Hola amigos
Så har man spenderat några timmar i garaget igen. Fick paket idag med uretanbussningar till växellådsfästena, returfjäder till koppling, vingmutter till kopplingswire samt den bakre motorrumstätningen.
Började med det lätta, dvs att måla över det vita kluddet som läckt lite under den vita färgen på torpedväggen. Med en liten pensel gick det lätt att måla över, fattas bara klarlack över det hela nu
Ser iaf lite roligare ut än bara svart, det mesta kommer iofs döljas av fläktkåpan, men ändå
Sen gav jag mig på att byta växellådsbussningar, detta var jobbigare än jag trott.. trodde det bara skulle va att lossa på den och lyfta lite.. men de gamla bussningarna hade utstickande bultar åt båda håll, vilket gjorde att man fick bända o lyfta, bända och släppa.. Men till slut gick det..
Ännu värre var det att få dit den nya i uretan.. Den hade lösa bultar från båda håll, samt små hylsor som ska sitta i hålen.. Först bända och upptäcka att en hylsa åkt ur, sen tillbaka, försöka dra åt.. en annan hylsa ramlar ur.. yadi yadi, en massa besvär var det iaf och det tog säkert två timmar bara att byta den främre..
Det gamla möket
Nya fina bussningar i uretan
När den främre var fixad var det dags för de bakre. De var inte mkt lättare och jag hann faktiskt inte ens bli färdig idag. Fästet går runt den nedre halvan av lådan, bussningar sitter snett underifrån på var sida. Sen måste bultarna från ena sidan skruvas fast innan man sätter dit dem, annars kommer man inte åt att hålla emot när man ska dra fast.
Saken blev ju inte bättre av att jag förstärkt balken heller.. nu går den inte att böja det minsta.. och kommer därför inte över bultarna som sitter i bussningar..
Så imorn eller när jag hinner dit nästa gång så ska jag fila ur lite vid hålen så att det går lättare att bända dit den över bultarna och dra åt.
Det var allt för denna gången, i helgen kanske jag åker och köper en komplett 1600 motor från en 1303s, denna blir i så fall grunden till mitt nya motorbygge.
Auf wiedersehen / Peter