3781
Sök

Bakaxlar på löpande band?!

MulleRacing
499 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare! Det är så att jag har en 740 turbo och mina bakaxlar vill inte hålla, efter fjärde bakaxeln svetsade vi, å då går en drivaxel istället?! Varför blir det så?

Mvh


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 september 2012
#2
Förmodligen beror det på att du har för vild körstil... Vad havererade på dom axlarna som inte svetsades? (antar att du menar att ni svetsat diffen på den sista)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

604 Inlägg
4 september 2012
#3
En teori (långsökt) kan vara att axeln inte sitter i linje med framaxeln, ergo diffen jobbar hela tiden. Måttband mellan navcentrum fram och bak och sen samma mätning på andra sidan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Pim_Pim
4 september 2012
#4
Är han vinn kanske ?

12 086 Inlägg
4 september 2012
#5
Du kör som en jävla dåre är nog svaret, och/eller så har du en massa mos i motorn.

En svetsad bakaxel utsätts för stora påfrestningar så att de går är inget oförklarligt, men att du lyckas vrida sönder 3 originalaxlar är inte normalt. Kör du med skärvätska i bakaxeln? smile

MulleRacing
499 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#7
Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick hmm


604 Inlägg
4 september 2012
#8
_Limpan skrev:
Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick hmm

Orginal kopplingen? Saknas nog lite av historiken här???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

KHRacing
4 september 2012
#9
vågar mig på att påstå att du aldrig spänner upp drivlinan innan en start va *?

Team VeboTrim
322 Inlägg
4 september 2012
#10
Att drivaxlar går när man kör svetsat är inte konstigt, Det hör till vanligheten men att diffarna går i småbitar låter konstigt. Specielt 4 stycken !

Hur svetsar ni/du ?

Team VeboTrim @ Facebook

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 september 2012
#11
Låter ju nästan som om ni svetsat ihop skiten med diffhuset :0


9 121 Inlägg
4 september 2012
#12
Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....


http://www.home.no/snowtech/liket/drivis/svetsdiffad.JPG


MulleRacing
499 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#13
Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln


Team VeboTrim
322 Inlägg
5 september 2012
#14
_Limpan skrev:
Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln

Men inte diffen ?

Team VeboTrim @ Facebook

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 september 2012
#15
Chockbelastningen som blir av banzaistarterna med din nya stumma koppling klarar väl helt enkelt inte diffen av. Testa att släppa upp kopplingen så mycket att det börjar bli antydan till att den vill dra, bara så att det spänner upp alla drev i växellåda och bakaxel åt rätt håll. Efter det så kan du kliva av pedalen helt.

Problemet är nog alltså i första hand relaterat till SBS (skit bakom spakarna) wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

MulleRacing
499 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#16
Diffen klarade sig den här gången. Haha får väl låta bli å göra rivare då wink


MulleRacing
499 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#17
Putteliten skrev:
Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....


http://www.home.no/snowtech/liket/drivi … diffad.JPG

Det gör det, totalt fyllt diffhus


1 433 Inlägg
5 september 2012
#18
Undra hur lång tid det rar innan mitt skit rasar :p


1 532 Inlägg
5 september 2012
#19
Kolla in på bakaxel.se istället o köp nåt vettigt från början.
Köpte min bakaxel till El Caminon där o den höll för min hk jag har nu.


MulleRacing
499 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#20
SylvesterStallone skrev:
Undra hur lång tid det rar innan mitt skit rasar :p

Haha vadårå dåligt med svets?



Sök