3002
Sök

OD trasig på /40

23 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Tjena
Har en 740 från 84 som inte ODn funkar på, kan inte mycket om växellådorna på gamla volvos så ber er om råd på vad som kan vara fel.

Tack på förhand!smile

JFfoto
23 oktober 2012
Kolla så kablarna sitter som dom ska under knappen, är nog enklast att börja med :p det var felet på min iallafall..

6 Inlägg
23 oktober 2012
Brukar vara lätt att de kommer skit på stiften där kablarna sitter så testa ta lös och rengör och kolla så de får ordentlig kontakt. Annars brukar kablarna i vid spaken gå av också smile

1 008 Inlägg
23 oktober 2012
Lite mer info för att kunna ställa en diagnos..
Tänds OD lampan i mätarhuset när du trycker på knappen? klickar det i elcentalen och under bilen när du trycker i/ur OD ?

De absolut vanligaste felen när överväxleln inte fungerar på M46:an är:

* kablarna/kabelskorna har lossnat från solonoiden på växellådan

* Kabelbrott mellan växelspaksknopp och mittkonsoll ( brukar vara emellan där kabeln går ut genom spaken och kontaktstycket på sladden under växelspaksdamasken)

* lödningarna i OD-relät  spruckna - försök att hitta nytt relä och byt ut eller löda om det gamla.

* givaren på växellådans lock som ger jord till OD-relät när 4:ans växel är ilagd glapp/nött/trasig

23 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Ska kolla, det är min nya vinterbil så har inte kört med den än. vet bara att förra ägaren sa det till mig när jag köpte den. Men ska kolla snarast

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
24 oktober 2012
240bns skrev:
Lite mer info för att kunna ställa en diagnos..
Tänds OD lampan i mätarhuset när du trycker på knappen? klickar det i elcentalen och under bilen när du trycker i/ur OD ?

De absolut vanligaste felen när överväxleln inte fungerar på M46:an är:

* kablarna/kabelskorna har lossnat från solonoiden på växellådan

* Kabelbrott mellan växelspaksknopp och mittkonsoll ( brukar vara emellan där kabeln går ut genom spaken och kontaktstycket på sladden under växelspaksdamasken)

* lödningarna i OD-relät  spruckna - försök att hitta nytt relä och byt ut eller löda om det gamla.

* givaren på växellådans lock som ger jord till OD-relät när 4:ans växel är ilagd glapp/nött/trasig

Elr lite med olja då funka den inte häller

...........Team T-Röd Racing.............

23 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Har kollat på bilen nu och det verkar som det är kabeln som går ner från spaken till växellådan, enligt förra ägaren. Är det något stort ingrepp att göra?

Sök