3701
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 735 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
10 163 Inlägg
19 september 2013
#921
Peter_Eriksson skrev:
Haha, jo sannerligen. Saken är att de finns i 60mm också, ännu exklusivare givetvis. Inga såna tillverkas längre och det var enbart Gene berg som gjorde dem... Ja, man får bygga en motor med bra jävla flås och stor motorvolym. Inget för gatbruk direkt. för 60mm förgasare bör man nog ha minst 50mm insugsventil för att få bra kona hela vägen ner till ventilsätet.
Jadu verklig extremt men fasen så fränt vad är det för motor dessa 58or kommer hamna på då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#922
extremt är bara förnamnet. Motorkonceptet är än så länge ganska hemligt då det är lite hysch hysch inom vw-dragracing :-) Men den kommer att synas, förhoppningsvis nästa säsong i Johan Dryselius bil och bugsprint serien. http://www.j-teamracing.com/J-Team_Racing/Welcome.html


10 163 Inlägg
20 september 2013
#923
Peter_Eriksson skrev:
extremt är bara förnamnet. Motorkonceptet är än så länge ganska hemligt då det är lite hysch hysch inom vw-dragracing :-) Men den kommer att synas, förhoppningsvis nästa säsong i Johan Dryselius bil och bugsprint serien. http://www.j-teamracing.com/J-Team_Racing/Welcome.html
Okej förstår såg ut som en rejäl bubbla iallafall. big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#924
Jepp, och den lirar i en helt annan liga än min, både prestandamässigt och ekonomiskt :-)

Nu har jag kommit hem från jobbet, äntligen helg! Ska dra på mig andra paltor och bege mig ner i källaren och börja sortera upp delar av motorn.. rengöra lite, försöka sälja lite etc sen. Har hittat på ett annat block med ny mahle 94mm cylindersats som jag blev väldigt sugen på.. måste bara övertyga regeringen om att det är ett bra inköp, hehe


1 200 Inlägg
22 september 2013
#925
Du har inte kikat nått på Mc-förgasare? Eller blir det någon form av helgerån? tongue


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#926
Visst finns de dem som kör med mc-förgasare.. men jag har inte sett så mkt större än motsvarande 45mm.. Sen kan det bli knas iom att de oftast är byggda för att monteras horisontellt.. och i bubblan vill man gärna ha fallförgasare. Finns inte mkt utrymme för att vinkla insugen heller tyvärr. Sen tillkommer ju bestyckningsdelen som förmodligen blir nåt helt annat.. Så jag håller mig till weberförgasare tror jag.. om man inte i framtiden får för sig att överladda och köra insprutning förstås.. hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#927
Har inte blivit gjort så mkt i helgen som det var tänkt.. men så blir det ju ibland och än så länge är det långt ifrån bråttom :-)

men jag har tagit bort lite ytrost ibak på bubblan, där mellanplåten fäster samt mot hjulhusen.. smidigt nu när motor är ur och skärmar av. Därefter målade jag på rostomvandlare. Har tänkt slipa ner hela motorrummet, grunda och lacka om innan jag bestämmer hur jag ska göra med resten. Elen skall snyggas upp också.

Sen har jag i princip gjort klart blocket för att ta med det till PPR-Micke i Kungälv som ska få bearbeta det så jag kan stoppa dit 94mm cylindrar och fullflödes oljesystem.

Ganska blankt och fint block :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-5d20728849456bc58ca4871ca6dc57ff.jpg


297 Inlägg
25 september 2013
#928
Peter_Eriksson skrev:
Visst finns de dem som kör med mc-förgasare.. men jag har inte sett så mkt större än motsvarande 45mm.. Sen kan det bli knas iom att de oftast är byggda för att monteras horisontellt.. och i bubblan vill man gärna ha fallförgasare. Finns inte mkt utrymme för att vinkla insugen heller tyvärr. Sen tillkommer ju bestyckningsdelen som förmodligen blir nåt helt annat.. Så jag håller mig till weberförgasare tror jag.. om man inte i framtiden får för sig att överladda och köra insprutning förstås.. hehe
Nja. På väldigt många sporthojar så sitter förgasarbryggan nästan vertikalt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#929
Vid en snabb googling såg jag inte en enda.. men visst finns det kanske.. Vet att man inte bör frångå mer än 45grader från hur de är tänkta att monteras... pga flottör och bränslenivåer i förhållande till munstycken. Spjällhus däremot är ju inte lika känsliga eftersom spridare fungerar bra i alla riktningar.

Hur som blir det troligtvis inga mc-förgasare för min del.. Eventuellt försöker jag byta upp mig i storlek till 44:or eller vad jag hittar. Mina 40:or lär inte vara några bekymmer att sälja om jag bestämmer mig för att byta iaf.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 september 2013
#930
Peter_Eriksson skrev:
Mina 40:or lär inte vara några bekymmer att sälja om jag bestämmer mig för att byta iaf.
Vasaru saru? big_smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#931
Haha, jag lär ha en plan på annat innan jag beslutar om huruvida de ska säljas :-) Men jag ska ha dig i åtanke då iaf. De funkade ypperligt på min 1600 med portade offset-insug (flödet ökade från 2mm - 10mm med dem på). Det enda med dem är att de är från alfa romeo och skiljer sig lite lite.. men det har inte varit några bekymmer med bestyckning eller synkronisering.


297 Inlägg
26 september 2013
#932
Yamaha R1
http://img18.imageshack.us/img18/4655/img5442b.jpg
Senast redigerat av loop (26 september 2013)


27 Inlägg
26 september 2013
#933
Vad smäller högst? Vad känns bäst? två fallwebrar eller fyra mikuni CV vakumförgasare?

Hmm jag vet vad jag tycker smäller högst och känns bäst..

CV 40ish kanske flödar bättre men det känns inte rätt... Sen är det ju herr kesselrassel som bestämmer i slutändan.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#934
Är det förgasare eller spjällhus på R1? Om det inte är förgasare måste man ju köra ett sprut till också.. och då är det helt andra pengar och installationer än att köra förgasare.. även om man köper ms2 för 5000:-
Kan tänka mig att äldre R1 hade förgasare, men de lär varken vara lätta eller billigt att få tag på.

Kan inte sticka under stolen med att weberförgasare är väldigt trevliga.. :-) weber 40 räcker till 140-150hk.. mer än så börjar låda ge med sig i bubblan.. och uppgradering av lådan finns inte i budget som det ser ut nu.. Man kan byta kilar, svetsa drev och sätta i en superdiff så håller de bättre.. men smakar det så kostar det även vad gäller växellådor.


9 114 Inlägg
26 september 2013
#935
Tror inte att det  blir en hit med MC förgasare i bubblan faktiskt.  Det ska vara Weber!  Sen med växellådan så är det ju bara att skaffa Porschelåda så håller det för några hk till! wink Då kan vi snacka kostnad! tongue


200 Inlägg
26 september 2013
#936

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

297 Inlägg
26 september 2013
#937
Jag ville bara upplysa om att MC-förgasare sitter väldigt lutande på en hel del hojar. Weber är koolt, men ack så dyrt. Och visst har det körts Bubbla med MC-förgasare. Leif Nyström bla.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … lit=mikuni

http://race.ulkhyvlers.net/dragrace/Pite/020713/2/highres/07130141.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#938
Putteliten: Nej, det blir inga mc-förgasare i min bubbla iaf. Jag vet att fler testat, bl.a. Leif Nyström, Johannes Persson (JPM) m.fl. Men så får man tänka på att de kör fullracemaskiner båda två. Min bil är tänkt att funka mestadels på gatan. Samma sak gäller ida 48:or och större.. de är konstruerade för allt eller inget med taskig delgas och flatspots vid normal körning.

och återigen.. Är det FÖRGASARE, eller spjällhus? Spjällhus är mindre känsliga för vilken riktning de sitter i eftersom de saknar munstycken och flottörer men har spridare rakt in i insugskanalen.

Niknar: De du länkar är 40mm förgasare, dvs samma storlek som jag redan har (italienska weber 40 idf). Annars finns fajs och empi som är rena kopior på weber till mkt överkomligt pris. De kan man få labba lite mer med men funkar i många fall helt ok.

Idag fick jag mitt mahle 92mm cylinderkit som jag fyndade :-) inte 94mm som det var tänkt, men priset var väldigt bra för riktiga grejer. Det blir troligtvis en vevaxel med 78,5mm slag och då får jag ändå en motor på 2087cc.
Sen blir det cb 044 toppar, sprillans nya med dubbla ventilfjädrar, portning och ventilsätesjobb och kapacitet för mkt effekt.


1 026 Inlägg
27 september 2013
#939
Nu blir det spännande! 2087cc... det kommer bli en grym maskin.

Men det blir väl en massa uppgraderingar du måste göra runt om? Hur klarar drivningen all den effekten tex axlar osv
Har du väl redan tänkt på iofs.


297 Inlägg
28 september 2013
#940
Det är vacuumförgasare(CV) som sitter på tidiga R1 och som Leif Nyström använder på bilden. Det är standardförgasare från mc. Jag betalade 2000kr för 4st Keihin 40. MC-förgasare är rätt billigt.



Sök