3365
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 700 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
490 Inlägg
15 maj 2013
#761
Fan va gött du jobbar på!

Bra att du tar bort bakplåten, den är ändå bara ivägen hela tiden!

Bilen ser fräch ut på håll, men det vita får väl ändå lackas om vitt? När du ändå lackar det gråa?
Annars lackar jag ur på dig...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
15 maj 2013
#762
Härligt jobbat, det går undan när man är några gubbar och hjälps åt, ser fram emot att den nya motorn kommer i och igång idag. Det hinner du väl ändå med:) om ni skippar bullätandet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#763
Robban, jepp utan bakre plåt blir motorbyte mkt smidigare. Klart att hela bilen lackas om i så fall din mupp

Tommy, äta bör man annars dör man, kanelbullar är gott.speciellt nybakade smile


10 163 Inlägg
15 maj 2013
#764
Trevligt motorn är påvägg i smile

ta en kanelbulle åt mig med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#765
Nu lever den! Fyfan va gött!! En del strul med poffar och flödande förgasare. Tog isär den krånglande helt, blåste överallt, sen kom jag på den briljanta idén att kolla ventilspelet på den cylindern, givetvis var det för litet på insug där, som resulterar i att ventil inte stänger helt och den flödar över och poffar på lågfart.

Trött som farn nu när jag grejat sen 8 imor.. Igår morse, samt nästan två hela dagar innan det S-)

Återkommer imorn med utförligare rapport, gonatt!


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
18 maj 2013
#766
Goooottt!!

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#767
Tackar! Idag har jag kört den för första gången med nya motorn. Den drar så in i helvete! Tvekar dock vid gaspådrag och sen "planar ut" vilket tyder på nåt med acc.pump.
Igår när vi felsökte rengjorde vi hela högra förgasaren, då satt kulorna lite fast vid acc.munstycke, så det tyder ju på att de även gör det i andra.
Men så fort den börjar dra går det som skållat troll! Direkt upp i 130 på 3:an, mätaren ut på nolltid efter 4:an är i.
Ska be surfbum lite snällt om att få låna hans snigel så jag kan synka på annat än gehör.
Det har varit sjukligt stressigt ända fram tills nu när jag sitter på jobbet, så jag har varken hunnit ta kort eller filma.. Men det kommer!


10 163 Inlägg
18 maj 2013
#768
Fytusan så trevligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#770
Ja förtusan, bara jag får ordning på tvekandet så ska det nog gå prima. Måste jaga fatt i ett varvtalschip också på 6500rpm till mitt msd. Vet inte om jag vågar dra den tilll 7000rpm hela sommaren.. haha.

Har inte hört några missljud heller sen svänghjulet skrapade bort det sista i sprängkåpan och jag knackade till en kylplåt som gnydde mot remskivan bakpå motorn.

Länkaget är väl inte det mest optimala heller.. även om det funkar. Det sitter fint på motorn och ger både tomgång och fullgas.. Men inte utan att jag var tvungen att montera extra returfjäder på båda sidor och göra en förlängning till armen som wiren drar samt flytta in det längre för att kunna dra fullgas.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#771
Hittade ett par bilder från installationen iaf.. jobbar nu och kommer hem i eftermiddag, så ska se om det inte går att ta ett par nya bilder och kanske filmklipp.

Dann kapar för löstagbar mellanplåt bak, motorn står redo för att lyftas i.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/943588_10151380056411636_1662373796_n.jpg

Erkki kapar hål för inspektionsluckor till förgasarna
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/408436_10151380056436636_1202891236_n.jpg

Återkommer i eftermiddag som sagt


10 163 Inlägg
19 maj 2013
#772
Trevligt det blir big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
490 Inlägg
19 maj 2013
#774
Tveksamt...

(HAHAHA! Fattar ni? Den tvekar....)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#775
Haha, ja om man fjuttar på gasen ja, sen jävlar vrålar den rakt ut big_smile

Men jag ska plocka ner den andra förgasaren med och blåsa samtliga kanaler och munstycken. Hittade sen munstycken som jag inte ens visste om under pumphuset.. Tror det stod 80F på dem.. ingen aning om vad de är för och hittar inget sånt i weberkatalogen..


10 163 Inlägg
19 maj 2013
#776
Peter_Eriksson skrev:
Ännu trevligare att köra! big_smile
Ka´n tänka mig det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 200 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#778
yep yep, men det är lite justeringsgrejer kvar att göra innan det är klart!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#779
Nu så har jag gjort lite efterforskningar igen. Det verkar som att jag kan få låna ett synkroniseringsverktyg av en vän i Alingsås, så det är ju inte överjävligt långt att åka o hämta iaf. Annars läste jag att man kan ta en vanlig vakuummätare och koppla på vakuumuttaget på varje kanal.. det borde ju ge exakt samma resultat om man får alla lika.

Imorse innan jobbet plockade jag ner den andra förgasaren helt iaf och gjorde rent alla delar, blåste ur och sprayade lite wd40. Monterade tillbaka och skruvade till samma spjällöppning på båda sidor (0,10mm) som ska ge bra tomgång. Kopplade in resten och startade. Visst puttrade motorn ganska fint och dog inte. Men den nyser till då och då och skvätter soppa från avluftningen till flottörhuset.

Vad jag förstått så kan det finnas två orsaker till detta. För hög flottörnivå som gör att den flödar över, eller för litet ventilspel nu när den kört in sig lite som släpper upp kompression i insuget. Detta ska kollas imorn när jag kommer hem från jobbet.

Så här ställer man flottörnivån, som ska vara på 11mm, då nålventil stänger) och 20mm (lägsta flottörnivå).
http://img.photobucket.com/albums/v474/fortyeye/carb/idffloat-1.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 maj 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#780
Dåså har det varit full rulle här i två dagar nu. Det blir mkt extrasaker att pyssla med när man sätter i en annan motor med mer effekt och andra extraprylar som dubbla förgasare, vevhusventilation, etc.

Klart:
Ta ur gamla motorn
Montera nya motorn
Ta upp hål i hjulhus
Göra mellanplåten bak löstagbar (Ska dock bytas då den är bra röten, men det får komma senare)

Kvar:
sätta i mutternitar till luckorna (nästan klart)
klippa ut aluplåt till luckor (nästan klart)
P-list runt kant vid luckor
montera varvräknare (fäste tillverkat idag)
montera lambdasond
Synka förgasare
Dubbel- och trippelkolla tändning (står på 7grader tomgång, max 32 grader)
Testköra (igen)

Kan säkert vara fler saker kvar.. det dyker ju som sagt upp nytt hela tiden. Idag har jag mest pillat med att trycka i mutternitar för att enkelt kunna ta av och på luckor till förgasarna. Sen har jag börjat med att dra kabel för lambdamätaren och varvräknare i bilen. Sen var jag hos Erkki (finnfisher) och kortade mina gas-stag. Detta pga för att kunna montera stången i lägsta hålet på länkaget. Det verkar inte vara nåt superjobb de gjort när de designat länkaget, men jag har inget annat nu så det måste funka ok. Det som hände när det satt längst upp var att jag fick en knix på gaswiren (som i mitt fall är en ståltråd, men ska bytas till 1303 gaswire), vilket leder till att den går lite trögt och riskerar att gå av. Så nu har jag köpt ett wire-rör med rulle av Micke och fått monterat länkaget längst ner.

Dessa stagen behövde kortas
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1011.jpg

Ang bestyckningen så blev jag lite förbryllad när jag plockade isär förgasarna.. hittade ett munstycke som jag inte visste vad det var till.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1001.jpg
Det visade sig vara ett chokemunstycke.. så det kan jag skita i eftersom jag inte tänkt använda choken utan istället plocka bort reglaget och sätta en täckplåt över.

Tog ett foto på motorn, en grynig sådan.. gick ut för en stund sen bara för att testa hur det blev med stagen.. blev jeffligt bra big_smile Tack till Marks mekaniska som lånade ut ett mkt fint gängsnitt så jag kunde dra nya gängor efter jag svarvat av staget och tack till Finnfisher som lånade ut svarv, plåtbock och tid smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1013.jpg

Så nu är det dags att sova då så att man orkar fortsätta imorn, förmodligen hela dagen  roll Godnatt



Sök