Neon under bil! Lagligt!

Joxson Proud 350Z owner!
16 augusti 2012 · 540 Inlägg

Kan börja med att jag inte vet vart tråden ska ligga så feel free to move it wink

Stod och pratade med en Polis idag på ungdomsfestivalen Ung-08. Frågade lite frågor fram och tillbaka och kom o tänka på att varför inte fråga om neon.

Svaret jag fick förvånade mig väldigt!
Polisen svarade med att eftersom att det bara lyser upp marken under bilen och inte framåt är det fullt lagligt att köra med. Han sa att reglerna säger att ingenting annat än vitt och gult får synas framifrån. Men eftersom att neonet är på marken så syns det inte framifrån och därmed är det lagligt.

Tänkte bara informera om detta! big_smile

ultraomer
17 augusti 2012 · 126 Inlägg

Mind = Blown, alltid hört att detta var olagligt

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
kannebanne
17 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Seriöst? Slänger nog på neon idag då! NOT! wink Men bra o veta!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Räcket Älskar att spela högt! :)
17 augusti 2012 · 143 Inlägg

Ja det där kan ju tolkas lite luddigt av olika poliser.

För du får ju inte ha någon extra ljuskälla på bilen eg. än vad som sitter orginal.

De KAN ha överseende med detta om man har riktningsenligt ljus.

Det är iaf. vad en trafikpolis sade till mig när jag frågade om mitt neon var lagligt.
Då har jag även en knapp (street mode) som ger vitt framåt, gul/orange åt sidorna samt rött bakåt. wink

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
Skyline-Fille
17 augusti 2012 · 36 Inlägg

Som jag har förstått det så får man ha neon under och runt bilen, i hjulen osv, dock bara om bilen står still.

Med andra ord: Bilen får ej ha neon ljusen på om den är i rullning.


Inte 100% säker på att det är så men det är vad jag har förstått det som iallafall.

Mvh

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
Joxson Proud 350Z owner!
17 augusti 2012 · 540 Inlägg

Har hört massor med olika, därför tänkte jag fråga honom eftersom att han verkade ha stenkoll på vad som var lagligt ljusmässigt på bilar smile



Räcket:
har du nån bild på ditt streetmode? vore coolt att se smile

Räcket Älskar att spela högt! :)
17 augusti 2012 · 143 Inlägg

Joxson skrev:
Har hört massor med olika, därför tänkte jag fråga honom eftersom att han verkade ha stenkoll på vad som var lagligt ljusmässigt på bilar smile



Räcket:
har du nån bild på ditt streetmode? vore coolt att se smile

Jo det var därför jag oxå frågade just en Trafikpolis.
Och som han även påpekade.
Ser man rött ljus fram på en bil så är det fel färg i trafik.

Så tekniskt sett så FÅR man inte köra med neon igång under färd om det inte är "rätt" riktningsfärg.

Ska man hårddra det efter Trafikpolisens uppgifter,
så är neon under färd inte lagligt alls då det är en "felmonterad" ljuskälla

Jag ska se om jag hittar nån bild på datorn, men är tveksam...

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
Räcket Älskar att spela högt! :)
17 augusti 2012 · 143 Inlägg

Jag hittade ingen bild på min bil i Street Mode.

Men här är en bild på nätet på annan bil. (tyvärr lite dålig bild och lite felmonterade rör)

http://i.ozcdn.com/5gnD.jpg

Senast redigerat av Räcket (17 augusti 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
Skyline-Fille
17 augusti 2012 · 36 Inlägg

Räcket skrev:

Joxson skrev:
Har hört massor med olika, därför tänkte jag fråga honom eftersom att han verkade ha stenkoll på vad som var lagligt ljusmässigt på bilar smile



Räcket:
har du nån bild på ditt streetmode? vore coolt att se smile

Jo det var därför jag oxå frågade just en Trafikpolis.
Och som han även påpekade.
Ser man rött ljus fram på en bil så är det fel färg i trafik.

Så tekniskt sett så FÅR man inte köra med neon igång under färd om det inte är "rätt" riktningsfärg.

Ska man hårddra det efter Trafikpolisens uppgifter,
så är neon under färd inte lagligt alls då det är en "felmonterad" ljuskälla

Jag ska se om jag hittar nån bild på datorn, men är tveksam...

Ungefär som jag sa då altså smile

Då hade jag rätt för en gångs skull ;D hah!

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
Räcket Älskar att spela högt! :)
17 augusti 2012 · 143 Inlägg

Skyline-Fille skrev:

Räcket skrev:

Joxson skrev:
Har hört massor med olika, därför tänkte jag fråga honom eftersom att han verkade ha stenkoll på vad som var lagligt ljusmässigt på bilar smile



Räcket:
har du nån bild på ditt streetmode? vore coolt att se smile

Jo det var därför jag oxå frågade just en Trafikpolis.
Och som han även påpekade.
Ser man rött ljus fram på en bil så är det fel färg i trafik.

Så tekniskt sett så FÅR man inte köra med neon igång under färd om det inte är "rätt" riktningsfärg.

Ska man hårddra det efter Trafikpolisens uppgifter,
så är neon under färd inte lagligt alls då det är en "felmonterad" ljuskälla

Jag ska se om jag hittar nån bild på datorn, men är tveksam...

Ungefär som jag sa då altså smile

Då hade jag rätt för en gångs skull ;D hah!

Haha, yes, du har rätt.

Men som sagt.
Det finns ju en del poliser som inte bryr sig.
Men kommer du på kvällen med rött ljus framåt, så blir man garanterat stoppad av alla. lol

Sen är det på gränsen som med mitt neon. wink

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
Rein
17 augusti 2012 · 19 Inlägg

Räcket skrev:
Ja det där kan ju tolkas lite luddigt av olika poliser.

För du får ju inte ha någon extra ljuskälla på bilen eg. än vad som sitter orginal.

De KAN ha överseende med detta om man har riktningsenligt ljus.

Det är iaf. vad en trafikpolis sade till mig när jag frågade om mitt neon var lagligt.
Då har jag även en knapp (street mode) som ger vitt framåt, gul/orange åt sidorna samt rött bakåt. wink

Är inte dessa då LED och inte neon?

Joxson Proud 350Z owner!
17 augusti 2012 · 540 Inlägg

Rein:
Det spelar ingen roll om det är led eller neon.

Jag personligen säger neon även om det är led, visst det är fel men fler vet vad man pratar om.

Läst igenom hela kapitlet nu XD
"Belysning
   

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.
   
Belysning vid färd på väg
   

68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.

En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.

Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.

Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).
   
Ändringar/Förarbeten (2)
Ändrad: SFS 2000:869, 2009:960

69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).
   
Ändringar/Förarbeten (1)
Ändrad: SFS 2009:960

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.

Helljus får inte användas

    1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
    2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
    3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
    4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

   

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
   
Lagrumshänvisningar hit (1)

    3 kap. 69 §

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.
   

73 § Ett fordon som inte skall vara utrustat med lyktor eller strålkastare skall vid färd på väg under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt ha en lykta som visar vitt eller gult ljus framåt och en som visar rött ljus bakåt. Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt. Om det är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får ljuset visas framåt och bakåt från samma lykta.

Bestämmelserna i första stycket gäller inte sådana vägtrafikanter som avses i 1 kap. 4 § första och andra styckena.
   
Lagrumshänvisningar hit (1)

    3 kap. 74 § 2 st

74 § När ett fordon har stannats eller parkerats på en väg skall fordonets parkerings- och baklyktor vara tända under mörker, skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt för att andra trafikanter skall uppmärksamma det.

Om fordonet inte är utrustat med parkerings- eller baklyktor skall det i stället ha annan belysning som är föreskriven för fordonet tänd. För ett fordon för vilket det saknas särskilda föreskrifter om lyktor eller strålkastare skall bestämmelserna i 73 § tillämpas. I övrigt får inga andra lyktor eller strålkastare än parkeringslyktor, baklyktor eller skyltlyktor vara tända.

Om ett motordrivet fordon, som är högst sex meter långt och två meter brett, parkeras längs kanten på en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, är det tillräckligt att parkerings- och baklyktor mot vägens mitt hålls tända, om inte ett annat fordon är kopplat till fordonet.
   
Lagrumshänvisningar hit (1)

    3 kap. 75 §

75 § Bestämmelserna i 74 § gäller inte om vägen är så väl belyst att fordonet ändå kan uppmärksammas tydligt på tillräckligt avstånd eller om fordonet stannats eller parkerats utanför körbanan och vägrenen.

Inte heller behöver belysning vara tänd på tvåhjuliga cyklar, mopeder eller motorcyklar utan sidvagn, om fordonet stannats eller parkerats längs vägens yttersta kant.
   

76 § Under färd på väg får från ett fordon

    1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
    2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.

Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än

    1. körriktningsvisare,
    2. larmanordning,
    3. baklykta på cykel,
    4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
    5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2009:960). "


Står egentligen inte att det är olagligt.
Står bara om vad som ska lysa...

Räcket Älskar att spela högt! :)
17 augusti 2012 · 143 Inlägg

Ja, där står iaf ljuskällornas färg.

Men ska man gå in noggrannare på lagen så ska endast E-märkta ljuskällor användas.
Det är ju inte Neon/LED ljus. wink

Men idag är det många fordon som körs med icke e-märkta ljus.
Både mina strålkastare och bakljus är ju stylingljus (importerade)
och de är inte e-märkta.
Men besiktningen har godkänt detta varje besiktning. smile

Så det är som sagt tidigare ofta en tolkningsfråga hos den polis som stoppar bilen.

Det viktigaste i detta fall är nog att ha rätt färg i rätt riktning. smile
Så att köra med ett Rött Neon/Led-kit under hela bilen är fortfarande ingen bra idé. wink

Och ja.
Jag har oxå LED-kit, men säger oxå Neon. tongue

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
GMC Safari (1997)
Joxson Proud 350Z owner!
17 augusti 2012 · 540 Inlägg

Står dock att de färgerna ska lysa fram respektive bak.
neon lyser under tongue

Ne, även om denne polisman har sagt det känns det fortfarande brutalt riskabelt eftersom att alla säger olika och att bråka med en polis gör inte direkt saken bättre tongue


Btw, någon som vet vart man kan hitta nogrannare lagar på lysen osv?
Det stycket jag hitta var på Lagen.nu. De är ju ganska grundliga ändå. Och enligt dem kan man faktiskt ha neon under...

kannebanne
17 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Joxson skrev:
Står dock att de färgerna ska lysa fram respektive bak.
neon lyser under tongue

Ne, även om denne polisman har sagt det känns det fortfarande brutalt riskabelt eftersom att alla säger olika och att bråka med en polis gör inte direkt saken bättre tongue


Btw, någon som vet vart man kan hitta nogrannare lagar på lysen osv?
Det stycket jag hitta var på Lagen.nu. De är ju ganska grundliga ändå. Och enligt dem kan man faktiskt ha neon under...

Ring sfro dom borde ha koll

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Bliss187 Medlem 187
17 augusti 2012 · 52 Inlägg

ÄR detta " Lagligt" ?    http://www.youtube.com/watch?v=2XyV6Dst … ure=fvwrel

Senast redigerat av Bliss187 (17 augusti 2012)

"No admittance without a garage pass"
Joxson Proud 350Z owner!
17 augusti 2012 · 540 Inlägg

Bliss187 skrev:
ÄR detta " Lagligt" ?    http://www.youtube.com/watch?v=2XyV6Dst … ure=fvwrel

Vad jag skulle tro är det där inte lagligt med tanke på att man ser så mycket av ljuset från sidan.

Brådhis * Voff voff *
17 augusti 2012 · 10 336 Inlägg

Neon är lagligt så länge ljuskällan inte syns!

SL körde med belysning under vissa bussar i Stockholm under kulturhuvudstadsåret 1998. Hade det varit strängeligen förbjudet hade dom sannolikt inte gjort det...

Exempel:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80130.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80226.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80130.html

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
17 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:
Neon är lagligt så länge ljuskällan inte syns!

SL körde med belysning under vissa bussar i Stockholm under kulturhuvudstadsåret 1998. Hade det varit strängeligen förbjudet hade dom sannolikt inte gjort det...

Exempel:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80130.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80226.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus … 80130.html

//Brådhis

Nu kan det ju givetvis vara som så att kulturhuvudstadsåret gav någon dispens (inte otänkbart åtminstone)

Trafikförordningen;

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.


Att visa innebär -enligt mig- (dvs min tolkning) inte att det har med ljuskällan i sig att göra, utan skenet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Joxson Proud 350Z owner!
17 augusti 2012 · 540 Inlägg

it_mutt skrev:
Trafikförordningen;

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.


Att visa innebär -enligt mig- (dvs min tolkning) inte att det har med ljuskällan i sig att göra, utan skenet

Å andra sidan så visar man inte ljus framåt, enbart neråt. Sår inget om ljus nedåt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang