Se där ja, tackar Tokken
Men vad skrev du för kod för att det skulle funka?
Jag har inte varit så aktiv med att uppdatera den här projekttråden, även om det hänt lite smågrejer. Det har även varit en del annat som tagit tid och ork.
Jag tog ett beslut om att plocka av förgasarna, ta isär dem helt, rengöra och kontrollera alla delar.
Detta är ett par alfa-förgasare.. så de skiljer sig lite från dem man "brukar" hänga på vw-motorer.
Kontroll av spjälläge, så att de står lika på samtliga förgasare. De små hålen kallas progressionshål och mina förgasare har 5st istället för 4st.. ska visst ge jämnare övergång.
För dem som inte vet hur weberförgasare funkar har jag ett litet diagram. Weberförgasaren funkar så att den har olika kretsar för tomgång, lågfart och högfart. Varje kanal är sin egen förgasare med egna munstycken.
Det finns alltså en tomgångskrets, lågfartskrets och en högfartskrets. Det ska om allt funkar som det ska inte bli några flatspots i övergångarna mellan dessa. Allt styrs av gashastighet och vakuum. Sådant som kan påverka körbarheten är om man har för små eller för stora halsringar och spridare. Djupare än så går jag inte in på det, för jag själv är långt ifrån expert på hur allt hänger samman.. hehe..
Iaf. Efter kontroll ser jag att halsringarna som sitter i mina troligtvis är 28:or (original) som svarvats upp till 32mm.
spridarna är däremot helt original 3,5mm.. vad jag läst mig till är att man måste gå upp till 4,5 om man ska ha 32mm halsringar.. detta kan vara en bidragande orsak till att motorn inte gått som den ska utom på högfart.
Här ser man progressionshålen i en av kanalerna. De måste exponeras exakt samtidigt i alla kanaler, annars funkar tex stadskörning inte SÅ bra..
Jag passade även på att kolla nålventiler och flottörnivå när jag ändå har förgasarna isär. Nålventilerna fungerar som de ska och flottörnivå är lika på båda förgasarna.
Fick ett tips om hur man kan ställa flottörnivå och vara säker på att den är lika på båda förgasarna.
Man håller förgasartoppen som den sitter i bilen. Använder sig av borrar i olika storlekar, dvs samma tjocklek som nålventil ska stänga samt ett par mm över och ett par mm under. Man håller borren mellan flottör och packning, blåser genom bränsleingång och ser att nålventilen stänger vid rätt höjd.