Jag åkte dit för en tvåa på mina framlampor eftersom de var felkopplade, helljus hamnade som halvljus och vice versa pga att den enda kontakten som passade mellan bilen och eftermarknadslamporna var just bilen halvljus och lampornas helljus, jag upptäckte aldrig felet eftersom jag aldrig körde i mörkret och jag dessutom riktade ner dem rätt rejält, vilket jag antar är rätt oviktigt på helljusen. (Jag har därmed inte fått en tvåa på själva ljusbilden och, vi undersökte den inte vidare eftersom lamporna ändå behövde fixas)
Men nu har det ju börjat bli mörkt ute rätt tidigt, och nu när jag kopplat om lamporna insåg jag att mina halvljus också hade ljusbilden högt upp, jag har nu skruvat ner dem så de lyser lite väl lågt så jag ska nog skruva upp dem en bit igen, men hur kräsna är de egentligen? Det finns ingen motor i mina eftermarknadslampor som det fanns i orginallamporna, och att sätta på orginallamporna igen bara för att kontrollera ljusbilden är något jag inte kommer göra pga att det innebär upphöjning av bilen, demontering av front skruva av lampor, samt skarva kablar, för andra gången.
Här kommer själva frågan: ![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Men säg att bilen står 3 meter ifrån en vägg, bilens lampor sitter på säg 40-50cm höjd uppskattningsvis, hur högt upp på väggen bör då ljusbildens centrum vara egentligen? Någon som har koll på det som ställt in eftermarknadslampor manuellt nyligen?
![smile](img/smilies/smile.png)
Visst, jag kan chansa och köra på det som känns bra för mig när jag kör, men kommer besiktningen godkänna det? och hur hårda är de med helljusens ljusbild? Den känns ju rätt oviktig egentligen, men är det något de reagerar på?