Efter att mitt tidigare e36turbo projekt spårat och slutat med att jag köpte ett rörramsbygge o kapade sönder karossen. Så insåg jag att jag ville ha nått mera gatanpassad bil och väldigt diskret, inge avgassystem som sticker ut genom bakskärmen osv.
Polarna hade precis köpt en e30 med v8 och jag hade följt med upp och såklart så vart man sjukt imponerad av hur mycket roligt man fick för en väldigt lite peng i jämförelse med en m50turbo. Så jag hade koll på blocket ett tag tills jag hittade en billig 318is coupe i Norrköping. 30 mil t/r helt klart bra deal. Lamelldiff+ m-tech II front. Visst den var rollade mattsvart o hade gått som vinterkälke. Men den var besiktad och skattad fram till sep 2012. 6000kr helt klart värt.
Efter att jag hämtat bilen så började jag sälja av lite prylar från min m50turbo som skulle gå till min m60 motor. Gjorde en deal med en kille som ville ha min m50turbomotor och samtidigt hittade jag en m62b44 motor i GBG området och det var 10 mil mellan där killen som skulle ha min m50 motor fanns. Så vi åkte ner och lämnade min m50motor o sen hämtade vi min m62b44. Fick med oljefilteradapter, 540 kardan, grenrör , m5 koppling och svänghjul på köpet. Men som vanligt med allt ”bolt on” så passade inte en enda pinal!.
Började med att måtta in motorn o tillverka motorfästen. Sen så gjorde en polare och jag en deal så jag fick en 6växlad getdrag lådan från en bmw 540. Sen köpte jag på mej ett komplett bromservo kitt från 540. Märkte tyvärr att det inte gick att köra med 540ins bromservo som jag hade tänkte för då vart kardan för kort. Fick bygga om kardan..förlängdes ca 12cm så jag kunde använda bromservot som jag köpt på mej.
Hittade ett billigt m-tech II packet förutom bakdelen för 1500kr. Men sålde m-tech II vingen för tycker att m-tech I vingen är bra mycket snyggare. Bilen fick sig en lack också..vart hagman’s mattvita som jag blandade ut så jag kunde spruta färgen. Vart helt ok ingen superfinish på lacken men det är ingen utställningsbil. Bilen ska brukas o kommer troligen att smälla i nått skit.
Tanken från början när jag köpte bilen i början av sommaren var att försöka få ut den till i början av augusti, men fan det blir aldrig som man tänkt sig. Hade kvar mitt Vems sprut från m50 som Vems-Emil fick bygga om eftersom jag hade en m62 och inte en m60 vilket hade underlättat. Men till slut nu för 1 vecka sedan så fick vi igång skräpet..Var ju inte riktigt som jag hade hoppats på. Lät som 3:e världkriget från motorn…LURAD!!Någon Kolvbult eller lagerras.
Så nu skiter jag i den här motorn och ska försöka hitta en ny motor som jag skall överladda . Blir min Borgwagner 366 som jag ska ha på motorn..en inte allt för stor turbo, kommer att ha tidigt ladd o hamna på typ 600-700hk i motorn vilket räcker för mitt ändamål. Kommer kanske att köpa på mej ett par cooperpackingar och 12´9 bultar till toppen. Kommer nog att knåpa ihop ett eget grenrör, kommer att bli väldigt trångt men det ska gå att få plats med turbon på grenrörsidan. Har kvar min eliminatorpump från mitt tidigare projekt så den kommer att få leverara spriten.
trevligt som fan att ni kommer att följa mitt projekt. Just nu så jobbar jag i norge o kör 12dagar jobb och 9 dagar ledigt. Så prio just nu är att hitta en ny motor o sen köpa på sig massa turbogrejer. Ska försöka köpa ett coiloverkitt sen till aset så jag får lite väghållning.
ska försöka lägga upp massa bilder som jag har på datan senare när jag kommer tillbaka till hotellet.
Om du ska bygga turbo så vill jag köpa dina grenrör som passar E30!
Börjar bli van att grejer inte är i det skick som man hoppas..men det var sista gången jag köpte en lös motor. Från o med nu ska jag bara köpa en motor om den sitter i bil o kan startas så man vet vad det är för skit man betalar för. Självklart så kan du nog få köa mina genrör när du kommit så långt så du bara behöver dom.. Den blir väl klar till nästa sommar va?
Här e bilen 1 vecka efter att jag hämtat den..rollade mattsvart
Fick tag i ett billigt m-techII paket..allt förutom bakstötfångaren. Men vafan 1500kr liksom;)
Hittade ett par 17" splittfälgar till ett grymt bra pris också:cool:
Hade kvar en gammal xenon sats liggandes som jag pimpade bilen med..vart jävligt bra tycker jag
Meckade dit 540 bromservo på plats för att kunna måtta in motorn.
Målade även hela motorutrymmet med svart hammarlack..såg bra mycket fräsigare ut än tidigare
Meckade loss framvagnen för att montera dit ett par distanser i alu..mina vart 15mm..har läst att det ska vara 20mm men det funkade för mej med 15mm.
Monterade även min griffin kylare som jag hade kvar..fick modda ramen i fram så den fick sitta med snabbfästen, enklare när man ska i o ur med motorn.
Här måttar jag in motorn så den hamnar på rätt plats.
Tillverkade även ett eget växellådsfäste
Alla fästen klara o motorn på plats
Testade att montera på min nya 17"..ser jävligt bra ut men kommer se bra mycket bättre ut när coilisar kommer på
Sedan började jag slipa ner bilen o förbereda den inför lack..fyy faan va trågit och va många timmars slipande!!
Överlät sedan lackjobbet till min polare Mackan som var mer stabil med sprutan i händerna än vad jag var. Lackningen sker ute kl 22:30 en sommarkväll under en björk...hahah!
Blev ganska nöjd över resultatet;) Hade förväntat mej sämre!
Började montera på mtechII packet o alla detaljer
Vart osäker sedan på om stötfångarna skulle vara svarta eller vita..men till sist valde jag vitt..var mycket snyggare så tycker jag nu efteråt också.
Stoppade ner min fuelcell som jag också hade kvar från e36an..passade skitbra där bak i e30in:)
Här e senaste bilden på bilen när jag monterat på e36 styrväxel så man kan få lite lyx o åka med servo:cool:
fler bilder kommer när jag kommer hem till sverige o får mecka lite;)