20 augusti 2012
Trådstartare
Hallåj!
Då jag har försökt identifiera problemet men ej har lyckats så försöker jag här med hjälp av er assistans!
Det är så att för 2-3 månader sedan så började min Audi A4 1.8Tq -00 rycka under acceleration när den är varm. Först och främst så bytte jag en s.k. "tryckregulator-slang" (om jag kommer ihåg rätt) vilket löste problemet när bilen var kall, dvs att den rullar på bra när jag kallstartar den på morgonen t.ex. Men så fort man har glidit runt ett tag och värmt upp fanskapet så börjar den rycka under acceleration och det blir snäppet värre ju längre man kör (till en viss gräns då så klart). Det känns ungefär som att den helt förlorar kraften en hundradels sekund och smårycker där i mellan. Rycken uppstår när jag gasar låt säga 25-65% av gaspedalens "längd" till golvet.
Man känner inga ryck när man håller jämn gas.
Ska tilläggas att bilen är chippad från original 149hk till cirkus 193hk (steg 1). Bilen gick dock bra i någon månad utan symtom. Utförde service tidigare i år då olja, oljefilter och tändstift byttes (Några månader innan allting började). Har även testat att köra utan luftmassemätaren samt att jag lånade polarens 4 tändspolar för att se om det var något knas på dom. Har även sprayat startgas hejvilt över alla slangar jag har sett i motorutrymmet och inte fått någon reaktion från motorn så tror inte att den tjuvluftar heller.
EDIT: Miltal: 20500 och kombiinstrumentet ger inga varningssignaler. Tror det är en passiv komponent för elsystemet som felar.
Om ni har frågor så var inte rädd att fråga så ska jag besvara dom så gott jag kan.
Är tacksam för alla svar jag kan få då jag inte har en aning vad jag ska göra här näst.
Tack på förhand,
Noleo
Senast redigerat av Noleo (20 augusti 2012)