Då var årets sista körning över och bilen höll ihop även denna gång.
Under vintern ska den in i garaget för att få ett mindre remhjul för mera ladd, eftermarknadssprut, byte av alla packningar i motorn, generell uppfräshning av kaross, motorutrymme, motor mm, ny foliering samt en hel del annat.
Nästa år kommer vi att satsa fullt ut på att vara med i Powerdrift Series. Kommer att bli i klassen modified till en början.
För att hålla er uppdaterade på vad som händer följ och gilla oss på facebook och instagram under Team Drift It.
Nu var det jävligt längesedan jag gjorde en update…
Efter sista körningen i höstas åkte bilen in i garaget för en makeover och renovering. Motorn har renoverats med nya lager, ringar, packningar, oljepump mm. Blocket såg riktigt fräscht ut och några vändkanter var inte att tala om direkt. Grisigt som synes på bilderna dock..
Karossen har fått en del plåtjobb och en omlackering. För tillfället håller jag på med ett helt nytt elsystem. Kommer att åka med Maxxecu denna säsong.
Misstänker att det är bilder ni vill ha, så bilder ska ni få!
Fy satan vad el det är i en sådan här liten bil… När motorn väl var ute så var det bara att börja rensa karossen på prylar, perfekt parterapi
Införskaffade en rejäl bil i höstas ihop med tjejen. Kombinerad vardags/hund/dragbil. 2,8 liters diesel
Några dagar senare fick jag ett par mms av våran suveräna sammarbetspartner Åtvidabergs lackering… I år hjälper dom oss med en blanksvart hellackering.
Då var det bara för mig att sätta fart med motorrenoveringen.
Sen var det dags för den gamla instrumentbrädan att få en makeover..
Mera ladd..
Och ungefär där står jag idag.. Satsar på uppstart inom 2 veckor ca..
Jag blev överlycklig nu!! Gillade inte alls folien på bilen innan men blanksvart vart ju skitsnyggt Grymt snyggt jobb med allt annat, ser proffsigt ut! Ser fram emot att få kika närmare i sommar
TurboLundin: Ae det var blandade känslor angående cammon från åskådarna Kommer bli folie detta år med, blå, svart och vit kommer bilen att bli. Mer säger jag inte
TurboLundin: Ae det var blandade känslor angående cammon från åskådarna Kommer bli folie detta år med, blå, svart och vit kommer bilen att bli. Mer säger jag inte
Där försvann min dröm om en clean blanksvart driftingbil^^ Haha men blir nog gött, väntar med spänning
Turbolundin: Vi får väl se hur det blir, kanske kör blanksvart till en början
Slänger upp lite bilder på bilen som den står just nu. Utseendemässigt ska vingsidorna trimmas ner i år, fästena till vingen ska bli solida och en frontsplitter ska till. I övrigt så söker jag någon som kan mappa jävligt billigt! Bilen är uppstartad, varmkörd och redo för mappning.
Det har inte hänt överdrivet mycket med bilen då jag har jagat någon som kan mappa åt mig.
Var iväg i förrgår och skulle få bilen mappad, men kopplingsras satte tyvärr stopp så det var bara att bege sig hemåt efter någon timma tyvärr.. Men ny koppling är beställd och kommer troligtvis på tisdag så vi hinner lagom få ihop bilen till Gatebil Mantorp
Schysst laguppställning på jobbet.. Fars 55a på bild med 468 och gas
Har tillverkat egen förlängning på sidokjolen samt bakstötfångaren då de som sitter där är i plast och hänger inte med många repor innan dem går sönder..
Trimmade också ner vingsidorna lite, blev mer smakfullt tycker jag..
Då var Gatebil Mantorp 2015 över. Underbar helg med relativt bra väder, mycket folk och sanslöst mycket bilar. I och med att vi inte haft tid att prova bilen innan uppkom diverse småbekymmer som vi fick lösa under tiden. Hade lite problem med vevhusventilation och säkringar/relä som brann på grund av kylfläkten. Bortsett från detta verkar maskinen lira nu, lite mer laddtryck i år kommer att göra susen. Söndagen 28:e kommer vi att köra på gröndals motorstadion, därefter ska nya spridare i bilen och en mappning med etanol kommer att ske.
Blev en liten fotosession med bilen idag, så vi tar väl och kastar upp ett gäng bilder från det
Råkade förstås slinta på kopplingen när bilen skulle lastas…
Vi började med en körning på Gröndal där bilen fungerade utomordentligt bra sånär som på lite värmebekymmer då det var extremt varmt denna dag..
Märktes dock att inte bilen var riktigt mappad då den låg riktigt fett över hela registret. Detta på grund utav att min koppling rasade då vi skulle mappa.
Efter detta event hann vi lagom hem och göra en grundlig tvätt på grejorna, skifta spridare till 550cc och fylla tanken med sprit.
Sedan bar det av mot Rydemark Motoroptimering i Vagnhärad för en ny mappning.
Dagen blev jättelyckad med endast två små missöden.. Började med tändmissar vid 5000rpm. Detta löste vi väldigt fort då jag misstänkte att jag körde med alldeles för stort tändstiftsgap. Sedan rullade mappningen på i cirkus fyra timmar fram till sista pullet då vi lyckades köra av kompressorremmen.
En ny är nu monterad och bilen är ett monster i jämförelse med tidigare.. 0.6 kilo ladd, etanol och ordentligt mapp gjorde verkligen susen!
Nästa kommande körning blir på Hultsfred Drifttrack den 25/7. Efter denna körning utlovas film!!
Då har man varit liggandes i snart 3 veckor med körtelfeber. Tyvärr har detta medfört att sommarens planerade körningar skiter sig fullständigt då jag inte får utsätta min lever för eventuell fara. Exempelvis vid en krock med bil.
Troligtvis kommer vi att köra på SWR motorsport day samt driftoberfest den 10-11/10.
Känns riktigt surt då bilen står färdig och nymappad, men vad ska man göra
Under helgen har tjejen och jag gjort en "liten" utflykt ned till dem södra delarna av vårt avlånga land, Malmö.
Har länge letat efter en så liten skåpbil som möjligt för att bruka som både dragbil och vardagsbil. Men det stora bekymret har varit släpvagnsvikten då den ligger på 1300, 1560 eller 1600 på Peugeot Expert samt Citroen Jumpy. Övriga mindre skåpbilar har tyvärr ännu mindre dragvikt. Men jag lyckades hitta en Expert som får dra hela 1990 på kroken, behöver jag säga att jag köpte den direkt på telefon?
Jättefräsch i både kaross och hytt, rostfri utvändigt samt nyskick invändigt trots att den gått som hantverkarbil. Normalt slitage i skåpet. Lastkorgen på taket ska väck, en led ramp fram och två mindre led lyktor bakåt ska dit. Skåpet ska få sig en uppfräschning i med lite vit färg och ny masonit. Och givetvis lite dekaler utvändigt
Slänger upp lite bilder på inredningen i bilen. Tidigare ägare hade byggt någon form av hylla av mp profil som hängde i taket med buntband och såg ut som något ett barn hade komponerat ihop. Så trots att jag är extremt sliten på grund av körtelfebern har jag sakteligen byggt om denna hylla och gjort en inredning som passar mig
Det har inte hänt något nämnvärt med bilen den senaste tiden då jag bara tagit det lugnt och återhämtat mig. Men en hjulinställning har vi fått till, samt lite dekaler på dragbilen
Den 10e kommer vi att vara på Gelleråsen i Karlskoga och köra på SWR motorsports drift/bandag. Dagen efter alltså den 11e far vi vidare till SWR driftbash på Malmby flygfält i Strängnäs.
Sedan har jag lyckats skaffa mig en hobby till
Senast redigerat av andreasgustavsson (6 oktober 2015)
Som avslutning på året var vi i helgen iväg till Gelleråsen samt Karlskoga. Bilen fungerade extremt bra och det enda vi gjorde var att byta däck och tanka, rena drömmen
Vi vill rikta ett enormt stort tack till alla som gör detta möjligt för oss, sponsorer, arrangörer, fotografer, vänner, familj osv osv.
Kastar upp ett gäng bilder både självtagna samt av de fantastiska fotografer som släpat sig ut på banan, cred till er!