4110
Sök

Sänka Bil, BesiktningsKrav?

1 450 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena e ganska ny här så vet inte om denna tråd kanske finns redan, vet inte riktigt hur man söker, men min fråga är, ja har en volvo 240 som ja vill sänka lite, kapa fjädrarna då menar ja inte klapp sänkt utan lite snyggt sänkt bara:) då undra ja vad besiktningen säger om detta? va mycket får man sänka en bil? eller är det helt förbjudet att kapa över huve taget?neutral bild hur den ser ut nu finns ju på min sida:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Truckerwannabe
58 Inlägg
15 augusti 2012
#2
Min erfarenhet av detta är att kapa=fy fy. Det kommer av besiktningsmannen klassas som "brusten fjäder". Skall du sänka och komma igenom besiktningen med det så rekomenderar jag först och främst köpefjädrar. Och dessutom andra stötdämpare. Det går förstås att korta ner originalen, men jag personligen skulle sparat ihop till sport/performance grejjer.

Anledningen till att du även måste fixa dämparna, är att en fjäder måste sitta fast i spänn för att du ska ta dig genom besiktningen. Om besiktningsmannen höjjer upp din bil och kan rucka på fjädern blir det underkänt. Lösningen på detta är att ha dämpare som är lagom långa i förhållande till fjädrarna.

1 450 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#3
ja ja gillar faktiskt inte att kapa fjädrar egentligen men blir så dyrt att köpa allting nytt, bara fjädrar är ju inte så dyrt, har vart med om att en kompis köpte sänkningsats till sin 240 men när han monterade dessa blev bilen högre än den va innan för fjädrarna va gamla och 'ihoptryckta' , har precis köpt helt nya stötdämpare till bilen (orginal)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 142 Inlägg
15 augusti 2012
#4
de är bara kapa men släpper fjädern ut koppen på besiktning fåru 2a (lösningen på de är tex en slangklamma runt fjädern och koppen för att hålla kvar fjädern sånafall. sen får väll inte bilen vara för låg men besiktade min a4 med kapade fjädrar å slangklammor å den gick igenom utan anmärkning

1 450 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#5
ja får prova ja kan ju kapa dessa för nya e ju inte så jätte dyra, de ja e lite osäker på e va mycket sänkt en bil får va, får börja med att kapa ett varv:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 142 Inlägg
15 augusti 2012
#6
min audi var kapad 1.5 varv runt om och 17"are så den blev ruggigt fin. hade en 745a som var kapad 2.5varv fram och 1.5 ibak. blev fint de me. börja med 1 varv sen ½ varv för de händer mycket efter 1varv iallfall vad ja tyckte

1 450 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#7
Okej tackar får prova:) de gör mycket att sänka en bil lite

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

172 Inlägg
15 augusti 2012
#8
2 varv är max sedan blir fjädern lös iallafall på 740 å 940 ...
240 brukar ha hängröv så den brukar bara behövas 2 varv i fram för å bli jämnhög.

1 450 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#9
ja ja vill ju inte ja den jätte sänkt bara lite 'snyggt' sänkt:) men att kapa bak blir väl lite konstigt för då går det ju inte skruva fast fjädern i bulten då borde den ju hänga löst:|

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

172 Inlägg
16 augusti 2012
#10
på 240 kapar man uppe iställe för nere...där är väl fjädern konad nertill om jag inte missminner mig

1 450 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#11
ja precis, nertill e de ju en bult med en stor bricka typ som håller i fjädern , och upptill e den helt lös:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Truckreparatör
221 Inlägg
16 augusti 2012
#12
Finns inga regler på hur låg bilen får vara. Men bilen skall ha en fjädringsväg på minst 2cm.
(så var det ilaf när jag kollade med sbp när jag hade min svart Amazon då denna låg 3 cm från backen)

Det får inte finnas någon risk att fjärden kan lossna. när bilen är upplyft. finns det risk för detta så får du en 2:a
(Det är därför vissa bilar får en tvåa på brusten fjäder och vissa bra att veta.)


4 149 Inlägg
16 augusti 2012
#13
Bara kapa på, som flera sagt tidigare så får det inte finnas någon risk att fjädern lossnar när man hissar upp bilen. Detta löser man med slangklämmor eller svets.


11 Inlägg
16 augusti 2012
#14
zemet skrev:
Bara kapa på, som flera sagt tidigare så får det inte finnas någon risk att fjädern lossnar när man hissar upp bilen. Detta löser man med slangklämmor eller svets.

Svetsning får man nedslag på, då svetsar man ur härdningen och fjädern kan gå av.


4 149 Inlägg
16 augusti 2012
#15
Spitchen skrev:
zemet skrev:
Bara kapa på, som flera sagt tidigare så får det inte finnas någon risk att fjädern lossnar när man hissar upp bilen. Detta löser man med slangklämmor eller svets.

Svetsning får man nedslag på, då svetsar man ur härdningen och fjädern kan gå av.

Jasså? polarens bil gick igenom förra månaden med svetsade fjädrar bak men han hade kanske tur då.


8 Inlägg
16 augusti 2012
#16
är bara å kapa på å hoppas på de bästa, är ju inte direkt hela världen å byta fjädrar en gång om året.. å "sänkningssats" är inte ens å tänka på då dina fjädrar från -89 har troligtvis säckat ihop mer än 40mm så strunta i allt dedär. behöver inte va allt för obekvämt om man lägger ner någon timme på de. kapa fjädrarna å skaffa kortare stötdämpare så blire bra smile

2 011 Inlägg
16 augusti 2012
#17
Som de flesta redan påpekat ang lösa fjädrar stämmer. Annars finns inga regler på hur låg den får vara.
Ang lösa fjädrar bör det väl finnas någon annan utav volvos dämpare som passar och som är kortare än de du har på original.

Nu har jag ingen koll på Volvo, men tex som till Bmw när jag själv mixade innan köp utav ordentliga grejor, så köpte jag dämparna från E30 modellen som är 5 cm kortare än original och löste problemet med kortare fjädrar och lösa fjädrar på det sättet.

Problemet jag fick i besiktningen var att jag inte kom in i hallen i Landskrona, så de tog inte den. Besiktigar på annan ort som det går bra på. De utför även broms testet på gatan, för den kommer inte ner i broms gropen.

Det borde ju finnas en uppsjö av saker till Volvo som passar varandra om du nu inte vill lägga pengar på redan färdiga sänkningssatser.

Fördel där är ju Pick and Pay skrotarna där man kan kolla runt och mäta och dona på diverse olika bilar/modeller. Finns kanske något annat bilmärke som har mer eller mindre saker som passar att montera på Volvo. Som exempel för egen del finns saker från Opels fjädrar tex som passar och ser mer eller mindre likadant ut som till Bmw. En del från Mercedes påminner om delar till Volvo.

Det kanske finns någon lösning som kan hjälpa dig om du tittar runt på Pick and Pay skrot.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2012
#18
Riktiga fjädrar är värda pengarna & orginaldämpare funkar fint på 30-40mm sänkning.
http://www.lesjofors-automotive.com/aut … satser.asp
Prislappen hamnar kring 2k & det känns som ett fynd när man kör bilen efteråt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 450 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#19
Nu har ja kapat 1 varv fram på min 240 och när ja satte dit fjädern igen, tog alltså lös hela fjäder benet, så är de ingen spänn i fjäder , den sitter alltså helt lös när bilen är upp hissad:s ska de va så? Eller blir de så när man kapar, får ju försöka pricka rätt när ja sänker ner bilen igen, tacksam för svar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 319 Inlägg
19 augusti 2012
#20
Ska och ska va så, du får ju nerslag på besiktningen men att fjädern är lös efter att du kapat är inget konstigt.. Bara att klamra fast fjädern och hoppas på det bästa när du besiktar.

_----------'


Sök