3561
Sök

Extern wastegate som inte öppnar

205 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har mig en 40mm hks wg kopia som inte vill öppna?

Dvs att laddtrycket inte får något stopp, har öppnat upp den och kikat å allt rör sig som det ska och är tätt, ventilen är fräsch och sitter spritt ny wg fjäder i den från kl racing ( vilket i beskrivningen säger att den ska öppna runt 0.8 bar) men nu laddar jag 1.6, vilket är liite för mycket, någon som har erfarenhet?

Min tanke är iallafall bara en mjukare fjäder helt enkelt, kan man prova köra helt utan fjäder bara för att se om den öppnar?

Mvh Adam

Trying is the first step towards failure

7 274 Inlägg
21 augusti 2012
#2
Har den dubbla anslutningar in? Hur är den kopplad?


1 062 Inlägg
21 augusti 2012
#3
Går den inte att justera genom att skruva och ändra fjäderförspänningen?
Borde som du säger gå att plocka bort fjäder och se hur det beter sig. Men håller den skapligt stabila 1,6bar så kan du nog räkna med att den reglerar som den ska.

M.V.H.


Dr. Turbo
459 Inlägg
21 augusti 2012
#4
För liten wastegate?
Felplacerad i grenröret?
För hård fjäder?
Felkopplade slangar?
Kärvande wg-styrning?
Finns lite olika anledningar varför trycket kan sticka.


1 867 Inlägg
21 augusti 2012
#5
Jag röstar på felkopplade slangar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

205 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#6
Koop skrev:
Jag röstar på felkopplade slangar.

Har inga slangar till wg alls, den är helt "mekaniskt" och styrs med avgastryck

Svarar på flera här, den håller stabila 1.6 bar ja men det är bristgräns för motorn, men finns ingen mjukare fjäder att köpa, om man inte hittar en liknande som egentligen har ett annat syfte smile

Och, jag ska prova köra utan fjädern för att se om den ens funkar, eftersom den gjort det förut, det är nu när den monterats på nytt den börjat strula


Mvh

Trying is the first step towards failure

Team VeboTrim
322 Inlägg
22 augusti 2012
#7
BmW_Tokig skrev:
Koop skrev:
Jag röstar på felkopplade slangar.

Har inga slangar till wg alls, den är helt "mekaniskt" och styrs med avgastryck

Svarar på flera här, den håller stabila 1.6 bar ja men det är bristgräns för motorn, men finns ingen mjukare fjäder att köpa, om man inte hittar en liknande som egentligen har ett annat syfte smile

Och, jag ska prova köra utan fjädern för att se om den ens funkar, eftersom den gjort det förut, det är nu när den monterats på nytt den börjat strula


Mvh

Utan slang mellan Wastegate och kompressorhus får du skenande laddtryck.

Team VeboTrim @ Facebook

1 867 Inlägg
22 augusti 2012
#8
Yup, alla wastegates förutsätter tryck på undersidan av membranet, inte konstigt att du har dubbla laddet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

205 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#9
TurboAnton skrev:
BmW_Tokig skrev:
Koop skrev:
Jag röstar på felkopplade slangar.

Har inga slangar till wg alls, den är helt "mekaniskt" och styrs med avgastryck

Svarar på flera här, den håller stabila 1.6 bar ja men det är bristgräns för motorn, men finns ingen mjukare fjäder att köpa, om man inte hittar en liknande som egentligen har ett annat syfte smile

Och, jag ska prova köra utan fjädern för att se om den ens funkar, eftersom den gjort det förut, det är nu när den monterats på nytt den börjat strula


Mvh

Utan slang mellan Wastegate och kompressorhus får du skenande laddtryck.

Men, vart på kompressor huset ska jag kunna sätta en slang?
Nu verkar ju problemet vara funnet iaf! big_smile

Trying is the first step towards failure

1 867 Inlägg
22 augusti 2012
#10
Du behöver inte nödvändigtvis ha slang från kompressorhuset, Vilken nippel som helst från nånstans i trycksystemet funkar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

205 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#11
Koop skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis ha slang från kompressorhuset, Vilken nippel som helst från nånstans i trycksystemet funkar.

På turbon finns inga uttag alls, men har ju tex nipplar på insuget? Där finns faktiskt en ledig, och det känns ju lite spännande wink

Trying is the first step towards failure

205 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#12
Ska prova imorn och återkommer med svar!

Trying is the first step towards failure

245 Inlägg
25 augusti 2012
#13
OM man inte har läst på så pass att man inte vet att wg:n ska ha en slang kopplad till insuget för att fungera så borde man kanske ta någon kompis till hjälp?

S.v.r

205 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#14
Turbo_Davve skrev:
OM man inte har läst på så pass att man inte vet att wg:n ska ha en slang kopplad till insuget för att fungera så borde man kanske ta någon kompis till hjälp?

Ojdå? Någon som vaknade på fel sida av sängen? Antar att du då föddes i garaget å kunde allt på en gång, är bara 20 år och lär mig dagligen..

ADMIN lås tråden

Trying is the first step towards failure

7 274 Inlägg
25 augusti 2012
#15
BmW_Tokig skrev:
Turbo_Davve skrev:
OM man inte har läst på så pass att man inte vet att wg:n ska ha en slang kopplad till insuget för att fungera så borde man kanske ta någon kompis till hjälp?

Ojdå? Någon som vaknade på fel sida av sängen? Antar att du då föddes i garaget å kunde allt på en gång, är bara 20 år och lär mig dagligen..

ADMIN lås tråden

Inte alla 20åringar som vet att avgasmottryck existerar! Den har också till stor del inverkan på när wastegaten öppnas.
Men som sagt så måste du även ha laddtryck in till den.


41 Inlägg
25 augusti 2012
#16
Ibland sitter där bara en blindplugg gängad där du ska koppla luften på wg, den ska sitta någonstans mellan där wg släpper ut avgaser o undersidan på membranet


205 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#17
MrWressmark skrev:
Ibland sitter där bara en blindplugg gängad där du ska koppla luften på wg, den ska sitta någonstans mellan där wg släpper ut avgaser o undersidan på membranet

Problem löst  med slang från wg till insug, tack alla smile

Trying is the first step towards failure


Sök