3435
Sök

Fartkamera, kort på natten?

287 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Bara undrar om dem får ta kort på natten?

4 767 Inlägg
31 augusti 2012
Jajjemän det gör dom, med blixten från helvetet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

287 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Erick skrev:

trodde inte ens dem fick göra det hmm

1 213 Inlägg
31 augusti 2012
Jo då, här en bild fotad i mörkret.

http://www.hell-man.se/wp-content/Fartkamera.jpg
Rejäl blixt som används!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
31 augusti 2012
Apropå fartkamera i mörker.
Jag har funderat på om regplåten syns särskilt bra när man har helljuset igång. 3x 35w xenon extraljus + 35xenon i org. helljuset. Det blir ju ett fruktansvärt skarpt ljus från de grejerna.

Inget jag vill testa, men tänkte om man råkar missar en kamera tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 september 2012
AD_ skrev:
Apropå fartkamera i mörker.
Jag har funderat på om regplåten syns särskilt bra när man har helljuset igång. 3x 35w xenon extraljus + 35xenon i org. helljuset. Det blir ju ett fruktansvärt skarpt ljus från de grejerna.

Inget jag vill testa, men tänkte om man råkar missar en kamera tongue

Skulle inte förvåna mig om "blixten från helvetet" klarar av att skapa ett tillräckligt bra motljus för att få med regplåten också.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 september 2012
Bebben skrev:

Det gör den... Man måste ha mer än 100W riktat mot kamera för att blända den men då krävs det XX antal lampor för att få rätt vinkel vid rätt tillfälle.

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 september 2012
Jag låg ett hundratal meter framför en bil som triggade fartkameran i Hummelsta när E18 gick genom där. Det lyste verkligen upp hela himlen i backspegeln, nästan som en åskblixt.
Senast redigerat av Andromeda (2 september 2012)

12 086 Inlägg
2 september 2012
Erick skrev:

Skämta inte med mig. Jag har blivit fotad två gånger, båda nattetid man ser ju knappt vägen efteråt big_smile

Grabber skrev:
Bebben skrev:

Det gör den... Man måste ha mer än 100W riktat mot kamera för att blända den men då krävs det XX antal lampor för att få rätt vinkel vid rätt tillfälle.

Och hur gjorde du den intressanta beräkningen?
Senast redigerat av Germax (2 september 2012)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 september 2012
Germax skrev:
Och hur gjorde du den intressanta beräkningen?

Pratat med nån som håller på med dom kamerorna. Den ska tydligen tåla lite bländande ljus men inte hur mycket som helst...
Om du tänker efter så bilens ljusbild belyser mer av vägens höger sida än vänster plus lite överlast så blir kameran bländad eller om nån kör med helljus på så bländar det med.

939 Inlägg
3 december 2013
Lyfter tråden!!!

Va just ute å körde i mörkret när jag missade en kamera. fans vanlig gatubelysning längs vägen å blåste förbi förfort. Borde jag sett en blixt? eller är kameran såpas bra att det inte behövs någon på de moderna sakerna?

HVH

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 december 2013
Nightmare89 skrev:
Lyfter tråden!!!

Va just ute å körde i mörkret när jag missade en kamera. fans vanlig gatubelysning längs vägen å blåste förbi förfort. Borde jag sett en blixt? eller är kameran såpas bra att det inte behövs någon på de moderna sakerna?

HVH

Du hade sett blixten. Garanterat.

Som tur är är risken bara ungefär 3/100 att kameran är på smile

939 Inlägg
3 december 2013
Andromeda skrev:
Nightmare89 skrev:
Lyfter tråden!!!

HVH

Du hade sett blixten. Garanterat.

Som tur är är risken bara ungefär 3/100 att kameran är på smile

jaha    va jag kunnat läsa mig till så ska det vara som ungefär som ett blixtnedslag....  Desom blivit fottade säger att den lysser upp sjukt mycket...  Jag glde bara förbi så då finns det hopp!smile

4 767 Inlägg
3 december 2013
Du har med största sannolikhet klarat dej. smile Kameraskåpen är oftast avstängda.. Försökt bli fotad många gånger när jag kört utlandsreggade bilar men det har aldrig blixtat..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

939 Inlägg
3 december 2013
Finns det något numemr man kan ringa å kolla?=

1 436 Inlägg
3 december 2013
Nightmare89 skrev:

De hör av sig om det är aktuellt så att säga. wink

Ang. att blända kameran har jag hört från en fotograf att han monterade tre gamla kamerablixtar mot regplåten. Dessa ställdes på slavläge och utlöstes när någon använde blixt mot bilen dvs fartkameror. Huruvida det är hittepå eller inte låter jag vara osagt, men det bör funka så länge blixtarna inte ledsnar av salt och annat slask.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
3 december 2013
Nightmare89 skrev:

Blixtrade det inte så togs ingen bild!

Blixten syns på hundratals meters avstånd även en solig dag. Du hade garanterat märkt om den tog bild.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

939 Inlägg
3 december 2013
Brådhis skrev:
Nightmare89 skrev:

Blixtrade det inte så togs ingen bild!

Blixten syns på hundratals meters avstånd även en solig dag. Du hade garanterat märkt om den tog bild.

//Brådhis

Okey tack då känns det lugnare^^

Behöver kortet i jobbet

7 398 Inlägg
28 december 2013
AMATÖRER wink jag har ALLTID solskyddet nere, dag som natt,, har missat några kameror genom åren men aldrig fått en bot ÄN wink
det är en hyffsat bra garanti att ha solskyddet nere jämt

obs det där med amatörer var ironi wink
Senast redigerat av granadadr (28 december 2013)

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 december 2013
Du ser blixten utan problem, dag som natt. Och sitter du på en hoj så kan du dessutom höra blixten smälla av. Har ju "råkat" testa ett par gånger på bågen. wink

Sök