3138
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 451 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
292 Inlägg
20 februari 2013
#481
Peter_Eriksson skrev:
Hehe, jo jag har en ganska stor låda också, men även den största var för liten smile Jag ska ändå beställa lite andra grejer så det kan slinka med en o-ring med smile
Lika bra då wink hade nog kännts lite märkligt att beställa 1 orig bara wink

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#482
Hehe, ja men då hade den fått vänta tills jag skulle ha nåt annat smile Men det finns ju alltid fler saker man vill ha/behöver.. det behöver man aldrig oroa sig för, haha

Hittat ett par fina autocraft 1,4:1 vippställ också, till riktigt bra pris dessutom! så då får jag lite över 10mm lyft, perfekt för mina toppar smile


1 200 Inlägg
21 februari 2013
#483
Ang kablarna kan du ju dra svart krympslang över dem. Eller ännu snyggare, kabelstrumpa!


1 702 Inlägg
21 februari 2013
#484
18kr/ meter på stylingwebben för kabelstrumpa men kan bli svår att få över tändhattarna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#485
Tack för tipsen, men kabelstrumpa vetefan.. Då skulle jag nästan hellre dra robotslang, hehe men det ska nog gå att få tag i röda kablar av rätt kvalisort smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#486
Jahopp, det blev ett par timmar i garaget idag innan jag åkte iväg till Alafors för att hjälpa Tommy med hans Nissan 200 (vilket inte gick helt bra, mer om det i hans tråd).

Var förresten förbi Feltema härom dagen och införskaffade en T-koppling till oljetrycksgivare. På bilden syns även art.nr om det är nån annan som behöver.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1168.jpg

Sen har jag filat vidare i växellådskåpan för att få plats med 12v svänghjulet.
Jag har filat, sen målat svart och därefter hängt i svänghjulet på muttern och snurrat, detta för att se var det tar i nånstans (man får dock tänka på att den hänger ner något pga att den är lagrad i vevaxeln normalt sett.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1172.jpg

Nu går det i men tar fortfarande i lite här och var, bara att ta ur och fila vidare smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1170.jpg

Sen fick jag tre alternativ på 12v startmotor som Robban hade i sitt lager smile Det blir nog den mittre för mig, egenlagrad startmotor så slipper man bussningen.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0814.jpg

Jag har även tänkt om gällande placering av msd-boxen. Det blir under hatthyllan. Det blir lättare att sätta fast den utan att göra hål i golvet. Här syns även slutstegets placering. Jag ska fästa en list i framkant som hållare till steg och tändbox ska fästas i.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1173.jpg

Sen har jag varit duktig idag och städat i garaget lite. Främst var det bänken som verkligen behövde en röjning.. Tyvärr missade jag att fota före städning... men tänk er att man knappt såg bänkytan tongue
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1174.jpg

En vakt måste man ha i garaget smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1175.jpg

Sen mitt lilla bibliotek, kommer nog ett par tillskott där så småningom, tex weberhandbok kan va bra att ha
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1176.jpg

Efter det bar det av till Tommy och Robban.. Satans kallt var det i hans garage, trots dieselbrännare.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#487
Så att ingen ska bli förskräckt så kan jag passa på att säga att jag ska byta urtrampningslager, packbox och givetvis göra rent efter jag filat. Startmotorn har jag redan plockat ut och gjort ren.


490 Inlägg
21 februari 2013
#488
Vilket verktyg filar du med?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 200 Inlägg
22 februari 2013
#490
Peter_Eriksson skrev:
Roterande fil och dremel, säkrast så smile
Fegis! big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 februari 2013
#491
Stackarn skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Roterande fil och dremel, säkrast så smile
Fegis! big_smile
tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#492
Haha, lite brännskador kan man ju leva med, men vore tråkigt att elda upp bilen.. Då blir det inte mkt åka i sommar.

Sen upptäckte jag en sak.. Adaptern ovan till oljetrycksgivaren har fel gängstigning.. Det är 1/8" (0,94mm) och det är 1mm i blocket.. Går nog att tvinga i men det känns ju lite fel..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#493
Får väl skaffa en sån här från vw classic up north istället. Kostar 3ggr så mkt, men man vill ju gärna ha rätt gänga när det gäller oljesystemet.

http://www.classicvw.se/images/products/100205.105841.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#494
Fick en bild av PPR-Micke idag på topplock. Han har fräst bort klackarna på undersidan av topplocken, detta för att de inte ska bottna sen när vi tagit ur förbränningsrummen för högre kompressionsförhållande. Blir ju ingen överladdad motor, så vill gärna ha närmare 10:1 iaf.. fast om vi kommer så långt vet jag inte.. Vill inte ha lägre än 9,5:1 iaf.


Här är klackarna bortfrästa så att de inte bottnar mot kylflänsarna på cylindrar.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0816.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (22 februari 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#495
Avverkat en halvdag i garaget, snudd på heldag faktiskt smile

På vägen dit hämtade jag ut ett litet paket med teleskopmått, bra att ha när man fixar kanaler och sånt
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1177.jpg

Har i princip filat färdigt i växellådan så att 12v svänghjulet går fritt, tänkte bara få hem ny lamell och tryckplatta, så att man vet lite noggrannare hur lång in i lådan svänghjulet kommer. Det dumma är ju att hjulet hänger ner sig något när inte motorn sitter och håller axeln med stödlagret.

Tänkte jag skulle låna grannarnas svarv och putsa upp svänghjulet lite sen när vi är där samtidigt.

Sen fick jag ju tag på startmotor (som Robertfab hade på lager). Den såg inte jättetrevlig ut så jag bestämde mig för att skrapa av lite skit.. Men så blev det lite överkurs, tog roterande stålborsta och nylonborste.

Så blev det lack på den också.. smile

Rostskyddsgrund (tror förresten inte jag kommer dricka nåt mer kaffe ur det glaset, hehe)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1179.jpg

Sen blev det silver på det, ser fräscht ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1180.jpg

Men lite naket, så maskerade och drog på lite svart också. Funderar på om jag ska ta den övre delen också.. ?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1182.jpg

Sen har jag stått några timmar och filat i det andra insugsröret.. hårda jävla aluminium.. helvete vad segt det är.. Givetvis glömde jag fotografera resultatet, både sambo och garagegranne dök upp smile Men kan ta bild på det vid nästa tillfälle.

Hittade förresten en riktigt bra app till ifånen som spelar massa olika rock, metal osv. Den heter Rock Radio smile


490 Inlägg
25 februari 2013
#496
Nu såg startmotorn bättre ut.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
25 februari 2013
#497
Ser mycket bättre ut med lite färg på det hela, och du kaffe dricker man ur en kopp!
Det där måttsakerna såg intressanta ut mer bilder och gärna förklaring hur de används.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#498
Tackar, ja den ser lite finare ut nu smile Men funderar på om jag inte ska måla den övre stora delen svart med så ser den mer enhetlig ut.. Iofs är det skitsamma då den inte kommer att synas annat än vid inspektion.. om 1½ år smile

Måtten är väldigt användbara när man ska ta fram invändiga mått i kanaler etc. Den ser ut som ett T och ändarna uppe kan tryckas ihop. Så man tar en med ungefär samma mått som kanalen. Trycker i den och låser i bakkant, sen mäter man med skjutmått vad det är. Man kan även montera dit en indikatorklocka i änden om man har en.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#499
Du Tommy, glas funkar lika bra (som selleri?). Man tager vad man haver heter det ju. Espressomaskinen är iaf väldigt trevlig att ha i garaget, inget slabb och gott kaffe.


1 702 Inlägg
25 februari 2013
#500
espresso låter gott jag beställer en kaffe när jag närmar mig ditt garage nästa gång, har ju inte sett bubblan än (skamligt) Det är inte helt fel med bes varannat år och skattebefriad fan det här är farligt nu bara fördelar med bubbla.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök