3420
Sök

3tum eller 2.5tum på VOC rallybil?

den enda som e som jag
274 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#1
Kör med en b230fb motor, trimbox,H-kam,531 topp och 3 tum med racekat.
Funderar över de tabeller man sett om det inte bromsar effekt med 3 tum så man kanske borde byta till 2,5tum.
Sen hörde jag en ingenjör inom motorvärlden säga att bygger man ett avgasrör trattformat från början till slut så får man en sugande effekt så avgaserna sugs ut fortare. Då snackar vi med att börja med original från början vid generör och avslutar med tex 3tum längst ut.
Vad tror ni ska man köra hela vägen med 2,5tum eller 3tum. Effekten ligger ju inte högt direkt kanske 150hk, original 136hk.

Din dröm är min verklighet

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2012
#2
Jag tror du missförstod honom alternativt att han inte har rätt. För att få så bra flöde på avgaserna som möjligt så ska röret bli mindre och mindre ju längre bak du kommer.
Och jag har svårt att tro att du ska ha större än 2,5. 3" väger mer, får sämre plats och är överdimensionerat.
Senast redigerat av caromania (26 augusti 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Mr
24 Inlägg
20 september 2012
#3
Borde ha mer än 150 kameler under huven om den är rätt byggd, Jag kör på 3" hela vägen, körde 2,5" en stund men gick sedan tillbaka till 3"..
Vilken katalysator kör du med? en enklare eller dyrare variant?  Jag kör en WRC kat och 3" helsystem, dock specialbyggt för att slippa den enorma böjen över axelen, rakare flöde..
Kanske bara var inbillning men jag upplever bilen som rappare med 3"

1:a Sthlms DM Rally VOC 2009
2:a Sthlms DM Rally VOC 2010
1:a Sthlms DM Rally B-förare 2011
www.STHLMRALLY.se

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 september 2012
#4
På en så liten motor lär det funka med 2,5" utan problem. Jag skulle tro att ett byte till 2" eller 2,25" efter bakaxeln skulle funka lika bra det. En sugmotor går ju bäst med ett måttligt motstånd så att köra 3" är garanterat överkurs.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök