3602
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 737 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#941
Cortina1 skrev:
Nu blir det spännande! 2087cc... det kommer bli en grym maskin.

Men det blir väl en massa uppgraderingar du måste göra runt om? Hur klarar drivningen all den effekten tex axlar osv
Har du väl redan tänkt på iofs.
Ja, det kommer nog bli en riktigt trevlig maskin med bra effektregister tack vare lite mer slag på veven.

Visst skulle man behöva göra en del uppgraderingar.. ffa på växellådan.. kör man lite lugnt kan den hålla för 150hk.. och det är vad jag hoppas på till att börja med. Sen kan man sätta i chromolykilar och starkare grejer samt superdiff.
Men viktigast av allt är att montera s.k. cupstag, som håller rambenen och stagar upp, annars får man hjulhopp och det knäcker lådan direkt.

Loop skrev:
Det är vacuumförgasare(CV) som sitter på tidiga R1 och som Leif Nyström använder på bilden. Det är standardförgasare från mc. Jag betalade 2000kr för 4st Keihin 40. MC-förgasare är rätt billigt.
Okej, det var det jag ville veta. Visst är det billigt med 2000:- för kompletta förgasare, men man kommer ändå inte ifrån att de funkar rätt dåligt på delgas.. Man använde slidspjäll på kugelfischer och det funkade bra i racemaskiner på full makaron.. men tappade man varvet så storknade de direkt.. så det blev inte så poppis när man kom på bättre lösningar. Sen är frågan om det finns munstycken eller om man måste tillverka/modda egna. Egna insug får tillverkas.
Fördelen med Weberförgasare är att allt finns, allt passar och det finns mkt kunskap kring dem.

Hur som helst så är det alltid en kompromiss att åka med förgasare, det är svårt att få ett helt perfekt register.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#942
Så har jag fått hem mina nya mahle 92mm cylindrar. Väl förpackade i smörja så de inte rostar. Värmde lite och droppade på lite olja så kolvarna gick att dra ur. Dessa ska i mitt motorblock tillsammans med en vev från Demello, som är originalvevar med balanseringsvikter och stroke:ning för längre slag. Bättre än kinatillverkade eftermarknadsvevar i sämre stål.

92mm cylindrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-392f8249f1747cab2bb562bdd4b807e1.jpg

Sen är det beställt nya cb 044-topplock med 42mm insugsventil och 37mm avgasventil och dubbla fjädrar. Dessa ska givetvis inte skruvas dit helt utan bearbetning. De ska flödas och sen ska jag ev öka ventilsätesarean om det behövs, fräsa ventilsäten i 4 vinklar, skära av backcut på ventiltallrik för ökat flöde. Tyvärr är flygfrakten ganska dyr så jag valde att ta dem med båt, så de kommer nog inte fram förrän runt jul.. men det finns gott om andra saker att pyssla med under tiden.


200 Inlägg
29 september 2013
#943
Peter_Eriksson skrev:
Har inte blivit gjort så mkt i helgen som det var tänkt.. men så blir det ju ibland och än så länge är det långt ifrån bråttom :-)

men jag har tagit bort lite ytrost ibak på bubblan, där mellanplåten fäster samt mot hjulhusen.. smidigt nu när motor är ur och skärmar av. Därefter målade jag på rostomvandlare. Har tänkt slipa ner hela motorrummet, grunda och lacka om innan jag bestämmer hur jag ska göra med resten. Elen skall snyggas upp också.

Sen har jag i princip gjort klart blocket för att ta med det till PPR-Micke i Kungälv som ska få bearbeta det så jag kan stoppa dit 94mm cylindrar och fullflödes oljesystem.

Ganska blankt och fint block :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dc57ff.jpg
Peter hur fick du sån fin finish på motorblocket? Jag håller på med en växellåda som ska rengöras och hade först tänkt att lack den, men efter ha sett dina bilder så skulle jag kunna tänka mig att borsta/ polera istället.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

490 Inlägg
30 september 2013
#944
Fan va gött!
Då är du med i 2Liters-klubben snart då! Glad jag blir.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#945
Niknar skrev:
Peter hur fick du sån fin finish på motorblocket? Jag håller på med en växellåda som ska rengöras och hade först tänkt att lack den, men efter ha sett dina bilder så skulle jag kunna tänka mig att borsta/ polera istället.
Jag tvättade det med avfettning först, sen körde bara på med roterande stålborste. Blocket var ganska fint från början.. bara en del ärgat.. Jag funderar på om jag bara ska gno in det med lite linolja sen så det håller sig fint. Lack är ju fint i början men smuts fastnar och man slår lätt bort färg.. speciellt på ett så mjukt material.

Rövbert fag skrev:
Fan va gött!
Då är du med i 2Liters-klubben snart då! Glad jag blir.
Jajemän, inte dumt alls.. Hoppas bara man inte stöter på nån patrull vad gäller blocket. Ska få tummen ur och ta mig till Kingriver och få det bearbetat. Kan du fortfarande blästra på da wörk?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#946
Då har man varit en sväng ner till Helsingborg och Dynoday #10 hos Johannes, JPM och fått lite inspiration.

Många häftiga bilar och bra resultat i bänken. Der primer uppvisade 2,9l typ4 med dubbla terminator II förgasare och 313hk på hjulen.
Lagerhults gröna gav 155hk på hjulen med sin 1835:a med dubbla weber 44 idf

PPR-Mickes gav 310hk med slirande koppling och 1,25bar laddtryck (Han ska ladda ungefär det dubbla, hehe).

Hur som helst har inte mkt hänt på byggfronten. Jag var ut en sväng i garaget och tittade till skrället. Målade ett till lager rostomvandlare på lite plåt bak runt innerskärmar etc. Ska nog ta upp större hål i hjulhusen så det blir lättare att byta stift och justera förgasare.

Jag har bestämt mig för att köra med en vev med 76mm slag, istället för 78,5mm. Annars måste jag schimsa så mkt innanför cylindrarna. Motorvolymen blir då 2021cc.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#947
Jahopp, här har det minsann inte skrivits nåt på ett bra tag. Det hänger ju givetvis ihop med att det inte blivit speciellt mkt gjort.. hehe

Men, jag har suttit och velat fram och tillbaka om huruvida jag ska köra med förgasare eller insprutning.. Antingen weber 48:or eller megasquirt.. oldschool eller high tech.

Mitt i allt dimper det in ett par äkta italienska Weberförgasare, IDA 48:or :-O Priset känns dessutom rätt så jag lägger ett bud, får motbud, osv. tills vi kommer överens. Så nu är det betalt och på väg till mig.

Förgasarna
https://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3262667.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (6 november 2013)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#949
Jajemän, och IDA dessutom, MYCKET fräckare än vanliga IDF :-D

Tänkte att det blir bra mkt enklare att klämma dit ett par förgasare än att hålla på och installera sprut med elhärva, reläer, custom insug och spjällhus.. Dessa förgasare kan jag dessutom kränga utan att förlora nåt om jag skulle ändra mig framöver. Har ju lite andra projekt på gång med bubblan under vintern också, så det blir kostsamt ändå.

Göra iordning breddade skärmarna och bredda två fälgar till 9". Hitta lämpliga däck till dem.
Måla och dra om elen (den lilla som finns) i motorrummet så det blir mer "clean".
Dra ny bränsleledning (eventuellt även returlina).
Se över bromsar och byta bromsbackar.
Fixa nya fotsteg då mina är halvruttna och fula.
Fixa hide-away ljuddämpare

Detta förutom att bygga ihop den nya motorn då.. :-P


490 Inlägg
6 november 2013
#950
48:or!?

Ja, då blir det inge turbo hör jag...
När ska du bygga om så du får ordentligt med fart i bubblan då?

Skitsamma, GRATTIS till att du äntligen bestämt dig iaf!

Detta motorbygge kommer bli porrigt snyggt.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#951
Jepp, 51:or är lite väl dyra haha.. Sen var det ju det dör med växellådan.. redan vid 150hk börjar drt bli stor risk för ras.. cupstag är det första jag ska göra för att motverka hjulhopp. Sen är det ju superdiff, starkare drev, kilar etc.. sen börjar det kosta fläsk..

Så det känns som att om det ska bli nåt åka nästa sommar gör jag bäst i att hålla det hyffsat "enkelt". Ida 48:orna klarar sen av 260hk innan man behöver modda flottlrhusen etc :-D


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#952
Då var förgasarna hemma från Usa, jävligt smidigt med shipping forwarder (använde viaadress.com)

Det är inga småttingar.. borde egentligen lagt nåt som alla vet hur stort det är bredvid.. för de är större än man först tror.. idf 40:orna känns som ärtrör i jämförelse :-)

Gött att aldrig mer behöva fundera på om förgasarna räcker till, hehe

https://www1.garaget.org/archive/142/141742/308300/308300-3274137.jpg

Så nu är det bara resten kvar, det som behöver inhandlas är bl.a.
vevaxel 76mm slag
stakar 5,4"
kamaxel
tryckare
ev vippor och stötstänger
msd fördelare med tändkablar
diverse lager och packningar


200 Inlägg
26 november 2013
#953
Det blir säkert häftig effekt med detta. Då är väl nästa steg att uppgradera bromsarna så du får stopp på ekipaget.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#954
Siktar på 150+ vilket inte ska vara några problem med de delar jag har nu och kommer att införskaffa framöver. Växellådan är också av hög prioritet... Bromsar ska i första steget renoveras med nya backar, hjulcylindrar och 2-krets, stålomspunna slangar. Nästa steg är skivor.. och det är en kostsam investering, så det får komma senare.


138 Inlägg
26 november 2013
#955
Säkerheten först hägrar inte här hör jag wink


200 Inlägg
26 november 2013
#957
Peter_Eriksson skrev:
Siktar på 150+ vilket inte ska vara några problem med de delar jag har nu och kommer att införskaffa framöver. Växellådan är också av hög prioritet... Bromsar ska i första steget renoveras med nya backar, hjulcylindrar och 2-krets, stålomspunna slangar. Nästa steg är skivor.. och det är en kostsam investering, så det får komma senare.
Haha du kör alltså den amerikanska varianten typ 400 hkr, 2,5 ton och trumbromsar. Funkar på stripen kanske men inte när Svensson svänger ut framför dig i 30 på väg till kyrkan. :-)

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#958
Haha, visst tänker jag på säkerheten.. Men på bubblan finns det egentligen bara två vettiga alternativ när det gäller bromsar.
1. Montera nyare bubblas spindlar och skivbromsar fram (billigt men FEL bultmönster).
2. Köpa komplett skivbromskit (bäst och bolt-on men DYRT).

Jag byter inte bultmönster, det skulle möjligtvis vara till porsche i så fall.. då blir det inte heller billigt.
Min budget rymmer inte både motobygge och inköp av skivbromskit.. bygger jag inte motorn blir jag tvungen att åka trött 1200.. och det har jag ingen lust med.

Byter man backar, cylindrar, bygger till tvåkrets och justerar bromsarna så är de inte så vansinnigt dåliga.. bubblan väger inte mkt heller.


200 Inlägg
28 november 2013
#959
Peter_Eriksson skrev:
Haha, visst tänker jag på säkerheten.. Men på bubblan finns det egentligen bara två vettiga alternativ när det gäller bromsar.
1. Montera nyare bubblas spindlar och skivbromsar fram (billigt men FEL bultmönster).
2. Köpa komplett skivbromskit (bäst och bolt-on men DYRT).

Jag byter inte bultmönster, det skulle möjligtvis vara till porsche i så fall.. då blir det inte heller billigt.
Min budget rymmer inte både motobygge och inköp av skivbromskit.. bygger jag inte motorn blir jag tvungen att åka trött 1200.. och det har jag ingen lust med.

Byter man backar, cylindrar, bygger till tvåkrets och justerar bromsarna så är de inte så vansinnigt dåliga.. bubblan väger inte mkt heller.
Jag förstår dilemmat, det är alltid en avvägning och prioritering när det gäller kostnad och prestanda. Hur funkar det med besiktningen då? Tror jag läst någonstans på forumet om det var i samband med byggandet av Speedster replika att vid 60-70+ hk blev det krav på skivbromsar. Har kanske inget med besiktningen att göra ifs, kan kanske mer vara kopplat till prestanda, mellan att komma iväg snabbt och få stopp effektivt.

Lycka till med motorbygget det kommer att följas med stort intresse.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#960
Tja.. dels det.. sen är det ju så att om man väljer att åka bubbla är ju inte säkerheten det första man tänker på i vilket fall.. haha.

Vet inte vad max tillåtna effekt är.. Det är väl 70hk utan att byta bromsar.. och då blir det väl ombyggt fordon. 
Jag har ju 1200-motorn att sätta i.. om de skulle skita sig på besiktning :-)

Tack, det ska bli spännande att se vad man kan få ihop för skrot till sommmaren, hehe. När den motorn är klar kommer jag att fokusera på växellåda och bromsar, sen lack och inredning.. Om man inte hunnit byta upp sig till en oval förstås.. hehe



Sök