3180
Sök

Bakbromsar Volvo V40

26 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har bytt bakre oken & belägg bak på min Volvo V40 -1998 (Fas1)
Skivorna är ca 9,9 mm tjocka
Jag bytte ok & belägg, pumpade pedalen så kolvarna justerades ut, och lufta. (handbromsen släppt)

Känns som om något är fel?
Kolven i oket är ganska långt ute i oket.
Handbromsen är lite skum, den fjädrar ej tillbaka.
Trycker tillbaka armen på oket, för hand så rör hela oket sig.

Bromspedalen känns ganska svampig (har luftat, ganska rejält)

Har sett att det finns två olika sorters ok
Är det samma hållare till dessa?
Senast redigerat av GurraBB (9 november 2012)

26 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#2
Hittade ett fenomen till ikväll

Höger fram ligger på
Oket är helt nytt kolven går ut och in smidigt när oket är löst.
Men på bilen ligger det på

Vad kan orsaka självtryck i bromssystem?

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 november 2012
#3
JAG skulle gjort så här, men det är en hel del jobb...Palla upp bilen, alla 4 hjulen i luften. Koppla loss samtliga bromsslangar från respektive bromsok. Fyll på nivån till max i behållaren, gärna att du har en medhjälpare som häller på i lagom takt när ni byter bromsvätskan. Ställ lämpligt kärl/behållare/flaska vid respektive bromsslang o samla upp den gamla bromsoljan (tänk på miljön). Pumpa ut iaf 2 dl olja vid varje bromsslang/ok. När detta är klart så monterar du FYRA NYA bromssslangar. Anslut till oken. Pumpa ut ytterligare minst 1 dl bromsvätska/ok, denna gång via okets luftningsnippel. När ni kommit så långt börjar själva luftningen, eftersom alla 4 hjulen är i luften kan man lufta hjulen parvis åtminstone, eller alla 4 samtidigt, finns backventiler till detta att köpa på tex Biltema, men det funkar lika bra med en tillräckligt lång slang mellan luftningnippeln samt en behållare med gammal/dålig bromsvätska, slangens ände skall alltid vara under ytan annars kan den suga luft. Lufta ut minst 2 dl/ok på detta sätt, dra åt samtliga nipplar emellanåt för att känna på pedalens "stumhet". Motorn bör vara igång när detta göres. Och för att förtydliga: Jag tror att din bromsslangar kan ha svällt eller "delaminerat" invändigt.
Senast redigerat av dawwe (10 november 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

224 Inlägg
12 november 2012
#4
Den rätta ordningen att lufta är: Höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram (i körriktning).


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
2 januari 2013
#5
När du byter belägg i bak så ska du ej skruva in kolven till max. För att då kommer inte handbromsen att fungera, Det är så man justerar handbromsen på s/v40. Att bromsen ligger på i fram så tkr jag att du ska slipa bygeln (fästet till beläggen) och sen smörjer med ngn pasta (keramikpasta kanske) och sedan måste man smörja glidpinnarna (där man fäster oket) För att oket inte ska kärrva


* Voff voff *
10 656 Inlägg
2 januari 2013
#6
Volvo-poweer skrev:
När du byter belägg i bak så ska du ej skruva in kolven till max. För att då kommer inte handbromsen att fungera, Det är så man justerar handbromsen på s/v40. Att bromsen ligger på i fram så tkr jag att du ska slipa bygeln (fästet till beläggen) och sen smörjer med ngn pasta (keramikpasta kanske) och sedan måste man smörja glidpinnarna (där man fäster oket) För att oket inte ska kärrva

Varför ska man inte vrida in kolvarna helt? Vi gjorde det på fruns T4 utan problem. Både handbroms och färdbroms fungerar utmärkt efteråt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
3 januari 2013
#7
Brådhis skrev:
Volvo-poweer skrev:
När du byter belägg i bak så ska du ej skruva in kolven till max. För att då kommer inte handbromsen att fungera, Det är så man justerar handbromsen på s/v40. Att bromsen ligger på i fram så tkr jag att du ska slipa bygeln (fästet till beläggen) och sen smörjer med ngn pasta (keramikpasta kanske) och sedan måste man smörja glidpinnarna (där man fäster oket) För att oket inte ska kärrva

Varför ska man inte vrida in kolvarna helt? Vi gjorde det på fruns T4 utan problem. Både handbroms och färdbroms fungerar utmärkt efteråt.

//Brådhis

Att skruva åt helt är fel! Lärde mej det i skolan. ganska konstig tyckte jag men förstod det senare efter att jag bytt belägg och skruvat in helt och sen inte fått handbromsen att funka.


* Voff voff *
10 656 Inlägg
4 januari 2013
#8
Volvo-poweer skrev:
Brådhis skrev:
Volvo-poweer skrev:
När du byter belägg i bak så ska du ej skruva in kolven till max. För att då kommer inte handbromsen att fungera, Det är så man justerar handbromsen på s/v40. Att bromsen ligger på i fram så tkr jag att du ska slipa bygeln (fästet till beläggen) och sen smörjer med ngn pasta (keramikpasta kanske) och sedan måste man smörja glidpinnarna (där man fäster oket) För att oket inte ska kärrva

Varför ska man inte vrida in kolvarna helt? Vi gjorde det på fruns T4 utan problem. Både handbroms och färdbroms fungerar utmärkt efteråt.

//Brådhis

Att skruva åt helt är fel! Lärde mej det i skolan. ganska konstig tyckte jag men förstod det senare efter att jag bytt belägg och skruvat in helt och sen inte fått handbromsen att funka.

Jo, men varför?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök