4015
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
527 956 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#81
Det sitter typ ingenting på den väggen. spegelglas vetefan.. haha.. känns som tavlan som satt i garaget när jag flyttade in.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0204.jpg

Lite fräckt kanske, men njaa.. däremot kan man sätta in polerad alu eller rostfrit.. rosenpolerat vore fräsigt.


1 702 Inlägg
27 oktober 2012
#82
Den motorn sitter väl bara med typ 4 bult sen är den loss.
Men vad väger bilen om den orginal har 34 hk??
Och vad kan det bli för vikt/ hk ratio med den nya motorn?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#83
Ja, man behöver ta av ett par kablar från generator och tändspole, soppaslangen och sen är det 4 bultar, hehe men det är lite pilligt att sänka ner den och lirka ut genom hjulhuset.

Tjänstevikt 850kg, kommer inte att lätta den nåt speciellt.. snarare tyngre.

Nya motornn är tänkt landa på runt 100-120hk.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#84
Var i garaget några timmar idag och pillade lite med motorn. Lyfta av fläktkåpan etc. Mkt skit på en gammal motorn.. flera mm tjock på flera ställen.

Tyvärr var några av kylkåporna dåliga.. speciellt den undre på samma sida som oljekylet (har inte lärt mig nr/placering). Sen sitter skruvarna som as så jag har inte fått av dem.. sprutat på massa rostlösare och lagt trassel med nån urgammal rostlösning.. Så hoppas att det kanske släpper imorn.

Denna motor ska jag ju egentligen inte göra nåt speciellt med, men det är ju iaf sjysst att ha den hyffsat ren och fräsch. Den tappades även helt på olja, sköljde lite igenom, rengjord sil och sen uppfylld med biltema 20w50 över vintern.

Kameran glömde jag ju givetvis kvar i garaget.. skyller på att sambon ringde hem mig för middag smile


490 Inlägg
28 oktober 2012
#85
Redbull bottnar till fläktkåpan som pluggar!
"Fart å fläkt"

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#86
Har ju riktiga pluggar, kostade nästan ingenting och jag beställde ju ändå lite andra grejer så smile

Upptäckte att de undre kylplåtarna såg lite vissna ut.. försvinner nog helt om man blästrar, hehe.. Vill ju inte lägga nåt i onödan på denna motorn heller, men vill ju inte sätta dit en med bristfällig kylning..


jorgen72
28 oktober 2012
#87
Peter_Eriksson skrev:
Ja, man behöver ta av ett par kablar från generator och tändspole, soppaslangen och sen är det 4 bultar, hehe men det är lite pilligt att sänka ner den och lirka ut genom hjulhuset.

Tjänstevikt 850kg, kommer inte att lätta den nåt speciellt.. snarare tyngre.

Nya motornn är tänkt landa på runt 100-120hk.

hur stor motor har du tänkt att bygga ,jag ska själv skaffa en större motor på 80-100 hk till en av cabbarna men jag har inte bestämt hur stor den ska va jag har pratat med johannes , leif nyström o landelius . johannes o nyström tycker att jag borde skaffa en 1915 o landelius tycker att jag ska skaffa en mindre motor för att dom avger mindre värme utveckling

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#88
Jag tänkte bygga en motor med runt 1950cc, vet inte vad det blir exakt.. men planerar att ha 90,5 i borr och 76mm slaglängd. 90,5 har tjocka cylinderväggar och med 76 i slag behöver man inte ta upp speciellt mkt i blocket.

Den som hjälper mig är Michael Karlsson i Kungälv, han vet nog vilka dem du nämner är och de vet säkert vem han är också smile

Jag har svårt att se varför en större motor (dessutom inte speciellt mkt större) skulle ge så mkt mer värmeutveckling..? Förklara gärna. Har man tillräcklig volym olja och bra kylning så bör det inte vara några större problem. Det finns ju mkt att förbättre på originalmotorn.

Jag har tänkt ha ett extra oljetråg som ger ett par liter, en eller två externa oljekylar (termorstatstyrda givetvis). Sen alla kylplåtar på plats, tätt och bra.

Sen finns det dem som gör kylningen sämre, tex genom att sätta dit mindre remskiva på veven och tar bort viktig kylning.


jorgen72
28 oktober 2012
#89
Peter_Eriksson skrev:
Jag tänkte bygga en motor med runt 1950cc, vet inte vad det blir exakt.. men planerar att ha 90,5 i borr och 76mm slaglängd. 90,5 har tjocka cylinderväggar och med 76 i slag behöver man inte ta upp speciellt mkt i blocket.

Den som hjälper mig är Michael Karlsson i Kungälv, han vet nog vilka dem du nämner är och de vet säkert vem han är också smile

Jag har svårt att se varför en större motor (dessutom inte speciellt mkt större) skulle ge så mkt mer värmeutveckling..? Förklara gärna. Har man tillräcklig volym olja och bra kylning så bör det inte vara några större problem. Det finns ju mkt att förbättre på originalmotorn.

Jag har tänkt ha ett extra oljetråg som ger ett par liter, en eller två externa oljekylar (termorstatstyrda givetvis). Sen alla kylplåtar på plats, tätt och bra.

Sen finns det dem som gör kylningen sämre, tex genom att sätta dit mindre remskiva på veven och tar bort viktig kylning.

mikael karlsson är också ett välkänt namn innom vw racing , det där med remskivan känner jag till , jag ska nog inte bygga min motor själv utan har frågat några kända motor byggare o då sa dom 2 första att jag skulle satsa på runt 1915 men landelius tyckte 1679 eller 1776

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#90
Yes, tänkte att han skulle få fila lite i mina framtida topplock så man är på den säkra sidan med flödet. Mkt effekt sitter ju i topparna på dessa motorer. Jag vet inte heller hur mkt jag kommer att göra själv. Det beror på budget och hur mkt Micke har att göra sen när det är dags att montera ihop. Kan tänka mig att jag låter honom sätta ihop bottendelen och fixa ventilspel, resten ska inte vara några bekymmer att göra själv.

Sen är det ju bestyckning och synkronisering av förgasarna.. men det tar vi då, hehe.. jag kommer iaf köra med lambdamätare, antingen smalband eller bredband, det förenklar ju en aning. kör hellre lite fetare, soppan kyler ju även motorn. Jag tycker det känns lönlöst att bygga en 100hk på 16-1700cc, jag vill ha mer vrid.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#91
Idag har jag faktiskt lite bildbevis på att jag varit i garaget iaf. Det finns väl egentligen inte jättemkt att göra på bilen när jag inte har någon ny grund till nya motorn att bygga på.

Jag har iaf hittat en komplett 1600 motor från 1303s som jag tänkte har som grund att utgå ifrån iaf, måste bara hitta ett sätt att frakta hem den på. Perfekt att köpa en komplett motor så slipper man leta all kringutrustning eller köpa nytillverkade kylplåtar med dålig passform.

Jag har slipat ner motorrummet och lackat om det blanksvart, enklast så och skavanker syns lite lika mkt. Dock fick jag nån lite reaktion i klarlacken på ett par ställen.. lite trist.. men jag har gott om tid på mig att matta ner det och testa lägga ett lager till iaf.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0643.jpg

Dock funderar jag på att dra om en del av kablarna så att den inte sitter så tight bakom motorn, så den kan dras rakt ner i hörnet och sen längskanten ovanför motorn mot väggen.

Sen provmonterade jag gasdämpare i bagageutrymmet, riktigt shiggigt om jag får säga det själv. Nu får jag väl nästan stryk av originalfantasterna, men skiter jag i, haha.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0641.jpg

På bilden ser man även stycket jag köpte som sitter mot instrumentpanelen, nu är det bara en matta som saknas. Antingen beställer jag en eller så gör jag något eget custom.. Vi får se smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
#92
Har väl inte hänt så jättemkt det senaste med bubblan.. Lite har man ju varit där och grejat så mkt man hunnit. Bl.a. har jag lossat det bakre växellådsfästet och kastat de gamla bussningarna (urethan beställt)

Fick sedan för mig att köpa kaustiksoda för att göra ett elektrolysbad (i brist på blästerskåp)

Detta är en väldigt bra metod för att ta bort gammal äcklig rost, ersätter givetvis inte rosthål, haha men all yrost försvinner och man får ett skydd mot ny rost. Om det är någon som inte vet hur det funkar men vill veta så kan jag göra en liten guide.

Ett litet kort blev det bara när det ligger och fräser bort rosten.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0646.jpg

OBS, detta ska göras ute eller nånstans där man har väldigt bra ventilation, antändliga vätgas som heller inte luktar så gott.

Såklart glömde jag ta efterbild, men kan som sagt fixa nya bilder på det då jag planerar att göra det igen. Men fästet blev som nytt, la även i lite mer svets och la dit en liten L-balk som förstärkning längs med nederkanten.

Under tiden det låg i badet så åkte jag och köpte lite lack.. Inte riktigt nöjd med motorrummet, dels för att det ser lite tråkigt ut helt svart, dels för att det reste sig lite i klarlacken.

Sagt och gjort så mattade jag ner, maskerade lite och lackade.

Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig då maskeringstejpen inte riktigt höll tätt.. men får ta med en liten pensel nästa gång och måla över det som kom utanför innan ny klarlack.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0648.jpg

Lite fräsigt blev det iaf. Har sett nån som gjort rutigt och det var nice, men iom att det är vertikala veck i min plåt kändes randigt mer lämpligt smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 november 2012
#93
Peter_Eriksson skrev:
Har väl inte hänt så jättemkt det senaste med bubblan.. Lite har man ju varit där och grejat så mkt man hunnit. Bl.a. har jag lossat det bakre växellådsfästet och kastat de gamla bussningarna (urethan beställt)

Fick sedan för mig att köpa kaustiksoda för att göra ett elektrolysbad (i brist på blästerskåp)

Detta är en väldigt bra metod för att ta bort gammal äcklig rost, ersätter givetvis inte rosthål, haha men all yrost försvinner och man får ett skydd mot ny rost. Om det är någon som inte vet hur det funkar men vill veta så kan jag göra en liten guide.

Peter! Jag försökte själv med detta i våras, men blev faktiskt lite besviken på resultatet hmm ... vad använde du för offeranod och vilket blandningsförhållande hade du på vatten/soda? Jag körde med batteriladdare - vad har du använt?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#94
Jaså! Jag tycker det har funkat grymt bra!

Offeranoder tog jag bara skrotplåtar från metallådan, kopplade ihop dem med kablar, sen till +

20l vatten och nästan en flaska kaustiksoda (ju mer desto effektivare, till en viss gräns).

Hade du bara laddare? Koppla på ett batteri också så blir det bättre kräm, om du inte har en väldigt stark laddare. Glöm inte att koppla anod och katod till rätt pol också, annars blir det tråkigt, haha


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 november 2012
#95
Peter_Eriksson skrev:
Jaså! Jag tycker det har funkat grymt bra!

Offeranoder tog jag bara skrotplåtar från metallådan, kopplade ihop dem med kablar, sen till +

20l vatten och nästan en flaska kaustiksoda (ju mer desto effektivare, till en viss gräns).

Hade du bara laddare? Koppla på ett batteri också så blir det bättre kräm, om du inte har en väldigt stark laddare. Glöm inte att koppla anod och katod till rätt pol också, annars blir det tråkigt, haha

Jag hade inget batteri ... det var nog är skon klämde roll

Har du haft i grejorna länge, ett genomsnitt alltså, jag förstår att det beror på "rostigheten" smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#96
Aah, ja, det funkade inget vidare för mig utan batteri heller.. Enbart laddaren gav inte tillräckligt.. Går väl med en sån större verkstadsladdare kanske.

Första gången jag gjorde detta hade jag ganska "svag" blandning med nån msk/l vatten. Då fick det ligga över natten.

Blandar man lite starkare så räcker det med några timmar, men oftast är ju längre desto bättre.

Sen kan man ju även förzinka och förkroma grejer på detta sätt, men då behövs andra lösningar och tillsatsämnen.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#97
Hola amigos

Så har man spenderat några timmar i garaget igen. Fick paket idag med uretanbussningar till växellådsfästena, returfjäder till koppling, vingmutter till kopplingswire samt den bakre motorrumstätningen.

Började med det lätta, dvs att måla över det vita kluddet som läckt lite under den vita färgen på torpedväggen. Med en liten pensel gick det lätt att måla över, fattas bara klarlack över det hela nu

Ser iaf lite roligare ut än bara svart, det mesta kommer iofs döljas av fläktkåpan, men ändå smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0649.jpg

Sen gav jag mig på att byta växellådsbussningar, detta var jobbigare än jag trott.. trodde det bara skulle va att lossa på den och lyfta lite.. men de gamla bussningarna hade utstickande bultar åt båda håll, vilket gjorde att man fick bända o lyfta, bända och släppa.. Men till slut gick det..

Ännu värre var det att få dit den nya i uretan.. Den hade lösa bultar från båda håll, samt små hylsor som ska sitta i hålen.. Först bända och upptäcka att en hylsa åkt ur, sen tillbaka, försöka dra åt.. en annan hylsa ramlar ur.. yadi yadi, en massa besvär var det iaf och det tog säkert två timmar bara att byta den främre..

Det gamla möket

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0651.jpg

Nya fina bussningar i uretan

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0650.jpg

När den främre var fixad var det dags för de bakre. De var inte mkt lättare och jag hann faktiskt inte ens bli färdig idag. Fästet går runt den nedre halvan av lådan, bussningar sitter snett underifrån på var sida. Sen måste bultarna från ena sidan skruvas fast innan man sätter dit dem, annars kommer man inte åt att hålla emot när man ska dra fast.

Saken blev ju inte bättre av att jag förstärkt balken heller.. nu går den inte att böja det minsta.. och kommer därför inte över bultarna som sitter i bussningar..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0652.jpg

Så imorn eller när jag hinner dit nästa gång så ska jag fila ur lite vid hålen så att det går lättare att bända dit den över bultarna och dra åt.

Det var allt för denna gången, i helgen kanske jag åker och köper en komplett 1600 motor från en 1303s, denna blir i så fall grunden till mitt nya motorbygge.

Auf wiedersehen / Peter


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#98
Så, då var det sista fixat med uretanbussningarna, fick fila ur hålen lite på ena sidan för att kunna kränga på balken över bultarna, men drog det ordentligt med låsmuttrar och brickor så det ska inte kunna röra sig nåt, de övriga hålen är ju dessutom lika stora som bultarna.

Ber om ursäkt för kassa mobilbilder.. men just här under bilen är inte den bästa tänkbara miljön för en stor (läs dyr) systemkamera.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0656.jpg

Sen hade jag ett annat litet uppdrag idag.. byta ut justermuttern till kopplingswiren till dito vingmutter.. Lättare sagt än gjort.. för det första var låsmuttern fastrostad.. Den lossade när jag höll emot på justermuttern, no problemos.. Men sen när justermuttern skulle loss satt den som berget.. rostlösare sprayades på i omgångar, men gick inte.. Testade skruvspåret i änden av wiren, men det gick inte heller.. testade hålla fast med polygrip, funkade icke heller.. suck...

Men så tog jag låsmuttern och en till, låste dem mot varandra och vips så gick det att lossa justermuttern också. När allt var loss borstade jag rent gängorna. Jag tog bort den gamla, trasiga returfjädern..

Sen när den nya returfjädern skulle gå gick det givetvis inte att få loss kopplingsarmen.. låsbrickan borta, men den satt som berget i splines.. testade att slå in en stålkil men det gick inte heller..

Så jag fick bända på fjädern istället, inte helt lätt det heller.. men efter ca 30min krångel så satt den på plats smile

Nu ska bara dit en låsmutter efter jag justerat kopplingen (vilket kommer göras när motorn sitter på), vilket är MKT enklare med en vingmutter. 

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0653.jpg

Nu blir det middag och Johan Falk smile


9 117 Inlägg
10 november 2012
#99
Ser ut som att du förstärkt växellådsbalken rätt rejält. Blir det att fortsätta med vita ränderna under bilen med eller? wink


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#100
Yep, tyckte den såg lite vek ut original, så jag svetsade alla osvetsade skarvar och la på lite L-profil, nu känns den riktigt stabil. Haha, njaee.. det är ju bara en gång varannat år någon annan än jag ska titta under bilen.. så det skulle kännas lite overkill, hehe



Sök