Tjenare! Det är så att jag har en 740 turbo och mina bakaxlar vill inte hålla, efter fjärde bakaxeln svetsade vi, å då går en drivaxel istället?! Varför blir det så?
Förmodligen beror det på att du har för vild körstil... Vad havererade på dom axlarna som inte svetsades? (antar att du menar att ni svetsat diffen på den sista)
En teori (långsökt) kan vara att axeln inte sitter i linje med framaxeln, ergo diffen jobbar hela tiden. Måttband mellan navcentrum fram och bak och sen samma mätning på andra sidan.
Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Du kör som en jävla dåre är nog svaret, och/eller så har du en massa mos i motorn.
En svetsad bakaxel utsätts för stora påfrestningar så att de går är inget oförklarligt, men att du lyckas vrida sönder 3 originalaxlar är inte normalt. Kör du med skärvätska i bakaxeln?
Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick
Bokstavligen spränger diffdreven i småbitar! Oftast så rasar det när jag släpper upp kopplingen! Alltså första rivaren med en axel slutar oftast i att dreven går åt pipan!! Innan hjulen ens slirat på asfalten för första gången!!! Med original kopplingen gick det ju finfint å bränna på tvåan! Men som sagt ettans växel släpper upp å du står där... Sista axeln är tok svetsad, men som sagt drivaxeln ville inte vara med mer... Men kan ha fått svaret på det idag, svetsade med drivaxlarna i vilket antagligen resulterade i att härdningen gick ur å axeln gick
Orginal kopplingen? Saknas nog lite av historiken här???
Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....
Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln
Hum sitter 6 puckad sinter med fjädrat centrum. Jag har aldrig spänt upp drivlinan innan start, ingen polare heller, men efter kopplingsbytet så smäller dom på löpande band... är bara en klump som blivit svetsad å då gick drivaxeln
Chockbelastningen som blir av banzaistarterna med din nya stumma koppling klarar väl helt enkelt inte diffen av. Testa att släppa upp kopplingen så mycket att det börjar bli antydan till att den vill dra, bara så att det spänner upp alla drev i växellåda och bakaxel åt rätt håll. Efter det så kan du kliva av pedalen helt.
Problemet är nog alltså i första hand relaterat till SBS (skit bakom spakarna)
Såhär bör det se ut på båda sidor i diffen, har själv provat att bara lägga på så att drevena sitter ihop, å då sprängs diffen! Ös på med så mycket svets du kan....