3793
Sök

Mx-3 KL-ZE 2.5 går/inte

44 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Införskaffade mig en Mx-3 med en 2.5L KL-ZE motor i. Har gått bra ½ år, men när man haft lite soppa i tanken så händer absolut ingenting när man svänger "kraftigt" å trycker på gasen. Har då funkat att lägga ur växeln å lägga i den igen med lite gas. Dock så har det blivit värre nu då den kan bli "sten död" när man kör på vanlig landsväg. När man har halvtank tex. Händer ingenting när man trycker på gasen, när man kopplat så hoppar det igång igen.... neutral
Så lägger han av nu när man svänger kraftigt på låga varv å håller kopplingen nere. Bara dör....
Sitter antagligen en soppapump för 1.8L motorn i och en katta för 1.8an. kan detta göra så det spökar eller ska man byta bränslesystemet??

För att bli gammal och erfaren, ska man först vara ung och galen

11 Inlägg
28 augusti 2012
Kolla först bränsleslangarna till&från bränslefiltret och även om det är skit i filtret kanske, ngt att börja med iaf. smile

Whatever you do, don't be stupid

44 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Något hum om vart jag kan hitta på det?? tongue

Dalmas
5 Inlägg
29 augusti 2012
Problemet att den lägger av när du har kopplingen nertryckt skulle kunna vara att tomgångsmotorn skulle behövas göras ren. Hade samma bekymmer med en av alla mina förra bilar och lite 5-56 löste det fint. Jag kunde råka ut för att bilen la av vid rödljus när man trampade ner kopplingen men hoppade igång igen om man var snabb att släppa upp kopplingen och gasa lite.. Dock förklarar nog inte det varför den inte svarar på gasen samtidigt som du svänger.. Har du provat att byta bränslefiltret, ifall det är igensatt?

Dalmas
5 Inlägg
29 augusti 2012
Skulle även kunna vara jordfel till antingen motorn eller bränslepumpen, börja att kolla jordkablarna under huven och att kablarna på bränslepumpen sitter som dom ska.. Känns dock som att det är nåt med bränslesystemet och att den inte får soppa som den ska..

Tips: Gör ren tomgångsmotorn, byt bränslefilter, kolla samtliga jordkontanter under huven och att kablarna på bränslepumpen sitter som dom ska, kolla alla säkringar (ibland ser dom hela ut men tråden är av och "glappar"), kolla så alla reläer sitter som dom ska..

Små tips om vad du kan börja med.. wink

44 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Vi har lött om/dit nya kablar tidigare, men inte alla så kan vara något sådant.. Så är det inga problem med tomgången när man står "parkerad", då tuffar den å går som vanligt :S Så testade jag att tanka imorse å se om de blev bättre, från typ halvtank, å då går den som vanligt, bra vid landsvägskörming, omkörning å i rondeller å svängar :S Förut blev han konstig när man hade lite i tanken, men borde inte vara nå fel när man har halvtank tycker jag..... Men ska prova å se efter lite smile

Dalmas
5 Inlägg
29 augusti 2012
Vet du om bränslepumpen sitter direkt på tanken eller om den sitter vid sidan om med slangar till tanken. Skulle även kunna vara att den tappar vacumet i bränslesystemet, då brukar det också kunna bli lite konstiga fenomen. Kolla så att pumpen, eller slangarna till tanken sitter som dom ska.. Annars kanske tankmätare visar fel.. Kanske nästan är tomt när den visar halv tank, skulle ju också kunna förklara fenomenet.. wink Hoppas det löser sig iaf! smile

44 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Ska kika på det! smile

11 Inlägg
29 augusti 2012
Bränslepumpen sitter under baksätet i tanken...
Kolla så inga bränsleledningar/slangar är för böjda.. Råkade ha det problemet med min mx-3a.. Då den gick som slöast. smile

Whatever you do, don't be stupid

44 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Har nu bytt soppapump då vi provade göra rent filtret och märkte att pumpen lägger av till och från eller inte vill gå igång ibland. Förhoppningsvis var det det som spökat för mig, hoppas den går som den ska nu framöver!
Tänkte uppdatera med detta utifall någon mer söker svar på detta och har samma problem till och från.

Sök