3541
Sök

tips & råd gällande billjud.

74 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Hej.

bilen är en polo -99

I dagens läge har jag gas alpha fram i dörrarna samt orginal diskanter i instrumentbrädan. 8mm2 slutstegskablar till en sony xm 550 på 2 * 80 Watt tror jag.. denna driver en bas på 10" från "jula". systemet låter kasst. slutsteget saknar delningsfilter och har inget steg kopplat till fram högtalarna. vad är det bästa att göra? vill helst inte byta kablarna till steget..

Kan tänka mig köpa ny bas och nytt steg.

En annan sak som jag tänkt på är om man kan paralellkoppla 2 batterier till ett steg? tänkte mig ett mindre motorcyckelbatteri i skuffen. detta borde resultera i att kabeltjockleken inte längre spelar så stor roll.

Skulle vilja ha ett steg som kan driva både framsystem och bas för rimliga pengar  "steg å bas för runt 2-3000. är inte kräsen men det här låter fan inte bra tongue..

Fan en hel roman blev det.. hoppas nån orkar läsa.. Tacksam för hjälp iaf!

Goa hälsningar!

Skräddarn säger nej

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
Att använda motorcykelbatterier är inte att rekommendera. Dels har de ganska liten kapacitet och dels kan de inte ge ut lika mycket ström som ett bilbatteri, tittar man på Vartas lite mer avancerade motorcykelbatterier så är kapaciteten 18-19Ah på de största batterierna och kallstartströmmen ligger på 200-260A. Det är i minsta laget om batteriet ska kunna hålla spänningen uppe även om stereoanläggningen inte är alltför stor.

74 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
men det måste ju ändå bli en förstärkning? tänkte att jag kopplar + från bilbatteriet till plus på steget och sedan + på lilla batteriet till + på steget. måste ju funka ungefär som en konding elleR?

Skräddarn säger nej

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
Det blir egentligen ingen förstärkning, eftersom motorcykelbatteriet är så litet så töms det ganska fort och då får det vanliga batteriet "fylla på" hela tiden, dessutom har det mindre batteriet antagligen högre inre resistans och då kan batterierna börja att dra ur varandra om bilen får stå ett tag. Batterier som parallellkopplas bör vara av samma typ, storlek och ålder för att inte riskera att de drar ur varandra.

Sök