3670
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 707 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#781
Det ska snyggas upp lite med kablar och skit i motorrummet, har dock inte hittat några snygga separatorgrejer till tändkablarna, det nya fläkthuset har heller inte hål för såna som original fläkthus har. Annars börjar det se helt ok ut tycker jag.


1 200 Inlägg
23 maj 2013
#782
Åh vad jag längtar till bugrun nu! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#783
Hehe, det är du inte ensam om! big_smile Fast först blir det fanfest i Borås nu i helgen var det tänkt.


10 163 Inlägg
23 maj 2013
#785
Trevligt det blir big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#787
Tackar tackar hörni smile

Det har strulat lite till och från.. En av de första grejerna som hände imorse var att jag lyckades dra av ett stag till gaslänkaget.. yaaay.. givetvis satt biten av staget fast i länkleden.. försökte med borr och skruv för att dra ut den men den ville verkligen inte..

Så jag kikade lite var man kan få tag i en ny länkled.. Det visade sig att Kabetex i Kinna har grejer! Väl där plockar han fram tre olika varianter. En som ser ok ut (ungefär som de jag har) sen en jävligt fint variant och ett mellanting.
De ser dyra ut, sa jag..
Tja.. De är väl inte de billigaste, men dessa kan du få för 50:- st big_smile

Nya fina länkleder med bronsbussning, tighta, fina och underhållsfria! Fanns dock bara högergängade inne, så får lossa för att justera längden på stag, nu är de iaf lika.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1016.jpg

Nästa problem är att jag konstaterat (för ett tag sen) att mitt länkage är gjort för förgasare med raka insug.. jag har offset insug som gör att man inte behöver kapa plåt för att få plats med dem.. Detta i sin tur innebär att vinkeln på staget blir olika på vänster resp höger.. i slutänden gör det att spjällen inte öppar exakt samtidigt..

Lösningen på det hela är att jag får kapa loss fästet på vänster basplatta och flytta det bakåt, på så vis hamnar stången rakt och vinkeln på stagen lika. Kruxet är bara att min svets kräver 3fas, vilket vi inte har hunnit installera i huset än... problem problem.. Klockan är dessutom så mkt att alla verkstäder har stängt.

Som det ser ut nu kan jag få det svetsat tidigast imorn bitti.

Jag har iaf hunnit med en del annat:
Varvräknare installerad och funkar
Luckor till hjulhusen klara (om än ganska fula) och tätade med p-list

Nu ska jag käka.. återkommer med rapport senare / Peter
Senast redigerat av Peter_Eriksson (23 maj 2013)


490 Inlägg
23 maj 2013
#788
Fan va gött!
Det är nära nu!

Min bil va på G, men så smälte en grej inne i fördelarn och gnistan försvann, bytte grejer men fortfarande ingen gnista. Imon fredag blir det inget Mek heller.
Så min bil kommer inte imon, men vi tar Eriks gula istället.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#789
Ja, det finns en ljusning nu med. Konsulterade Gabriele alfa1750 på ebay) som är grym på dessa förgasare.
F11 emulsionsrör ska jag icke ha, utan F67.
Jag tror att det är vad jag fick med men minns inte exakt vilket nr det är. Ska bara dricka upp mitt kaffe så ska jag gå ner och kolla. Annars blir det akutresa till Dalhems och köpa, dock fasar jag för att åka dit och inte kunna köpa en massa andra fina grejer :-P

Länkaget verkar funka nu iaf, när jag kapade loss ena fästet och flyttade bak det.

Trist Robban.. Men nu har du två veckor på dig att fixa bättre tändsystem. Du kan som sagt få låna (köpa om den sen funkar) min 009. Jag ska spars ihop till en magnaspark digital som man programmerar tändkurvan på via dator.


95 Inlägg
24 maj 2013
#790
Kabetex är bra att göra med. Det dom inte kan fixa fram i lager/tätningsväg finns nog inte.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#791
Ajemän! Bra gubbar där smile

Nu är jag hemma efter Fanfest i Borås, en sjukt trevlig träff med övernattning i tält (04-frukost som jag inte minns vilken tid den var). Bilen har gått ok hela tiden. Lite jobbigt bara när man cruisar i strax under 3000rpm och ska öka lite, då tvekar den och låter "bhhoo".. Men om man smyger smyger med gasen går det eller om man trycker full (vilket inte alltid är lämpligt). Trycker man fullt tvekar den något och sen drar som djävulen själv hehe.. iaf om man jämför med gamle 1200:an. Tror den är stygg nog att få Tommy sugen på bubbla iaf big_smile

Ett par bilder
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/252236_10151392320341636_1158020753_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/941842_10151394001011636_353982813_n.jpg


510 Inlägg
26 maj 2013
#792
Fan där skulle man vilja ha varit smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#793
Det skulle du varit ja, man ser inte ens alla bilarrna på det fotot. Runt 135 bilar där big_smile Mkt trevligt folk också, bra väder, god öl, god frukost big_smile


510 Inlägg
26 maj 2013
#794
Låter som en skaplig helg wink

Peter_Eriksson skrev:
Det skulle du varit ja, man ser inte ens alla bilarrna på det fotot. Runt 135 bilar där big_smile Mkt trevligt folk också, bra väder, god öl, god frukost big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#795
From när jag kom fram Blev helgen helt suverän! Hade varit skoj att va där ändå, men hade inte varit samma sak utan bilen. Nu gick det dock vägen tack vare många hjälpande händer och en MKT tolerant sambo. Stor eloge till henne som har stått ut med mitt mkt irriterade tokmek från 8 på morgonen till 23-24 de dagar jag varit ledig.

På återseende, det är ju mors dag idag så min sambo ska få lite omtanke smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#796
Slänger in ett litet kort klipp, låter ganska gött även om den tvekar vid halvgas. Återkommer med mer uppdatering.. sitter på jobbet nu. Lågfartsmunstycken inköpta för att se om det hjälper mot tvekandet. Länkage ska också ses över och troligtvis bytas ut.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=mdyu3jLBvIE&feature=youtu.be[/YOUTUBE]

Fan att jag aldrig lär mig hur man lägger upp klippet direkt i tråden..
Senast redigerat av Peter_Eriksson (27 maj 2013)


249 Inlägg
27 maj 2013
#797
Peter_Eriksson skrev:
Slänger in ett litet kort klipp, låter ganska gött även om den tvekar vid halvgas. Återkommer med mer uppdatering.. sitter på jobbet nu. Lågfartsmunstycken inköpta för att se om det hjälper mot tvekandet. Länkage ska också ses över och troligtvis bytas ut.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=mdyu3jLBvIE&feature=youtu.be[/YOUTUBE]

Fan att jag aldrig lär mig hur man lägger upp klippet direkt i tråden..
myys ljud!big_smile

keep calm and let it scrape

1 702 Inlägg
27 maj 2013
#798
Peter_Eriksson skrev:
Slänger in ett litet kort klipp, låter ganska gött även om den tvekar vid halvgas. Återkommer med mer uppdatering.. sitter på jobbet nu. Lågfartsmunstycken inköpta för att se om det hjälper mot tvekandet. Länkage ska också ses över och troligtvis bytas ut.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=mdyu3jLBvIE&feature=youtu.be[/YOUTUBE]

Fan att jag aldrig lär mig hur man lägger upp klippet direkt i tråden..
Det är omöjligt att få till det. Jag vill lära mig det också.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#799
Tackar Saftarn, den låter riktigt gött när man krämar på lite. Utan dämpinsatsen låter den ännu fränare, men alldeles för högt hehe

Tommy, jag har kunnat det och det har funkat.. Men det är ju olika på varenda forum man hänger på.. Så man blandar ihop.


1 702 Inlägg
27 maj 2013
#800
I trust you se bara till att säga hur man gör, för en kille i min tråd säger ju att det bara ska vara att skriva [youtube]          youtubelänken ska in imellan här.                         [/youtube] så ska det funka.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök