tragedy skrev:
Xuri skrev:
tragedy skrev:
Xuri, du får gärna utveckla lite mer, för o va ärlig förstår jag inte ett ord va du säger i början
förstår inte alls dina ord så vore snällt om du tog d så jag en ej bilkunnig fattar någolunda.
vilken av modellerna v70 rekommendera du egentligen? tidigare 99-00 eller? d va ngn som sa att turbon kan krabba rätt rejält på dom bilarna? o du säger att dom inte gör d? 170hk betyder d turbo? den andra med 193hk kunde oxå va problem med, du verkar väldigt volvokunnig så vore schysst o höra dina åsikter, problem du känner till o etc.
jag bryr mig inte så mkt om motor då jag inte vågarköra så mer efter en olycka! men iaf 144-170hk vill jag ha. mellan 150-200 är schysst. vill kunna köra om liksom.
tack så mkt för tipsen om volvia försäkringar! ska genast in o kolla detta!
På många av volvos nyare aluminiumotorer dvs 5-6cylindriga spisarna Utan turbo som sitter i 800/v70 samt 900 serien så sitter de en luftpump som hjälper motorn att rena avgaserna, dessa går dock sönder efter tiden pga av att vatten följer kablarna in i motorn, ibland håller dom 5 år å ibland 1 år, de beror på vem som monterar dom och vad dom har för knep, en dyr historia (ca 3-5000 beroende på modell av pump) denna finns dock inte på turbomodellerna. Man kan dock som jag skrev tjuvkoppla styrningen till dom så man slipper ha en lysande lampa i fejjan å man klarar oftast besiktningen även att den är pajj.
Volvo har extremt sällan problem med sina turbosar så de behöver du inte bry dig om. Dom använder mitsubishi turbosarna å jag vet flera sånna turbosar som har rullat över 30000mil. jag vet 2 mitsuturbosar som har blivit utbytta för dom varit paj, på den ena bilen var inte motoroljan bytt på 11000mil å axeln i turbon hade gått av för den inte fått smörjning.på andra bilen var de en ambulans med många mil på mätaren. å en ambulans är 2.8ton som accelererar i rätt många minuter under varje akut arbetspass, dvs helt normalt.
Om man dessutom köper en volvo turbo vet man att man alltid får de bättre av dom styrsystemen (motorelektroniken) som dom använder i respektive modellerna.
På 3 olika volvosar 940/v40/s70 har jag alltid haft volvia , helförsäkrat har kostat mig 24 år 6-6600kr om året.
Min skoda felicia 1.6a på billigaste försäkringsbolaget skulla ha 4700kr... å med den rysliga motoreffekten på 74 hästar så var de rejält överpris om man kollar på minst dubbla effekten i dom andra bilarna jag haft som kostat runt 2000kr mer. tror min s70 nu kostar mig 5400kr helförsäkrat.
ok, låter ju nästan bulletproof med dessa motorer o nu hajjar jag exakt va du skriver o tackar verkligen för infon. helskönt.
man ska välja en bil från -98, avstå från 99 då gasspjället blir ett kanske kommande problem? när fixar volvo detta med gasspjället eller är d 98:an man ska sikta på endast? motorn säger du kvittar bara man har en turbo mer eller mindre? frågade innan säkerligen om GLT 170hk är med turbo eller börja dom med turbo efter där?
den bilen du postade med blocket ser ju helt sjukt fin ut. enda jag hade velat veta är rosten. kan man egentligen laga rost o hur isf gör man d? spackla? lacka? sandpappra? lite off topic. vad hade du själv kollat med den när du var på plats o spana?
haha, ang din skoda felicia är det ju helt sjukt o jag ska säga dig att vi är lika gamla så hade inte heller uppskattat den summan för ett södant söndagsåk som en skoda
d va ngn som skrev att en 855 kostar mellan 3-10k aldrig mer! hittat många som kostar över d? ska man skita i dom helt o gå över till v70? fått den uppfattningen iaf.
tack verkligen för dina utförliga svar. ska dra med johan(bilmekaniker från meca) när jag testkör. höppas d hjälper ngt
Glt 170 hk är utan turbo på alla modeller., på dom senare årsmodellerna i V70N tex är 2.5Se (144hk) samt glt (170hk) samma motor, dom har bara begränsat effekten elektroniskt i dessa.
OM jag inte är helt ute å cyklar nu så är de upp till årsmodell 99 som de är mekaniskt gaspjäll å även om de är en bil tillverkad 99 men årsmodell 00 så är de först då elektroniska gaspjället kom (ETM kallas de). Volvo släpper alltid Årsmodellen tidigare än året kommer, redan efter sommarn brukar man kunna köpa nästkommande årsmodel. så de där e lite luddigt.
volvo har väl egentligen inte löst ETM problemet utan man får byta de när de blivit utslitet. först på nyare modeller kom dom med andra ETM-modeller som verkar hålla bättre. Man får dock inte dom enheterna om man byter ut sitt gamla spjäll.
Om du väljer just s70/v70 spelar de ingen roll om du väljer turbo eller inte, jag var kanske lite missvisande där om att turbon alltid har bästa elektronik men i dom modellerna är de samma (bosch) , de är på andra volvos tex s40/v40 som har riktigt äckliga elsystem. Där är turbo ett måste om man vill ha någorlunda driftsäkerhet (siemens) :p
på s40 sugmotorerna sitter de Fenix/regina elektronik ( jag tror dom företagen tillsammans uppfann magsår,kabelbrand å ökade siffrorna för självmord i dom flesta länder) Nog om de :p
skodan hade bara gått 2200mil när jag köpte den så den fick väl vara värd helförsäkrat i alla fall :p
855 har bra rostskydd men jag skulle vilja säga att v70 har bättre å dom ser lite moderna ut både invändigt å utvändigt så jag hade hellre tagit de. även om dom är väldig lika varandra på många sätt.
På en v70 med så låga miltal hade jag inte ens kollat på rosten men de är jag :p
en snabb visuell koll på bilen för å se om folk har skött den eller ej, typ sönderepade rutor osv brukar tyda på lång intervall mellan tvättarna osv å då kanske de finns mer rost. men dom brukar vara rostfria.
På 800/70 serien hade jag kollat över bakvagnen, den är identisk på båda bilarna. finns några bussningar i metall som är ipressade i aluminium å detta ger galvaniska strömmar så aluminiumen äts upp med tiden. då trillar bussningen ur sin infästning kan man säga. de kostar väl runt 3-4000kr att byta på verkstad, man kan göra de själv men man måste göra hjulinställning efteråt. Besiktningen brukar klanka ner rätt fort om dom ser att aluminiumet börjar se taskigt ut, är bilen besiktade med blanka papper behöver du nog inte oroa dig.. dom håller allt från 5-15 år. tektyl gör underverk å dom flesta verkstäder som byter nuförtiden sprutar på de, vilket inte gjordes från fabrik.
provkört lite fort över små gubb/ojämnheter typ gatsten/kullsten för å höra om kräningshämmarlänkarna i framvagnen är dåliga, vanligt fel kostar i material runt 200kr per sida att åtgärda. vad verkstad tar vettifan.
bort med hjulet samt 2 muttrar sen hänger man dit en ny K-länk som de kallas.
Är de inga oljud i hjulupphängingen å bilen är besiktad så lär de inte vara några problem.
hjullager fram är väl hyffsat vanligt men är de inte oljud så är allting helt.
Oljeläckage mellan motor å växelåda, bakre vevaxeltätningen på motorn går sönder med åren. brukar inte resultera i flera lite motorolja som försvinner utan de droppar lite då å då samt att besiktningen kan vara griniga.
dom flesta märker bara att de blir lite missfärgat på marken där dom parkerar bilen.
standard rutin att den byts när kopplingen byts.
annars kan inte jag komma på något "allvarligt"
Kamremen bytes var 8år eller 12000mil, går på ca 2700kr.