Är det någon som vet om kapitän 57:ans huv passar till kapitän 62:an? & om det är någon som har ett tipps om det finns ett sätt att reducera 12 volt ner till 6 volt.
Senast redigerat av HG_ (11 januari 2013)
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Betala med paypal, när du väl skapat ett paypal konto så går det fortare att köpa delar från Tyskland, USA och andra länder än att betala i kassan hos ICA.
Jag har gjort minst 150 köp på eBay, har varit problemfritt hittils.
Tackar för svaret, jag hade mina misstankar om det åxå. Men jag får nog kapa upp plåten under fronten först pga att någon har svetsat fast den. (eller om det är så original? Ser inte ut som original.) OPELP1 flyttade du fram kylaren ett par cm, för att få plats med motorn? Vet du hur mycket?
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Det är inte jag som bytt motorn utan det är ett antal ägare tidigare. Men kylaren är framflyttad ca 5cm, och då är motorns ventilkåpa bara någon centimeter från torpedväggen.
Jag tog en bild på motorrummet och laddade upp bland bilderna på min Kapitän, kan ju vara lite hjälp kanske då P1 och P2 motorrummen är i det närmaste identiska.
Tackar så mycket hur trångt är det mellan automatlådan & kardan tunneln? Är det så trångt att man behöver utvidga kardan tunneln lite eller räcker det med det utrymmet som är? Jag tänkte jag skulle svetsa dit en plåt som ser snyggare ut än det som är nu, men om det behövs breddas lite så kan man ju passa på & göra det nu i så fall
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Såg ditt projekt först nu ... fast du ligger i så verkar du minsann lite arbete kvar. Dina plåtarbeten ser bra mycket bättre ut en de gamla lappningarna Keep up the good work
HG_ skrev:
Är det någon som vet om kapitän 57:ans huv passar till kapitän 62:an? & om det är någon som har ett tipps om det finns ett sätt att reducera 12 volt ner till 6 volt.
På A svarar jag: Vet inte (men troligtvis NEJ) På B svarar jag: Kolla hur VW-killarna gör. Det rullar massor av Bubblor som konverterat från 6 upp till 12 volt. När man vill behålla olika tillbehör (till exempel original körriktningsvisare = pilar i dörrstolparna eller vindrutetorkarmotorn) så monterar man ett motstånd på ledningen så att man inte bränner sönder prylarna. Vad specifikt är det du vill göra med elen?
Kul med respons Det jag vill gör med elen är att kunna använda instrument grejerna typ som klockan, värme/tankmätare & cigtändaren. Kupéfläkten vet jag inte om det behövs, annars kan man ju kanske kan byta ut den till något som fungerar på 12 volt system. ja, så att jag kan använda original grejerna.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Ciggtändaren skulle ja gissa på att du kan använda som den är, de gör då jag å de fungerar.
Köra 12v på kupéfläkten gissar ja på kan gå dåligt, använde själv ett förkopplingsmotstånd från en tändspole då jag själv konverterade min 53a ford från 6 till 12v. Dom sänker spänningen från 12- 9v då många spolar är 9v. Går ev använda 2 sånna motstånd för att få 6 volt, men ja ha kört på bara 1, alltså 9v och det fungerar då än
Originalfläkten i min kapitän kördes på 12v och den gick bara något snabbare än en dom gör på 6v, om det är nyttigt vet jag inte men det blev ingen skillnad på dom 2 åren jag körde så.