3674
Sök

Tips på bra förarstol för en som har dålig rygg!!

619 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Tja.. Jag skulle behöva lite tips på vad för stol man kan köpa till 200an när man har dålig rygg, klarar inte och köra många mil alls med nuvarande stolen utan att det börjar värka i ryggen och jag lär gå ur och sträcka på mig. Det är i ryggslutet jag har problem så om det finns nån stol som buktar ut där eller nåt likande så ge gärna tips!! smile
Senast redigerat av juhaaan (2 september 2012)

194 Inlägg
2 september 2012
Tips är väl att försöka hitta någon stol som har justerbart svankstöd eller massage... det är väl en stol från bmw 7 serien eller merca s klass du ska ha då big_smile

619 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Jo en sån skulle man behöva, men känns inte som dom passar till min? tongue
Senast redigerat av juhaaan (2 september 2012)

Pim_Pim
2 september 2012
Allt går med lite svets och kap wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 september 2012
Hitta en 9000 Aero-stol wink

Riktigt stöd för buskörning men ändå otroligt sköna för långfärder.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 412 Inlägg
3 september 2012
Jag har problem med en disk i ryggen, och stolen i bmw:n är en av få moderna stolar som jag sitter bra i.
Körde 4 timmar utan paus förra veckan utan problem.

4 190 Inlägg
3 september 2012
Saab 9000 eller 9-5 skulle jag säga. Men egentligen vilken stol som helst nästan med justerbart svankstöd borde fungera.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2012
Jag som har liknande problem som dig sitter klockrent i exempelvis BMW´s stolar, både standard men jag tänker främst på sportvarianten. Sedan är det säkert individuellt, men Mercedes har också rejäla stolar upplever jag medan SAAB´s stolar klarar jag t.ex inte av överhuvudtaget de är för mjuka och saknar det stödet som behövs för att jag inte skall "sitta igenom".

Så lite hårdare men bra byggda stolar är mitt tips gärna med justerbart svankstöd och justerbar lutning på stolen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
3 september 2012
Tjena, jag har samma problem som dig.
Har en Volvo 850 som jag kunde köra ca 5-10 mil sen hade jag fruktansvärt ont i svanskotan och halva ryggen.
Köpte en stol från en Volvo s60 04a bytte skenorna till min gamla stol passade perfekt.
Nu har jag absolut inga problem.

1 305 Inlägg
3 september 2012
Lägger också en röst på antagligen BMW stolar eller 9000 aero stolar.
Själv kört 4-5 timmar i sträck i aerostolar utan problem smile

edit, aerostolar,

https://www1.garaget.org/archive/142/141981/255843/255843-2833956.jpg
Senast redigerat av VirreEriksson (3 september 2012)

619 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Tackar så mycket för tipsen! Hur mycket jobb tror ni det är för att få din en BMW eller Saab stol? Är det nåt man jan hitta på skroten eller hur ska man göra?smile

4 190 Inlägg
3 september 2012
juhaaan skrev:
Tackar så mycket för tipsen! Hur mycket jobb tror ni det är för att få din en BMW eller Saab stol? Är det nåt man jan hitta på skroten eller hur ska man göra?smile

Kolla blocket skulle jag säga, ganska många som säljer inredning där. När du väl har fått tag på stolen så borde det vara ett ganska simpelt svetsjobb att svetsa fast skenor som passar.

820 Inlägg
3 september 2012
Eftersom jag vet mer om träning än om bilar tänker jag säga, träna ryggen och magen istället! smile

4 190 Inlägg
3 september 2012
wh0re skrev:
Eftersom jag vet mer om träning än om bilar tänker jag säga, träna ryggen och magen istället! smile

Ja, och stretcha ryggen i några sekunder var dag genom att bara stå upp och böja dig framåt och försöka ta tag i fötterna.

820 Inlägg
3 september 2012
zemet skrev:
wh0re skrev:

Ja, och stretcha ryggen i några sekunder var dag genom att bara stå upp och böja dig framåt och försöka ta tag i fötterna.

Ett annat bra alternativ, även om det känns jävligt fånigt när man gör det, är att stå på alla fyra, svanka djupt i 10 sekunder, sen resa ryggen upp lite som en katt, sen svanka igen, och sen resa ryggen igen. smile
Fast det är ju inget man vill göra vid väg-kanten direkt...

619 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
wh0re skrev:

Jo jag försöker göra det några gånger i veckan , vart och kollat den osv men det hjälper inte så bra. Är nåt skit som ligger i släkten
Senast redigerat av juhaaan (3 september 2012)

820 Inlägg
3 september 2012
juhaaan skrev:
wh0re skrev:

Jo jag försöker göra det några gånger i veckan , vart och kollat den osv men det hjälper inte så bra. Är nåt skit som ligger i släkten

Då suger det ju lite, men det blir ju iallafall inte sämre av träning!
Är det sportstolar i s14 eller är det mer vanliga stolar? För att sätta in de där blaffiga 9000 aero-stolarna i en bil där man är van vid små sportstolar är ju katastrofalt...
Synd att det är svårt att testa stolar, man vill ju inte sitta i en affär i 30 minuter i varje stol och låtsas köra bil... big_smile

619 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Det är väl mer vanliga, fast påminner lite om sportstolar

2 024 Inlägg
3 september 2012
En stol värd att prova är den som sitter i Citroen C5 från 08 och nyare, är nog det bästa jag provat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

huh?
10 427 Inlägg
3 september 2012
Justerbart svankstöd är nog det enda man behöver egentligen. Synd att det är så många bilar som saknar det.

Sök