4367
Sök

Saab 9-5 sprucken "tändhatt" ? hjälp tack

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#21
Nej det är ju verkligen inget rassel! smile

Utan det är mer ett "viíinande" ljud, vi hade samma ljud på vår toyota för något år sen och de va efter ett byte av remmar så behövde vi spänna remmen lite mer smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

604 Inlägg
28 september 2012
#22
Stödrullarna till multiremmen brukar föra oväsen ett tag innan dom rasar. Haka av remmen och snurra på alla hjulen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#23
Det är ju så förbaskat trångt där :o

Motorfästet är ju ivägen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-9e5027e7d582e4a314fbee02b29ab857.jpg

Plötsliga stoppet är det som dödar..

604 Inlägg
28 september 2012
#24
Rembyte på en saab brukar innebära att bilen åker upp och ner på lyften 8 ggr och massa petande med långa skruvmejslar etc. Börja med att plocka bort lite grejer som lmm och slangar. Bättre 2 timmar svordommar i garaget än en lång väntan på bärgarn i ösregn. Det regnar alltid när man vänter på bärgning. Alternativt haglar det med stark vind.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#25
Men de går väl att köra utan remmen? :s

Remmen gick av på vår Renualt och den gick utan problem och köra men va trögstyrd då servostyrningen la av..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

604 Inlägg
28 september 2012
#26
Vattenpumpen Gerd. Det är vattenpumpen som har slutat gå som han sjöng.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#27
Usch...

drivs inte den av kamkedjan på dessa bilar?

Som på min förra bil Mitsubishi Galant så drevs pumpen av kamremmen..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2012
#28
amoreex skrev:
klawd22 skrev:
TBOC_Razor skrev:

Att den inte kan ligga upp-och-ner är för att den är full av olja eller något liknande bös och om man då sätter i den i bilen direkt efter att den legat fel så kan den gå åt h-vete.

Men det är bara att låta den stå upp någon timme eller så innan man monterar den så ska det inte vara några problem. Och sen är T5-kassetten känsligare än T7.


Jag har en fin fungerande liggandes om du vill byta annars ?

där har jag lite å lägga i. de med att den ej ska va upp å ner e skitsnack!!  full av olja e den ja, men att stå upp i nån timme innan montering e bullshiet, köpte en helt ny som stått upp å ner i ca 1 månad smällde i den direkt å inga fel alls. frågade även på saab specialistverstad å dem sa att de e rent skitsnack!!

ps köp nya kostyar kaske en slant emd de e värt det..

Vad kan en ny kosta då?

Och kan man byta ut bara de gummit runt?

Eftersom ringen som är i ser helt ok ut och den fungerar ju?

Har tyvärr inte så stor budget...

kolla på skruvat.se

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2012
#29
amoreex skrev:
Men de går väl att köra utan remmen? :s

Remmen gick av på vår Renualt och den gick utan problem och köra men va trögstyrd då servostyrningen la av..

nej åker multib remmen av så har man ingen styrning, generator laddning, ac, inget alls av de har man..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#30
kan få billigare än skruvat på battsam via familjerabatt :p

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#31
Du kan ju köra en bit utan laddning och även köra utan servo styrning?
AC kan jag ju lätt klara sig utan :p

Vi körde ju hem renualten utan några som helst problem när remmen gick av där :p

Den fick ingen laddning, och acn va död och servon va död smile


De blir ju bara trögstyrt :p

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
28 september 2012
#32
bronco_z skrev:
Rembyte på en saab brukar innebära att bilen åker upp och ner på lyften 8 ggr och massa petande med långa skruvmejslar etc. Börja med att plocka bort lite grejer som lmm och slangar. Bättre 2 timmar svordommar i garaget än en lång väntan på bärgarn i ösregn. Det regnar alltid när man vänter på bärgning. Alternativt haglar det med stark vind.

Det är så när man inte har snitsen...
Lättaste är att ta en lång, smal pinne (ca 1 cm i diameter) och göra en 90°-böj på 2-3 cm i ena änden. Den är grym att fixa rem med. Enda man behöver plocka bort är älghornet (motorfästet) och slangen mellan LMM och insugsröret. Ställ en domkraft under tråget med något av tex gummi emellan och lyft tills du avlastat älghornet. Sen är det bara lossa det med 16 & 18-hylsa. Det ska ta från början till slut max 10 minuter.
Till de som säger att det går att köra utan rem: Att köra utan rem är idioti då remmen även driver vattenpumpen. Ha så kul med att plana toppen sen när det stormkokar wink

Förvaringen av DI/tändkasset upp eller ner har aldrig spelat roll för mig. Och jag är auktoriserad mekaniker.
Det går också att plocka isär den, för innanför är det lim/hårdsmet som ligger över kretskortet så det är ingen fara. Däremot går det inte att köpa ena delen löst utan ska man byta får man byta hela kassetten.

Det man ska veta med sig är att Trionic använder tändstiften som knack-avkännare. Den lägger en "bevaknings-ström" över stiften och när bränsle/luft-blandningen antänds så leder de joniserande gaserna strömmen över stiftgapet och på så vis känner den när och hur det har tänt, och i vilken cylinder.
Har man fel tändstift (kolla instruktionsboken) så kan du få helt fel resistans och man kan få felkoder, kanske paj kassett och en massa annat otrevligt. Svensson känner normalt inte misständningarna som Trionic känner av, och det har inte jag heller gjort hittills så du får väl testa.
Senast redigerat av Joshi (28 september 2012)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#33
Hmm bilen säger inget när jag slår på den står de bara Check OK..

Men skall ändå byta stiften någon dag.. några speciella stift som rekommenderas till dessa?

Sen undrar jag med.. ska göra oljebyte med... ska man ha någon annan olja när man ska mappa om bilen?

Ska ner och mappa den i slutet av oktober.. ska man ha en annan olja då med tanke på de är ju mer effekt från motorn..

Och sen tänkte jag fråga kanske dum fråga men är inte insatt i turbo bilar...

Turbon kyls väl med olja?

Och är det samma olja som i motorn?

Eller är det separat olja till den?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
28 september 2012
#34
Samma olja.
Helsyntetisk 5W-30 eller bättre (5W-40, 0W-30, 0W-40). Ska du bara ha steg 1, dvs inga mekaniska ändringar, så kommer det funka alldeles utmärkt med vilken av dessa som helst.
Jag kör GM's 5W-30 helsyntet och 230 hk på E85 och det går kanon. Se bara till att kolla nivån ofta!

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#35
De jag ska göra innan de blir mappning
=

Byta stift ( kanske platina stift ) är dessa bra på saabarna? funkar utmärkt på vår toyota
Byta olja
Uppgradera vevhus ventilationen

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
28 september 2012
#36
Du ska ha de som sitter original. Annars får kassetten jucket. Kolla instruktionsboken, för du ska ha BCPR6-stift i den motorn. Inte 7'orna.
Du kommer utan mekaniska ingrepp få ut kanske knappt 215 hk (original-spridarna sätter stopp om du inte har de röda, men det tror jag inte)

Vevhusventilationen är ju aldrig fel att byta, men att hålla oljenivån rätt är A och O.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#37
Tack för svaret med de!

Då vet man vad man ska köpa hem för stift smile
Finns de stiften hos autoexperten?

Då man får hem billigare därifrån..

Jag har funderat på att köpa beg spridare de röda ...

Frågan är bara hur mycket jag kan vinna extra på att bara stoppa i de röda spridarna + mappningen..

Enligt hemsidan ger mappen från 150 HK till 208 hk

Och han försökte säga att om jag köper de röda spridarna och tar med dem så han kan "gifta" in dem i bilen så kanske jag får ut 215-220 hk?


Tänkte byta vevhusventilationen då många säger den va problem på dessa tidiga modeller...

Jo den ligger rätt nu men ser nästan ut som de är kondens i oljan :s

inte en aning om när förra ägaren bytte sist..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2012
#38
amoreex skrev:
Du kan ju köra en bit utan laddning och även köra utan servo styrning?
AC kan jag ju lätt klara sig utan :p

Vi körde ju hem renualten utan några som helst problem när remmen gick av där :p

Den fick ingen laddning, och acn va död och servon va död smile


De blir ju bara trögstyrt :p

hur länge tror du du klarar dig utan laddning?? inte långt har provat..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#39
Hur långt kom du ungefär då?

Vi körde hem renualten ca 3 mil och sen startade upp den kanske 2 gånger innan vi fixade remmen för de va tydligen de hjulet på generatorn som gick av på den..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2012
#40
Joshi skrev:
Du ska ha de som sitter original. Annars får kassetten jucket. Kolla instruktionsboken, för du ska ha BCPR6-stift i den motorn. Inte 7'orna.
Du kommer utan mekaniska ingrepp få ut kanske knappt 215 hk (original-spridarna sätter stopp om du inte har de röda, men det tror jag inte)

Vevhusventilationen är ju aldrig fel att byta, men att hålla oljenivån rätt är A och O.

är inte saab original i 7:orna BCPR6-ES11 eller nått sånt??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D


Sök