3977
Sök

Serva själv eller lämna in? Hur hade ni gjort?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Det börjar bli dags för service på min V70N D5 -07. 20000 mil har den rullat och boken är fullstämplad.

Å ena sidan vill man ju kanske ha stämpel i boken, men å andra sidan har den ju ändå rullat 21000...

Hur skulle ni ha gjort? Och hur hade ni resonerat om ni kollat på en begagnad bil där en eller flera servicar var gjorda av ägaren själv (med alla kvitton på olja och filter osv osv sparade)?

Jag lutar nog åt att lämna in för att få stämpel, men tänkte att det kan var intressant att höra hur ni andra resonerar. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 november 2012
Hur länge ska du äga den? Jag hade inte tvekat på att serva själv

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 450 Inlägg
6 november 2012
Ja hade också serva bilen själv:) de har ja alltid gjort,blir ju mycket billigare också,

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Pim_Pim
6 november 2012
Serva själv och sedan stämpla ^^

8 886 Inlägg
6 november 2012
Man ska inte underskatta värdet av stämplar i serviceboken.

Jag resonerar så här, slut på stämplar i boken kan tyda på att ägaren inte bryr sig längre med att få bilen fackmannamässigt servad.
Sedan att ägaren har samma kunskaper som en fackman kan vara svårt att övertyga en evt köpare den dagen man beslutar sig för att sälja om man inte säljer till en bekant.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

711 Inlägg
6 november 2012
Större service stämpel(kamrem etc)
Lättare som olja etc själv,men skriv upp i serviceboken.

Så hade jag gjort i ditt fall.
Senast redigerat av jimbon (6 november 2012)

mekare
45 Inlägg
6 november 2012
Mindre service så skulle jag göra själv på en bil som gått sådär mycket, medans större servicar skulle jag lämna bort. Det är också bra att lämna in den på märkes service någon gång på en sådan ny bil så att de kan uppdatera alla styrenheter (som oftast ingår i en service). Men olja och filter kan man byta själv (glöm ej kupé filtret). Och skriv i boken vad du har gjort.

1 335 Inlägg
6 november 2012
Har du fullstämplat hittils från volvo så hade jag inte förstört det värdet.

B5 #001

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 november 2012
Hamilton skrev:
Man ska inte underskatta värdet av stämplar i serviceboken.

Jag resonerar så här, slut på stämplar i boken kan tyda på att ägaren inte bryr sig längre med att få bilen fackmannamässigt servad.
Sedan att ägaren har samma kunskaper som en fackman kan vara svårt att övertyga en evt köpare den dagen man beslutar sig för att sälja om man inte säljer till en bekant.

Mvh
Hamilton

Samtidigt så kan man spara 5000kr eller mer på att serva själv, framförallt Volvo om man bor i huvudstaden. Behåller man bilen i 3-4 år lönar det sig definitivt även om andrahandsvärdet kan sjunka något. Ju äldre bil, längre man äger den desto större vinst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

73 Inlägg
9 november 2012
Serva själv och dokumentera allt, det torde inte göra någon skillnad rent värdemässigt på en lite äldre bil.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Tack för alla svar. Lite kluven fortfarande... smile

Besparingen mellan att göra själv och lämna in är på c:a 1500:-. Och det känns på nå´t vis dumsnålt att "förstöra" en fulltecknad bok för att spara 1500:-...

Men samtidigt ogillar jag att lämna iväg bilen, fixa lånebil så man kommer till jobbet, ställa om stolen ( smile ) osv osv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

335 Inlägg
10 november 2012
1500 kr, inte ett tvivel, betala för stämpeln wink

Osponsrad
1 631 Inlägg
10 november 2012
lämna in den. Stämplar är bra om den nu är full med stämplar sen innan.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

102 Inlägg
10 november 2012
Lämna in, kan gynna dig med fullstämplad bok senare ^^

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 november 2012
jag hade lämnnat in skiten fast enbart för jag sammlar på stämplarna nu.
v50in jag har har gjort alla servicear hitils och kommer forstätta med de så länge jag äger den sen en volvo servcie va inte så dyr heller 1200-1300 betala jag sist den va inne.

fast å andra sidan skillnad på 100 k kronors bilar och 10-20 k kronors bilar.

och tycker din är så pass ny och har all historik den behöver för och bevara värdet lite längre
och sen blir man ju så jävla less på bokatid för service lampan sen dags för service och

Servicetekniker
22 Inlägg
11 november 2012
Tro det eller ej, men jag tycker lämna in.. wink

Ta en timme komp, ta lite kaffe och vänta kvar på verkstan.. smile
//J

- !Buy the car of your dreams, and sen kör skiten ur den! -

Avstängd
1 714 Inlägg
11 november 2012
Det beror på om du planerat att sälja bilen till en bilentusiast eller svensson svensson senare.

Svensson förstår inte bättre och tror serviceboken säger allt.

Bilentusiaster känner till att märkesverkstäder inte alltför sällan är kassa på bilar själva,
även märkesverkstäder tar in praktikanter och nyutexaminerade fordonselever som knappt kan byta tändstift.

JFfoto
11 november 2012
Strunta i stämpeln, gör en egen seriös serviceschema, jag har har skrivit ut ett formulär, där jag skriver vad jag gjort, miltal och pris m.m. Och har det i en pärm.. Den som tror att man bara skriver upp randomsaker utan att ha gjort dom är ju lite dum isåfall, om allt verkar seriös o.s.v. Då skulle jag bett han fara och leta efter en annan bil isåfall.

Edit: Att spara alla kvitton på servicedelarna och lägger in dom i pärmen gör ju saken bara bättre.
Senast redigerat av Kalltkaffe (11 november 2012)

1 863 Inlägg
11 november 2012
Volvo laddar ju även in den senaste programvaran till din bil vid service hos dom. Jag har 2 bilar, en Saab 9-5 -09 och en Passat -03, lämnar alltid in dom för service. Skönt att nån kollar igenom bilen åt en. Inte bara byta olja som man själv skulle göra.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
11 november 2012
jag hade nog lämnat bort den smile

är en så pass ny bil ändå, + att den har fullstämplad bok sedan innan

Sök