.
Det går ju att åka med, men några lång resor med saaben blir det inte, då blir man jäkligt trött i huvet:)
Men som du säger så är sedanen tystare, 07an vi hade var bättre.
Men långt ifrån så bra som en bil som inte är den billigaste på marknaden borde vara.

När man sätter på dubbdäck på 9-3an ska vi inte ens gå in på, herre jävlar då är de nästan hörsel kåpor på som gäller:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök