3758
Sök

Bästa "ämnet" för sugtrimm?

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena alla trimglada.
Vilken motor är bäst o välja till sugtrim?
Motorn/bilen får kosta högst 10 000 i inköp och sen upp till 20 000 i tilldelar. Montering fixar jag själv. Skulle vilja ha 200 hk +-20 hk. Övriga kriterier som gärna uppfylls är minsta möjliga vikt, bra med varv (+7000) helst mer än 4 cyl för lite goare gång.
Själv är jag inne på Volvos 5a på170 hk, borde gå o få ur närmare 250 hk tycker jag. Den är ju hyffsat billig i inköp åxå. Motorn ska eventuellt användas i ban/backbil.
Alla svar och funderingar är uppskattade...

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

5 131 Inlägg
19 september 2012
#2
golf vr6 är ganska trimvänliga men annars är ju volvos spisar ganska beprövade grejor. eller varför inte någon opel gsi eller honda crx:-) borde underlätta med en ganska varvvillig maskin och uthå i från så den botten bör vara byggd för mera varn. dock en tanke bara. kom på en nackdel med just vr6an och det är att tex i en golf blir den ganska framtung och iaf på mins finns det tendenser till både understyrning och överstyrning beroende på gas;-) har själv funderat på att trimma min vr6a då den redan är chippad och såg kammar och insug och grenrör på ebay som bör göra att den hamnar en bit över 200hp sträcket. men med din budget lär du nog utgå från en ganska stark motor orginal då man tyvärr inte kommer så långt på 20000:-( typ chipp/sprut och nya kammar och en gröpning i toppen typ:-/ men det är ju en bra början:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 253 Inlägg
19 september 2012
#3
perrkas skrev:
Själv är jag inne på Volvos 5a på170 hk, borde gå o få ur närmare 250 hk tycker jag. Den är ju hyffsat billig i inköp åxå. Motorn ska eventuellt användas i ban/backbil.
Alla svar och funderingar är uppskattade...

Volvofemman är stor och tung. Lägg dessutom till att utbudet på trim till sugmototorerna är obefintligt. Sen är det väl lite si och med det där att varva. Jag hade kikat på en v-tec maskin av något slag istället.


1 948 Inlägg
19 september 2012
#4
Hondas b16a2 är en trevlig motor smile 100hk/l original big_smile Sitter dessutom i väldigt lätta bilar. civic vti 92-95
Finns väldigt mycket eftermarknas prylar till dessa.

Har faktiskt svårt att komma på något annats i den prisklassen smile

2 405 Inlägg
20 september 2012
#5
En sunkig jävla amazon med en b20 och lägg ca 15k på motorn. En b20 med dubbla 45 weber, extraktorgrenrör, portad topp och större ventiler är mycket trevlig motor.


Fattig student
1 282 Inlägg
20 september 2012
#6
Volvo 340, byta block till b230 en vässad topp, kam, sprut och extraktor så är du klar.. Lådan sitter ju bak så viktfördelningen är ju guld

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
20 september 2012
#7

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 september 2012
#8
mb_pucken skrev:
golf vr6 är ganska trimvänliga men annars är ju volvos spisar ganska beprövade grejor. eller varför inte någon opel gsi eller honda crx:-) borde underlätta med en ganska varvvillig maskin och uthå i från så den botten bör vara byggd för mera varn. dock en tanke bara. kom på en nackdel med just vr6an och det är att tex i en golf blir den ganska framtung och iaf på mins finns det tendenser till både understyrning och överstyrning beroende på gas;-) har själv funderat på att trimma min vr6a då den redan är chippad och såg kammar och insug och grenrör på ebay som bör göra att den hamnar en bit över 200hp sträcket. men med din budget lär du nog utgå från en ganska stark motor orginal då man tyvärr inte kommer så långt på 20000:-( typ chipp/sprut och nya kammar och en gröpning i toppen typ:-/ men det är ju en bra början:-)

vr6an är tyvär inget bra utgångsobjekt om man inte vill överladda.

du har ju en väldigt tajt budget så hade tittat på volvo, bara för att trim är hyffsat billigt till b230

nu gillar jag inte dessa traktorer alls pga att de är som en traktor att köra men finns som sagt mkt billigt trim att hitta


5 131 Inlägg
21 september 2012
#9
CHEEVA skrev:
mb_pucken skrev:
golf vr6 är ganska trimvänliga men annars är ju volvos spisar ganska beprövade grejor. eller varför inte någon opel gsi eller honda crx:-) borde underlätta med en ganska varvvillig maskin och uthå i från så den botten bör vara byggd för mera varn. dock en tanke bara. kom på en nackdel med just vr6an och det är att tex i en golf blir den ganska framtung och iaf på mins finns det tendenser till både understyrning och överstyrning beroende på gas;-) har själv funderat på att trimma min vr6a då den redan är chippad och såg kammar och insug och grenrör på ebay som bör göra att den hamnar en bit över 200hp sträcket. men med din budget lär du nog utgå från en ganska stark motor orginal då man tyvärr inte kommer så långt på 20000:-( typ chipp/sprut och nya kammar och en gröpning i toppen typ:-/ men det är ju en bra början:-)

vr6an är tyvär inget bra utgångsobjekt om man inte vill överladda.

du har ju en väldigt tajt budget så hade tittat på volvo, bara för att trim är hyffsat billigt till b230

nu gillar jag inte dessa traktorer alls pga att de är som en traktor att köra men finns som sagt mkt billigt trim att hitta

sugtrimma en b230 för 20k så har han ju samma nästan effekt som i en vr6a orginal;)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 september 2012
#10
mb_pucken skrev:
CHEEVA skrev:
mb_pucken skrev:
golf vr6 är ganska trimvänliga men annars är ju volvos spisar ganska beprövade grejor. eller varför inte någon opel gsi eller honda crx:-) borde underlätta med en ganska varvvillig maskin och uthå i från så den botten bör vara byggd för mera varn. dock en tanke bara. kom på en nackdel med just vr6an och det är att tex i en golf blir den ganska framtung och iaf på mins finns det tendenser till både understyrning och överstyrning beroende på gas;-) har själv funderat på att trimma min vr6a då den redan är chippad och såg kammar och insug och grenrör på ebay som bör göra att den hamnar en bit över 200hp sträcket. men med din budget lär du nog utgå från en ganska stark motor orginal då man tyvärr inte kommer så långt på 20000:-( typ chipp/sprut och nya kammar och en gröpning i toppen typ:-/ men det är ju en bra början:-)

vr6an är tyvär inget bra utgångsobjekt om man inte vill överladda.

du har ju en väldigt tajt budget så hade tittat på volvo, bara för att trim är hyffsat billigt till b230

nu gillar jag inte dessa traktorer alls pga att de är som en traktor att köra men finns som sagt mkt billigt trim att hitta

sugtrimma en b230 för 20k så har han ju samma nästan effekt som i en vr6a orginal;)

går att komma längre än så om man har lite kunskap själv och lite kontakter... en golf vr6 har 174 hk orginal, är inga större problem att komma upp i 200hk i motorn men över de så kostar de en del pengar, eller tja går ju bygga billigt om man har kunskap som sagt tongue

men hur som tror jag inte vr6an är bästa alternativet... inte hondorna heller iom priserna på delar
Senast redigerat av CHEEVA (21 september 2012)


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
21 september 2012
#11
biltemas sportluftfilter på en b200 is tha shit!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

5 131 Inlägg
21 september 2012
#12
CHEEVA skrev:
mb_pucken skrev:
CHEEVA skrev:
vr6an är tyvär inget bra utgångsobjekt om man inte vill överladda.

du har ju en väldigt tajt budget så hade tittat på volvo, bara för att trim är hyffsat billigt till b230

nu gillar jag inte dessa traktorer alls pga att de är som en traktor att köra men finns som sagt mkt billigt trim att hitta

sugtrimma en b230 för 20k så har han ju samma nästan effekt som i en vr6a orginal;)

går att komma längre än så om man har lite kunskap själv och lite kontakter... en golf vr6 har 174 hk orginal, är inga större problem att komma upp i 200hk i motorn men över de så kostar de en del pengar, eller tja går ju bygga billigt om man har kunskap som sagt tongue

men hur som tror jag inte vr6an är bästa alternativet... inte hondorna heller iom priserna på delar

det  finns nog inga billiga alternativ när man ska sugtrimma fast utgår man från en stakare motor är man ju redan halvvägs om du förstår hur ja tänker:P
En vr6a med 268 kammar, coorado spjäll, steg 2 insug och nått trevligt chipp borde hänga på en b230 med säg gröpt 531 extraktor samt  nått bra insug/förgasare:)
fast hade ja 20k och sugtrimma för skulle  ja satsa på en 320e med weber och grenrör samt viktade kolvar och stakar osv och ombyggd tändning utan varvstopp;)
Aja nogdiskuterat i hans tråd:)
Senast redigerat av mb_pucken (21 september 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 september 2012
#13
mb_pucken skrev:
CHEEVA skrev:
mb_pucken skrev:

sugtrimma en b230 för 20k så har han ju samma nästan effekt som i en vr6a orginal;)

går att komma längre än så om man har lite kunskap själv och lite kontakter... en golf vr6 har 174 hk orginal, är inga större problem att komma upp i 200hk i motorn men över de så kostar de en del pengar, eller tja går ju bygga billigt om man har kunskap som sagt tongue

men hur som tror jag inte vr6an är bästa alternativet... inte hondorna heller iom priserna på delar

det  finns nog inga billiga alternativ när man ska sugtrimma fast utgår man från en stakare motor är man ju redan halvvägs om du förstår hur ja tänker:P
En vr6a med 268 kammar, coorado spjäll, steg 2 insug och nått trevligt chipp borde hänga på en b230 med säg gröpt 531 extraktor samt  nått bra insug/förgasare:)
fast hade ja 20k och sugtrimma för skulle  ja satsa på en 320e med weber och grenrör samt viktade kolvar och stakar osv och ombyggd tändning utan varvstopp;)
Aja nogdiskuterat i hans tråd:)

ehm, jag drar ifrån 740 tic (b230ft) med min vr6 så något trim på den behövs inte för att köra ifrån sunkvolvos


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 september 2012
#14
Alex-s skrev:
mb_pucken skrev:
CHEEVA skrev:

går att komma längre än så om man har lite kunskap själv och lite kontakter... en golf vr6 har 174 hk orginal, är inga större problem att komma upp i 200hk i motorn men över de så kostar de en del pengar, eller tja går ju bygga billigt om man har kunskap som sagt tongue

men hur som tror jag inte vr6an är bästa alternativet... inte hondorna heller iom priserna på delar

det  finns nog inga billiga alternativ när man ska sugtrimma fast utgår man från en stakare motor är man ju redan halvvägs om du förstår hur ja tänker:P
En vr6a med 268 kammar, coorado spjäll, steg 2 insug och nått trevligt chipp borde hänga på en b230 med säg gröpt 531 extraktor samt  nått bra insug/förgasare:)
fast hade ja 20k och sugtrimma för skulle  ja satsa på en 320e med weber och grenrör samt viktade kolvar och stakar osv och ombyggd tändning utan varvstopp;)
Aja nogdiskuterat i hans tråd:)

ehm, jag drar ifrån 740 tic (b230ft) med min vr6 så något trim på den behövs inte för att köra ifrån sunkvolvos

sunk volvos kan man köra ifrån med vad som smile men de går att få bra fart på de också


5 131 Inlägg
21 september 2012
#15
dom går helt sjukt orginal för å vara just orginal:-P hägde av en 850 t5 med min här om dagen :-P vill veta hur en på ca 200hp går;-) fördelen är ju att dom sitter i lätta bilar orginal och bra väghålning går det att få i dom:-P volvomotorer är ju ganska billiga och trimma men det är ju fortfarande en volvo motor;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 september 2012
#16
mb_pucken skrev:
dom går helt sjukt orginal för å vara just orginal:-P hägde av en 850 t5 med min här om dagen :-P vill veta hur en på ca 200hp går;-) fördelen är ju att dom sitter i lätta bilar orginal och bra väghålning går det att få i dom:-P volvomotorer är ju ganska billiga och trimma men det är ju fortfarande en volvo motor;-)

jag har 190hp i min original, men sen väger min mer pga fyrhjulsdriften. väger 1420 tjänstevikt har jag för mig.

men ts borde fundera på en vr6 för det motorljudet kan man byta bort käringen för smile


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
21 september 2012
#17
mb_pucken skrev:
dom går helt sjukt orginal för å vara just orginal:-P hägde av en 850 t5 med min här om dagen :-P vill veta hur en på ca 200hp går;-) fördelen är ju att dom sitter i lätta bilar orginal och bra väghålning går det att få i dom:-P volvomotorer är ju ganska billiga och trimma men det är ju fortfarande en volvo motor;-)

jo de går helt ok smile gillar själv vr6orna som fan, men tror inte de passar ts speciellt bra

en golf med kr motor kanske ? eller släng i en 2liters 16v motor från en seat ? i en golf 1 eller 2 då smile 1an är ju att föredra pga vikten.. dock en hel del dyrare


5 131 Inlägg
21 september 2012
#18
kanske inte bästa motorn att "öva" på:P det är inga dumma ider alls:P var igentligen så att vr6an va det ja kom på när ja läste ts första inlägg tongue varvvillig, över 4 cyl. trimmas till 200, bra bil för bana och 10000 i inköp osv:P lät som en beskrivning på en vr6a:P fast den är lite tung inosen:)
Finns igentligen hur många kpmbinationer och ideer som hälst man kan göra osv:P beror nog mycke på vad  man har för kunskaper och vilka krav man har:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 507 Inlägg
6 oktober 2012
#19
Köp en "sunkvolvo" b230, portad planad 531 topp och en folkracekam med över 300 grader duration, ex-grenrör och chippade boxar så har du 200 hk. Jag portar 531 toppar för 2500 spänn

Mvh
/T


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 oktober 2012
#20
Tuggummimannen skrev:
Köp en "sunkvolvo" b230, portad planad 531 topp och en folkracekam med över 300 grader duration, ex-grenrör och chippade boxar så har du 200 hk. Jag portar 531 toppar för 2500 spänn

Mvh
/T

ehm nu lugnar vi ner oss lite här.. extraktor, kam, chip och portning ger inte 70hk på en volvofyra



Sök