3703
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 718 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 maj 2013
#801


Vassego..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#802
Se där ja, tackar Tokken smile Men vad skrev du för kod för att det skulle funka?

Jag har inte varit så aktiv med att uppdatera den här projekttråden, även om det hänt lite smågrejer. Det har även varit en del annat som tagit tid och ork.

Jag tog ett beslut om att plocka av förgasarna, ta isär dem helt, rengöra och kontrollera alla delar.

Detta är ett par alfa-förgasare.. så de skiljer sig lite från dem man "brukar" hänga på vw-motorer.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1697.jpg

Kontroll av spjälläge, så att de står lika på samtliga förgasare. De små hålen kallas progressionshål och mina förgasare har 5st istället för 4st.. ska visst ge jämnare övergång.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1699.jpg

För dem som inte vet hur weberförgasare funkar har jag ett litet diagram. Weberförgasaren funkar så att den har olika kretsar för tomgång, lågfart och högfart. Varje kanal är sin egen förgasare med egna munstycken.

Det finns alltså en tomgångskrets, lågfartskrets och en högfartskrets. Det ska om allt funkar som det ska inte bli några flatspots i övergångarna mellan dessa. Allt styrs av gashastighet och vakuum. Sådant som kan påverka körbarheten är om man har för små eller för stora halsringar och spridare. Djupare än så går jag inte in på det, för jag själv är långt ifrån expert på hur allt hänger samman.. hehe..
http://www.datsun2000.com/images/weber_flow_chart.jpg

Iaf. Efter kontroll ser jag att halsringarna som sitter i mina troligtvis är 28:or (original) som svarvats upp till 32mm.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1702.jpg

spridarna är däremot helt original 3,5mm.. vad jag läst mig till är att man måste gå upp till 4,5 om man ska ha 32mm halsringar.. detta kan vara en bidragande orsak till att motorn inte gått som den ska utom på högfart.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1704.jpg

Här ser man progressionshålen i en av kanalerna. De måste exponeras exakt samtidigt i alla kanaler, annars funkar tex stadskörning inte SÅ bra..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1712.jpg

Jag passade även på att kolla nålventiler och flottörnivå när jag ändå har förgasarna isär. Nålventilerna fungerar som de ska och flottörnivå är lika på båda förgasarna.

Fick ett tips om hur man kan ställa flottörnivå och vara säker på att den är lika på båda förgasarna.
Man håller förgasartoppen som den sitter i bilen. Använder sig av borrar i olika storlekar, dvs samma tjocklek som nålventil ska stänga samt ett par mm över och ett par mm under. Man håller borren mellan flottör och packning, blåser genom bränsleingång och ser att nålventilen stänger vid rätt höjd.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (2 juni 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#803
Så det jag har gjort är att jag beställt 4st halsringar strlk 28. Detta för att jag tänkte testa med att bestycka förgasarna efter hur de var från fabrik.. så slipper jag köpa spridare som är en del dyrare än halsringar. Dessutom har jag bestyckning som ska funka för detta som jag fick med förgasarna.

Det som BÖR hända när jag går ner i storlek på halsringar är att jag förlorar lite toppeffekt men vinner väldigt mkt körbarhet.. Precis som det var tänkt från början med den här bilen och motorn.. men som många andra har jag svårt att hålla mig till planen.. Vilket resulterar i att det blir dyrare och mer jobb än det var tänkt från början. Så nu har jag tagit mig i kragen och ska få ihop skiten så den går bra. Så får man bygga en värre motor sen om man inte är nöjd med effekten.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 juni 2013
#804
Brukar skriva helt enkelt

[youtube]youtubeadressen[/youtube]

Dock kan ofta adresserna vara lite för långa och innehålla info som inte tolkas korrekt och då funkar det inte.
En typisk youtubelänk ser ut som denna http://www.youtube.com/watch?v=ZYOg1ifFDXA
och det är all info som behövs för att få upp en film. Allt annat kan suddas bort.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#805
Ja men det är ju precis så jag brukar skriva också yikes

Men men.. här har man inte varit så aktiv med att uppdatera.. men det har faktiskt inte hänt så väldigt mkt heller.. mest lite småstrul med saker.. igår fick den inte soppa helt plötsligt.. rev ur soppapumpen och satte i en annan ultraljudstvättad med fyrkantslock (de är finare och bättre), men det gick givetvis inte efter som jag bara hade de två andra längderna på pinne till drivningen från veven.. Så mkt svett i onödan.. rengjorde min gamle, testade så gick det hur bra som helst.. yikes

Ut på en provtur, tanka fullt.. köra runt lite.. känns bra.. vafan... nu blir det bugrun.. hoppas den håller ihop de 22milen.. och 22milen hem, HAHA bilder och kanske lite film kommer framöver.

Ses på BUGRUN! /// Peter


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#806
Då är man hemma igen efter en helg i Mantorp på Bugrun #30. Har varit en väldigt rolig helg med massa fina bilar och trevligt folk!

Ett litet videoklipp från resan dit smile


10 163 Inlägg
10 juni 2013
#807
Såg stabil ut trots 160km/h + trevligt det big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#808
Haha, ja det är ok så länge det inte guppar, blåser eller svänger tongue


10 163 Inlägg
10 juni 2013
#809
Peter_Eriksson skrev:
Haha, ja det är ok så länge det inte guppar, blåser eller svänger tongue
Okej haha tur vi har så lite av dom varorna i Sverige eller tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#810
Well.. motorväg är ju ok, men visst finns det både bra och dåliga vägar i Sverige. Tycker att vägarna i städerna är värst..


Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 juni 2013
#811
Peter_Eriksson skrev:
Haha, ja det är ok så länge det inte guppar, blåser eller svänger tongue
Bara å släppa ner den platt på backen så är det iiiiinga problem. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

10 163 Inlägg
10 juni 2013
#812
Peter_Eriksson skrev:
Well.. motorväg är ju ok, men visst finns det både bra och dåliga vägar i Sverige. Tycker att vägarna i städerna är värst..
Åkt motorvägar som är bra knöliga och dåliga jag menmen roligt endå med bra knuff i en bubbla. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#813
Tokken skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Haha, ja det är ok så länge det inte guppar, blåser eller svänger tongue
Bara å släppa ner den platt på backen så är det iiiiinga problem. smile
haha, ja det kan man ju också göra smile Men jag vill kunna ta mig fram över farthinder och sen är det så mkt annat som slits när man sänker brutalt. Iaf jag tröttnar på att åka lågt efter ett tag. Får skaffa bättre dämpare och fjädring istället.


Djo skrev:
Åkt motorvägar som är bra knöliga och dåliga jag menmen roligt endå med bra knuff i en bubbla. smile
Visst är det så, man får ha ögonen med sig och hålla utkik efter gropar o skit på vägen. Mkt roligt är det, dock körde jag mestadels med öronpluggar då det brötar en hel del. Blir nog att bygga dit en dämpare i hjulhuset framöver.


490 Inlägg
10 juni 2013
#814
Öronpluggar?

Du hade ljud-dämpar-insatsen kvar i stingern såg jag....?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#815
Haha, jo.. men det blir ganska segt med monotont bröt under längre stunder.. tro mig, du kommer att sätta ljuddämpning på din bubbla med.

Fast å andra sidan kan du fråga Tokken hur han tyckte det var att åka sin med stinger utan dämpning.. smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 juni 2013
#816
Peter_Eriksson skrev:
Haha, jo.. men det blir ganska segt med monotont bröt under längre stunder.. tro mig, du kommer att sätta ljuddämpning på din bubbla med.

Fast å andra sidan kan du fråga Tokken hur han tyckte det var att åka sin med stinger utan dämpning.. smile
Var luuugna puckar ju.. Värre för folk som vågar ligga bakom. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#817
Hehe, jo det ligger lite i det. Men sen bor jag i ett villaområde också.. vill inte göra mig ovän med grannarna än smile

I min bil låter det mkt från förgasarna som brölar på ganska bra.. Det är ju bara en tunn plåtvägg med lite isolering mellan dem och kupén.


138 Inlägg
10 juni 2013
#818
Kul att du hann till mantorp! smile


1 702 Inlägg
11 juni 2013
#819
Peter_Eriksson skrev:
Hehe, jo det ligger lite i det. Men sen bor jag i ett villaområde också.. vill inte göra mig ovän med grannarna än smile

I min bil låter det mkt från förgasarna som brölar på ganska bra.. Det är ju bara en tunn plåtvägg med lite isolering mellan dem och kupén.
Hörs man inte finns man inte... eller...?

Där min bil står är grannarna övernöjda för jag finns inte just nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#820
Nu låter den ännu mer!

Skulle hämta sambons mammas gubbes dotter för studentmottagning. Lagom trafikkaos i stan vid Götaplatsen.. Blir lite less och drar på när det släpper. Då lossar dämpinsatsen till stingern, givetvis under full gas, haha. Det brötsde på ganska bra mellan husväggarna i stan :-P

Så nu blir det att lösa nån annan ljuddämpning. Funderar på en dämpare i hjulhuset som vänder och kommer ut på ena sidan som ett "vanligt" avgassystem brukar göra :-)



Sök