& då kör vi en uppdatering då.
Jag fick ett litet paket i fredags.
Med en massa packningar från
http://norrakust.se.
Hade en kolv som inte ville ge sig med kolvringarna så den la jag i ett diesel bad i ett par dagar.
Efter att ha pillat med den ett par gånger så lossade alla ringarna så fint.
Så när jag kom hem i fredag efter jobbet så började jag med att rengöra alla vev- & ramlager.
Alla lager var såååååååå fina, men så var man ju tvungen att söla ner dom med ny olja.
Efter detta så blev det att horna lite i cylindrarna. Ville ha bort lite avlagringar i överkanten på samtliga cylindrar.
Ja just det tog & rengjorde alla kolvarna åxå, dom var ganska sotiga.
& igen då, på med massa olja så & "banka" i kolvarna.
På med överfallen, skruva, banka på överfallen med gummiklubba lite försiktigt & dra åt med moment.
Behövde ju veva runt lite på axeln så man fick sig en uppfattning om det gick trögt.
Tro det eller ej, det gick såååååååååå otroligt lätt så min 10 åriga dotter skulle kuna dra runt den med lite vilje.
Slipa ur det avlånga hålet upp till vänster som vattnet går igenom, var rester kvar efter gjutningen från fabriken.
Var ganska vassa kanter, tänkte att det kanske hjälper till lite med flödet. Så nu är det slätt & fint.
Jag var naturligtvis tvungen att dra av en av skruven som sitter & håller den svarta glidskenan till höger. Den gick av så lätt att jag inte kände att den gick av.
Resten som satt i det gängade hålet var så lätt att plocka ut med en skruvmejsel så jag förstår inte vad som har hänt med skruven? Jag tror att den är utmattade efter alla dessa år som den suttit där.
Gjort ren transkåpan & bytat spännare & packboxar.
Gick igenom oljepumpen åxå, mätte spel & gjorde en översyn på dreven.
missa att ta en bild, men dreven sitter innanför kåpan där den stora skruven syns på nederkanten på bilden.
& eftersom jag har byggt om oljetråget till en u-båt (Jag skojar inte.
Bild kommer.) & minskat lite på volymen i tråget så var jag ju "tvungen" att ordna till så det blir lite kylning på oljan.
Kommer att ledas till en oljekylare.
Imorgon blir det lite läcktest av min u-båt & lite små pyssel.
Mer uppdatering kommer.