3142
Sök

Vad varvar du motorväg?

Team VeboTrim
322 Inlägg
11 oktober 2012
#61
Ligger runt 3100-200 med 740in. 4,10 utväxling smile

Team VeboTrim @ Facebook

404 Inlägg
12 oktober 2012
#62
Bara för att jag inte ska bli döv på motorvägen ligger jag på ca 1000rpm, 6ans växel. (T56 Tremec)
Vrid är det ingen brist på iaf.


682 Inlägg
12 oktober 2012
#63
Decerto skrev:
Bara för att jag inte ska bli döv på motorvägen ligger jag på ca 1000rpm, 6ans växel. (T56 Tremec)
Vrid är det ingen brist på iaf.

haha usch känner igen detta med motorväg!

Har ingen ljuddämp alls i dörrarna och en boxerfyra som vrålar i fronten.. Även om man vrider upp stereon till "max" (innan det låter kasst) så hör man endå detta jäkla muller! Mysigt är det, men motorvägen kan bli lite jobbig tongue


Forummoderator
17 996 Inlägg
12 oktober 2012
#64
Körde Hynda idag. 3000 rpm i 105 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

106 Inlägg
12 oktober 2012
#65
zoopåse skrev:
v70tdi skrev:
V70 tdi -98 4-stegad automat. 2400 i 110 på fjärde växeln. Synd att det är krångligt o bygga om te manuell hmm

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^


1 171 Inlägg
12 oktober 2012
#66
Förbrukningen på motorväg kommer inte skilja så mycket, kanske till automatens fördel iom det lägre varvtalet.


766 Inlägg
12 oktober 2012
#67
v70tdi skrev:
zoopåse skrev:
v70tdi skrev:
V70 tdi -98 4-stegad automat. 2400 i 110 på fjärde växeln. Synd att det är krångligt o bygga om te manuell hmm

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

4 146 Inlägg
12 oktober 2012
#68
cpu1337 skrev:
v70tdi skrev:
zoopåse skrev:

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Vad har dragkrok eller import med utväxlingen att göra?smile


Whatever :)
1 652 Inlägg
12 oktober 2012
#69
Volvo V70 III -08
90kmh - ca 1550rpm
140 kmh - ca 2100 rpm..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

766 Inlägg
12 oktober 2012
#70
zemet skrev:
cpu1337 skrev:
v70tdi skrev:

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Vad har dragkrok eller import med utväxlingen att göra?smile

jo du vet när man köper en ny bil så kan man välja utväxling:)
typ min 945a med samma färg finns nästan bara med beige inredning men min har svart vilket är extra beställt:)

Forummoderator
17 996 Inlägg
12 oktober 2012
#71
Kört Alfa precis. 2300 varv i 100 km/h. Det relativt höga varvtalet stämmer inte överens med vad öronen tycker..? Det låter som den går sömnigt på tomgång i denna fart. Dock morrar det friskt under huven utan nedväxling från automaten om man står på det minsta lilla. Hmm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 oktober 2012
#72
Min flickväns corvette varvar runt 1200 i 110. 6'ans växel är en riktig highwayväxel, teoretiska toppfarten på den växeln är runt 460 km/h. smile Topphastigheten i den går bara att uppnå med 5'ans växel. Drar under litern i 130 trots sin effekt.
Önskar fler bilar hade så. Min Charger varvar runt 2500 i 110 har jag för mig, får återkomma. sad


404 Inlägg
12 oktober 2012
#73
FL3JM skrev:
Min flickväns corvette varvar runt 1200 i 110. 6'ans växel är en riktig highwayväxel, teoretiska toppfarten på den växeln är runt 460 km/h. smile Topphastigheten i den går bara att uppnå med 5'ans växel. Drar under litern i 130 trots sin effekt.
Önskar fler bilar hade så. Min Charger varvar runt 2500 i 110 har jag för mig, får återkomma. sad

Jag lyckar också faktiskt ligga på precis litern om jag gasar försiktigt trotts en 8.3l v10 big_smile
På mantorp ligger jag vid 6l/milen


796 Inlägg
12 oktober 2012
#74
3000 Varv rätt exakt vid 120 km/h i 900an -97.
Då har den en låda ifrån en utanturbo, och har annorlunda utväxlingen. Drog ca 0,84 i 120km/h. Anser jag som helt okej för att vara 15 år gammal smile

Hemma bra, garaget BÄST!

1 498 Inlägg
12 oktober 2012
#75
Seat Ibiza från 2000 1,6 101hk. 110km/h = 3300 varv


106 Inlägg
13 oktober 2012
#76
cpu1337 skrev:
v70tdi skrev:
zoopåse skrev:

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Diesel lilla vän wink


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 oktober 2012
#77
Rätt exakt 2000 varv i 110 med Lincolnen smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Evildan
14 oktober 2012
#78
Punton: Mätarfart stämmer.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/269856/269856-2583707.jpg

Explodern: 80km/h riktig fart.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/302511/302511-2926960.jpg

Den som är intresserad får räkna själv smile
Senast redigerat av Evildan (14 oktober 2012)

Large Cap
1 816 Inlägg
14 oktober 2012
#79
Precis under 3000 varv i 120 km/h med 740 GL -91 (m46 "od" lådan)

163 Inlägg
14 oktober 2012
#80
Cirka 4000 varv i 110 km/h, fast det går att leva med när den drar ~0,74 blandad körning!


Sök