Ah, lustigt att du frågade!
Jag skrev en lite guide förut till en kille som skickade ett PM till mig tidigare idag
Så här kommer en "liten" guide:
Guiden är först och främst till dom som inte har kompressor och muttermaskin. Har man muttermaskin så går det släppa på alla bultar och muttrar väldigt enkelt utom en (den som håller topplagringen).
Om ni tänker använda guiden när ni ska byta till coils så läs igenom hela en gång först, för på några ställen skriver jag lite "bra att veta" efter jag har skrivit vad man ska göra
Fram:Börja med att lossa på muttern som är under huven på varje sida. Den översta på fjäderbenen, ni hittar den under plastkåpan på fjädertornen. Till detta behövs en blocknyckel eller en hylsa (22 tror jag, kan vara 23 också, lite osäker). Det är ganska djupt så en sån här rekommenderas om ni kör blocknyckel:
Första Golfen jag monterade coils på för några år sedan så körde jag med en hylsa över muttern isom jag höll med rörtång. Sen i hålet i hylsan körde jag ner en lång insex.
Se till att ni har 100% rätt storlek på insexnyckeln som ni håller emot med bara! Jag runddrog den på min gamla Golf för jag hade inte rätt storlek (men var dum nog att chansa ändå...). Det slutade med att jag fick ta till borrmaskin och såg och försöka knäcka muttern för att få loss fjäderbenet, inte kul…
När ni fått loss muttern så skruva loss den helt så ni vet att den går få loss hela vägen, gänga sen på den några varv igen och hissa sedan bilen.
Nu ska det släppas på dom två bultarna nederst på fjäderbenet. Det brukar vara det enklaste när man monterar coils på Mk2. Se till att dom är fria från smuts så ni får bra tag (stålborste är din vän!) och spraya gärna lite 5-56/WD-40 eller liknande. Jag tror att det är storlek 18 på dom. Ni behöver två stycken 18 för man håller emot på ena sidan samtidigt. Det var problem för mig första gången för jag hade bara en av varje nyckel, så jag fick åka iväg och låna en extra av en kompis. Så var förberedda på det innan ni står med er enda bil på pallbockar
När ni lossat dom två så håller ni i fjäderbenet samtidigt som ni skruvar loss muttern i toppen (som vi redan släppt på, så det ska gå lätt). Sen tar man ut fjäderbenet.
Det är nu det kan bli krångligt om man inte har rätt verktyg…
Det sitter nämligen en specialmutter som håller fast topplagringen. Muttern har två spår så man ska använda en specialhylsa för att släppa på den. Jag har köpt en sån hylsa för det är samma till nästan alla gamla VW, så det kommer alltid behövas. Men första gången jag skulle lossa den så slog jag på den med en liten plattmejsel och hammare så att den släppte, sen skruvade jag ut den med en smal näbbtång som kom åt.
Glöm INTE att spänna ihop fjädrarna med fjäderspännare först! Är fjädrarna kapade eller liknande så att dom hänger löst så är det lugnt, men är dom inte det så är dom ordentligt i spänn och det kan skjuta till ordentligt om man har otur.
När ni lossat på den specialmuttern så sparar ni den. Ska ni byta till nya topplagringar så behöver ni inte göra mer, men tänkte ni använda samma topplagringar så tar ni loss den (den stora gummi/metall-grejen som är överst på fjäderbenet). Det är bara den delen ni behöver, fjädertallriken under ska inte flyttas över (det sitter redan en sådan på coiloversen).
Har topplagringarna aldrig bytts och er Mk2 har gått 20-30 000 mil så brukar det ramla ut kulor när ni släpper på topplagringen. Det är rekommenderat att byta topplagring i samband med montering av coilovers, för är dom aldrig bytta så kommer dom ge sig ganska snabbt när man går från originalfjädring till hårda coils… Och det är inte kul att riva ner allt igen efter en månad bara för att byta dom
Kostar runt 200 kr/st på Biltema om jag inte minns fel och det funkar kanon (kört med det på alla mina Mk2).
Har ni tänkt köra lågt så kan ni även passa på att ta bort hjälpfjäden (den tunna fjädern) + metallbrickan som ligger mellan hjälpfjädern och den vanliga fjädern. Hjälpfjädern har som funktion att hålla uppe den vanliga fjädern när man hissar bilen, detta så att fjädern inte ska hänga lös. Hjälpfjädern är väldigt mjuk och går nästan trycka ihop med händerna, så så fort man sänker ner bilen så är den ihoptryckt och det är den grova fjädern som gör allt jobb. Så allt hjälpfjädern gör när bilen står på hjulen är att bilen blir mycket högre…
När ni bestämt om ni ska ha hjälpfjäder eller inte så är det dags för montering. På coiloversen är det nu fjäder(fjädrar) och sedan en fjädertallrik överst. Sitter det muttrar över det så ska dom bort. På fjädertallriken ska topplagringen ligga, sedan ska den dras åt med samma specialmutter som ni sparade från originalfjäderbenet. När allt sitter ihop så sätter ni tillbaka det i nsätan omvänd ordning på bilen.
Upp med coilovern så att den sticker upp i motorrummet, gänga dit muttern några varv. Sen kan man behöva hissa lite med en domkraft (brukar använda reservdomkraften) under bromsen/länkarmen så att man kan skruva i dom två nedre bultarna. Coilovern är mycket kortare än originalfjäderbenen.
Det är även nu man kan justera cambern några grader och det får man inte glömma. Om ni bara skruvar i dom två nedre bultarna utan att dra åt det så känner ni att ni kan vrida hela spindeln fram och tillbaka, och det flyttar sig lite i dom två nedersta hålen i coilovern. Jag brukar trycka in bromsskivan i överkant så långt jag kan och dra åt skruvarna, då har man maximal camber (vilket jag tycker är snyggast). Vill man ha "noll" camber så vet jag inte hur man ska göra det lättast, det är lite svårt att få till det bra, så lättast är att trycka in det max för då blir det hyfsat samma på båda sidorna
Nu är det på med hjulet och ner med bilen på marken. Sedan skruva åt muttern i motorrummet. Klart!
Bak:Här behöver man lossa på dom två "sidohyllorna" inuti bilen (där det brukar sitta högtalare och den bältet går igenom) för att komma åt. Bältet kan sitta kvar, bara att dra ut det lite och lägga undan plasthyllan så den inte är i vägen.
Sen håller man emot överst med en tång (eller specialverktyg som finns på t.ex. Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … -st-19285/ ) och lossar muttern med en blocknyckel eller liknande. Håll koll på i vilken ordning allting sitter här för det är ett jäkla gäng brickor och muttrar och allt ska tillbaka i rätt ordning
Till skillnad från i fram så brukar det underlätta att släppa på allting inuti bilen först och sedan hissa, för då åker bakaxeln med ner lite och det är lättare att komma åt dom nedre bultarna (annars är det ljuddämpare och bränsletank och annat skit i vägen).
Så när allt är loss i bilen så hissar ni bilen. Här är det bara en bult per sida. Men underskatta den inte… Muttern sitter inne i bakaxeln (ni kommer åt den bakifrån in i hålet i bakaxeln) och borsta ordentligt med stålborste och spraya 5-56/WD-40 för det kan vara ordentligt skitigt där inne. Sen in med en blocknyckel och håll fast muttern och släppa på det.
Här är det inga topplagringar som ska med. Däremot så är det något gummi som ska sparas. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det ser ut, men ni kommer nog märka vilket gummi det är som ska sparas. Dom har varit hela och fina på dom bilarna jag har bytt, men skulle det vara sönderslitet så finns det säkert nytt på Biltema/Mekonomen/liknande
Det underlättar om man byter båda sidorna i bak samtidigt, alltså att man hissar hela bilen så att bakaxeln hänger fritt. Byter man på en sida i taget så kan man få problem, för även här är coiloversen mycket kortare än originalfjäderbenet och bakaxeln är stel… Även när ni demonterar originalfjäderbenen så är det mycket lättare att släppa båda sidorna samtidigt så att bakaxeln kan åka ner.
Så hissa hela bilen i bak och byt båda sidorna samtidigt om ni har möjlighet. Här underlättar det om man är två personer.
Börja med att trycka upp coiloversen i fjädertornen och gänga dit en mutter några varv inne i bilen så att coiloversen hänger där dom ska (på båda sidorna). Hissa sedan under bakaxeln med en domkraft om ni kan, alternativt tryck upp den för hand. Den ska upp så långt så att ni på varsin sida samtidigt kan styra i coiloversen i bakaxeln och trycka dit bulten. Sen är det bara att försöka få in muttern i hålet i bakaxeln och skruva åt igen. Sen på med hjulen och sänka ner bilen och skruva åt allting inuti bilen i rätt ordning (för ni la väl alla muttrar och brickor i rätt ordning när ni skruva isär det? bra!).
Det var nog allt
Har man luftverktyg så går det myyyycket smidigare. Men jag har bytt till coilovers på alla mina bilar antignen på gatan eller på uppfarten hos föräldrarna och det har funkat kanonbra med vanliga verkyg.
Tänk bara på att borsta rent alla muttrar och bultar och se till att ni har rätt storlek på alla verktyg, det är aldrig kul att runddra något… Man ska nog inte heller fega med rostlösande på dom nedre bultarna både i fram och i bak (har aldrig behövt det på dom övre för där är det oftast ingen rost).
Det var ett tag en jag bytte till coilovers, så jag kan ha missat något och jag ber i så fall om ursäkt och ni får gärna rätta mig om ni känner att något inte stämmer
Jag gör kanske inte allt på det 100% bästa sättet, men det har funkat för mig på ett tiotal bilar som jag har hjälpt till att byta på