3858
Sök

Få mer bas

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
Hedde skrev:
Att köpa ett likadant steg till ELLER bara ett större steg till två basar i samma låda anser jag vara nummer ETT. Att driva två basar med olika signal är ju att kasta allt i sjön. Även om du gainar in två olika steg lika på en GIVEN volym kommer de inte lämna likadan signal när amplituden varierar och olika dämpfaktorer mm kommer göra att basarna får märkliga impedanskurvor vilket kan leda till att stegen tom kan gå sönder pga strömrusning. Om man har en från tillverkare rekommenderad låda så är det ganska överkurs att börja labba om man inte vet hur man optimerar ström och spänning till basarna vid decibelsökning.

Mattias

TACK. Någon som är inne på det spåret jag är på, eller åtminstone pratar samma språk.

"överkurs att börja labba om man inte vet hur man optimerar ström och sp.."

Nuu kommer vi någon vart, vad är det jag sagt 35 gånger i denna tråden? Lådan är byggd enligt rekommendation från RE, INGEN har frågat om han vet hur man ställer in gain ens.

16 197 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
Hedde skrev:
Att köpa ett likadant steg till ELLER bara ett större steg till två basar i samma låda anser jag vara nummer ETT. Att driva två basar med olika signal är ju att kasta allt i sjön. Även om du gainar in två olika steg lika på en GIVEN volym kommer de inte lämna likadan signal när amplituden varierar och olika dämpfaktorer mm kommer göra att basarna får märkliga impedanskurvor vilket kan leda till att stegen tom kan gå sönder pga strömrusning. Om man har en från tillverkare rekommenderad låda så är det ganska överkurs att börja labba om man inte vet hur man optimerar ström och spänning till basarna vid decibelsökning.

Mattias

TACK. Någon som är inne på det spåret jag är på, eller åtminstone pratar samma språk.

Nuu kommer vi någon vart, vad är det jag sagt 35 gånger i denna tråden? Lådan är byggd enligt rekommendation från RE, INGEN har frågat om han vet hur man ställer in gain ens.

men bara för att en låda är rekomenderad så behöver den INTE vara rätt..

finns många skräckexempel på sånt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 024 Inlägg
21 september 2012
Hur eller hur så räcker det ju med att titta på bilden på installationen så förstår man att det bästa är att riva ut allt, börja om från början och göra det ordentligt. Planera från grunden och lyssna på folk som kan.
https://www1.garaget.org/archive/48/47405/295900/295900-2899484.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
Emilius skrev:
evilaudio skrev:

finns INGEN låda i världen som kan skydda mot SKIT BAKOM SPAKARNA..   de kvittar de vad man har för saker.

Sedär, första erkännandet att en låda inte kan göra ALLT.
Skit bakom spakarna kallar jag någon som tror bass boost är det bästa som finns,
och tar Extrakims tips om att stegen inte har någon betydelse, inte heller inställningarna,
utan lådan är det enda stället som behövs åtgärdas.

även jag använder bass boost vid vissa tillfällen..   den är bra OM man vet när och hur den ska användas-

Jag tycker ett vettigt steg och noll gain, absolut ingen bass boost passar kunskapsnivån hos trådskaparen,
inget illa menat nu utan det är bara fakta.

16 197 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
evilaudio skrev:
Emilius skrev:

Sedär, första erkännandet att en låda inte kan göra ALLT.
Skit bakom spakarna kallar jag någon som tror bass boost är det bästa som finns,
och tar Extrakims tips om att stegen inte har någon betydelse, inte heller inställningarna,
utan lådan är det enda stället som behövs åtgärdas.

även jag använder bass boost vid vissa tillfällen..   den är bra OM man vet när och hur den ska användas-

Jag tycker ett vettigt steg och noll gain, absolut ingen bass boost passar kunskapsnivån hos trådskaparen,

"nollgainat"... då brukar de inte spela mycke.    om man nu inte har et HU med väldigt hög utsignal eller en låda med väldigt hög känslighet.

Superhedde
255 Inlägg
21 september 2012
Lådan är som det verkar ett mindre problem här. Skillnad vore det om trådskaparen skulle haft helt fel låda men ett bra steg eller två lika. Så är nu inte fallet.

Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
Emilius skrev:
Hedde skrev:

Mattias

Nej det har jag inte sagt något om, samtidigt har jag inte sagt att han INTE ska både byta steg OCH bygga en optimal låda på SAMMA DAG, INNAN han ens slår igång stereon. Vad är det ni inte förstår? Jag hade varit livrädd att sitta i en bil där ägaren har två helt skilda steg till två basar och har kopplat in allt själv.

16 197 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
evilaudio skrev:
Emilius skrev:

Nej det har jag inte sagt något om, samtidigt har jag inte sagt att han INTE ska både byta steg OCH bygga en optimal låda på SAMMA DAG, INNAN han ens slår igång stereon. Vad är det ni inte förstår? Jag hade varit livrädd att sitta i en bil där ägaren har två helt skilda steg till två basar och har kopplat in allt själv.

har sett mycke värre "lösningar" än så när jag jobba som montör på brl..

682 Inlägg
21 september 2012
Är du rädd för 12v? Du måste ha stora problem.

Sen att du klankar ner på någon för att dem har en profilbild på en bil? Din profilbild ser ut som att komma från en tolvårings skärmsläckare, som gärna vill skryta om hur hans logitech 12" bas "har as hög bas" till datorn.

Sen att du inte har en aning om vad du pratar om är ju en annan femma. Du kommer verkligen INTE att spela bra utan någon gain. 

Har du ens kopplat in ett steg någon gång? Jag bara undrar, eftersom att vi GÅNG PÅ GÅNG påpekat att LÅDAN ÄR DEN BÄSTA FÖRSTÄRKAREN. Har du en bra låda för basen så KOMMER det skaka FASTÄN du inte har så hög effekt!

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
Emilius skrev:
evilaudio skrev:

"nollgainat"... då brukar de inte spela mycke.    om man nu inte har et HU med väldigt hög utsignal eller en låda med väldigt hög känslighet.

Nu kanske jag överdrev men iallafall se över gain och andra inställningar. Jag förväntar mig inte att han har så hög utsignal ens, men vem vet.

Däremot tror jag du håller med mig om att ju mindre gain desto säkrare och bättre i form av signalkvalitet.

16 197 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
evilaudio skrev:
Emilius skrev:

Nu kanske jag överdrev men iallafall se över gain och andra inställningar. Jag förväntar mig inte att han har så hög utsignal ens, men vem vet.

Däremot tror jag du håller med mig om att ju mindre gain desto säkrare och bättre i form av signalkvalitet.

hänger ju mycke på vad man har för HU oxå.. min jag har i seaten lämnar ren signal vid FULL volym.

fast de är ju inte många som gör de.

sen ska ju gainen matcha utsignalen ifrån stereon å inget annat.

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
Emilius skrev:
evilaudio skrev:

har sett mycke värre "lösningar" än så när jag jobba som montör på brl..

Läsa mellan raderna Örjan.

Jag tror inte stegen exploderar utan anledning.
Däremot så skulle mina tankar börja vandra mot "har han någon säkring? Hur har han kopplat saker och ting? Är det säkert att sitta i den här bilen eller kan det börja brinna och föraren får panik och vi kör in i något och blir fastklämda mellan ett vägräcke och en lastbil och kan inte ta oss ut och brinner inne i en 245a?" om jag skulle åka med någon som har två olika steg på två likadana basar i samma låda.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
21 september 2012
Emilius: Men allvarligt vad är det som du inte förstår? VART har jag förespråkat att han skall använda olika steg? Han kan använda ETT av de stegen han redan har, han har DVC 2ohms basar d.v.s han kan få ut 700WRMS ur Zachry steget. Visst det är inte tokmycket effekt med 350Wrms per bas, men det räcker oftast längre än man tror.
Du förespråkar 2000wrms, det skulle i TEORIN innebära en ökning på ca 4.5dB (vid 2100Wrms) om du har en ljudtrycksökning som ökar linjärt enligt teorin, vilket det sällan gör. Skulle man kunna öka 4.5db genom en bättre låda? Ja det är inte helt omöjligt!

Jag använde Kicker KX1200.1 när jag blev europa trea 2004 och jag använde B2 Audio "Mono" MK 1 när jag blev svensk mästare 2010. Om det är mer du undrar så föreslår jag att du besöker min profilsida och går igenom de länkar som finns där.

Edit: Stavfel.
Senast redigerat av ExtraKim (21 september 2012)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
evilaudio skrev:
Emilius skrev:
evilaudio skrev:

hänger ju mycke på vad man har för HU oxå.. min jag har i seaten lämnar ren signal vid FULL volym.

Jo men med tanke på att han har ett renegade slutsteg, vet inte vad han har för huvudenhet men gissningsvis inte en Alpine F1 status.

Självklart ska gain matcha utsignal, och är man osäker kan man gaina ner, oavsett hur mycket effekt man har,
är du med mig nu?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
evilaudio skrev:
Emilius skrev:

Jo men med tanke på att han har ett renegade slutsteg, vet inte vad han har för huvudenhet men gissningsvis inte en Alpine F1 status.

Självklart ska gain matcha utsignal, och är man osäker kan man gaina ner, oavsett hur mycket effekt man har,
är du med mig nu?

Finns ett uttryck som passar här: "Du försöker tala om för pappa hur man gör barn.."

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
DanneSundin skrev:

Sen att du klankar ner på någon för att dem har en profilbild på en bil? Din profilbild ser ut som att komma från en tolvårings skärmsläckare, som gärna vill skryta om hur hans logitech 12" bas "har as hög bas" till datorn.

Sen att du inte har en aning om vad du pratar om är ju en annan femma. Du kommer verkligen INTE att spela bra utan någon gain. 

Har du ens kopplat in ett steg någon gång? Jag bara undrar, eftersom att vi GÅNG PÅ GÅNG påpekat att LÅDAN ÄR DEN BÄSTA FÖRSTÄRKAREN. Har du en bra låda för basen så KOMMER det skaka FASTÄN du inte har så hög effekt!

Hänvisar till då jag tilltalar Evilaudio, någon jag har åtminstone en gnutta respekt för.

Jag "klankar ner" på din profilbild för väljer man att skryta om hur man äger en 740 så har man otroligt dålig smak,
och då kan du inte veta överdrivet mycket om kvalitet när det gäller bilstereo heller.

Min "Logitechbas" är loggan till någon som gör musik, vilket du omöjligen kunnat veta eftersom du inte klarar av att få på stereon i bilen med din kunskapsnivå, så du lyssnar nog inte överdrivet mycket på musik.

Jag har kopplat in ett antal steg någon gång, och det har ingen betydelse om jag, du eller någon annan nånsin kopplat in ett steg då det går att läsa sig till allt inom bilstereo. ÄVEN hur man ökar i ljudnivå medelst högtalarlådor.

När ska ni sluta påpeka att lådan är den bästa förstärkaren då? För detta vet jag ju om?
Som sagt, jag talar helst med läskunniga, inte Volvoraggare från Gnesta.

Och om man har ett steg med herrejösseseffekt och gainar ner för att matcha signalen på hans Hillman eller vad det nu är, vad är det man får då? Jo just precis, lite effekt. Och här sitter du och ska förklara för mig hur det kan spela även med lite effekt, idioti.

Avstängd
1 714 Inlägg
21 september 2012
ExtraKim skrev:
Emilius skrev:
evilaudio skrev:

är du med mig nu?

Finns ett uttryck som passar här: "Du försöker tala om för pappa hur man gör barn.."

Mycket appliceringsbart uttryck, det tillägger mycket i diskussionen, uppenbarligen kan du inte argumentera emot längre iallafall alltså kan jag bättre än dig, vem är härnäst?

682 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:
DanneSundin skrev:

Hänvisar till då jag tilltalar Evilaudio, någon jag har åtminstone en gnutta respekt för.

Jag "klankar ner" på din profilbild för väljer man att skryta om hur man äger en 740 så har man otroligt dålig smak,
och då kan du inte veta överdrivet mycket om kvalitet när det gäller bilstereo heller.

Min "Logitechbas" är loggan till någon som gör musik, vilket du omöjligen kunnat veta eftersom du inte klarar av att få på stereon i bilen med din kunskapsnivå, så du lyssnar nog inte överdrivet mycket på musik.

Jag har kopplat in ett antal steg någon gång, och det har ingen betydelse om jag, du eller någon annan nånsin kopplat in ett steg då det går att läsa sig till allt inom bilstereo. ÄVEN hur man ökar i ljudnivå medelst högtalarlådor.

När ska ni sluta påpeka att lådan är den bästa förstärkaren då? För detta vet jag ju om?
Som sagt, jag talar helst med läskunniga, inte Volvoraggare från Gnesta.

Och om man har ett steg med herrejösseseffekt och gainar ner för att matcha signalen på hans Hillman eller vad det nu är, vad är det man får då? Jo just precis, lite effekt. Och här sitter du och ska förklara för mig hur det kan spela även med lite effekt, idioti.

Om du kollar lite närmare ser du även att jag äger en annan bil. 

Sen att du blir ledsen för att sommarlovet är slut och måste försöka berätta för alla hur dina 3500W kommer slå 200db får stå för sig.

jag frågar dig än en gång; vilken av dina rishögar bygger du ljud i? Jag har ju då inte sätt någon, då du hellre lyssnar på det hisknande vrålet av en 16v motor! Vilken lyx du har. 

Kan du berätta för mig igen hur du ska vinna alla bassraces inom snarlik framtid? För du har ju läst dig till allt, så nu borde ju du kunna vinna allt, eller hur? för du vet ju allt, det säger du ju själv.

Finns ett annat fint ordspråk här:

Don't every try argue with an idiot. He'll drag you down to his level and beat you with experience"

Grejen är, att du inte kan förstå när du har fel. Alla kan ha fel, eller hur? 

Sen kanske du inte ska sitta och läxa upp personer med titlar som talar om deras erfarenhet ?? 

Och kanske även gå en kurs i Svenska, eftersom att du tydligen har haft övergripande problem på läskunnighetsfronten, eftersom att du på något sätt har fått ihop det att ExtraKim tävlar med såväl Biltemasteg och basar som itne går sönder!
Senast redigerat av DanneSundin (21 september 2012)

409 Inlägg
21 september 2012
Emilius skrev:

NEJ! Det går att läsa sig kunnig inom mycket men ingenting slår erfarenhet och att faktiskt ha labbat med grejjerna.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
21 september 2012
Emilius: Jag utmanar dig vilken dag som helst när det gäller ljudtryck. Jag fixar ett Termlab, du väljer klass.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Sök