2230
Sök

Köra en B200K-motor på endast eller 50% E85?

531 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#1
Har funderat länge på att köra min 740 med B200K-motorn på 50% inblandning av E85 (med 98E5).
Finns det några risker?
fördelar/nackdelar förutom att det blir billigare?
Behöver man ändra på något eller bara att tanka och köra?
Några förhinder pga. förgasaren?
Nån med erfarenhet som kan berätta hur det har funkat för honom/henne?

Alla svar och funderingar uppskattas!


Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
#2
volvoglracing skrev:
Har funderat länge på att köra min 740 med B200K-motorn på 50% inblandning av E85 (med 98E5).
Finns det några risker?
fördelar/nackdelar förutom att det blir billigare?
Behöver man ändra på något eller bara att tanka och köra?
Några förhinder pga. förgasaren?
Nån med erfarenhet som kan berätta hur det har funkat för honom/henne?

Alla svar och funderingar uppskattas!

ja kunde inte köra med mycke e85 i tanken på min 240 med b230k innan man fick ha choken ute en bit för att den skulle gå normalt och inte mota när man gasade:)

anledningen till att det går att blanda i en bil med insprut är ju att lambdan reglerar bränslet till en viss gräns och det kan inte förgasaren göra själv utan man måste byta munstycken i den:)

5 738 Inlägg
10 november 2012
#3
Risker med att Etanolkonvertera. Ja det är ifall du kör för snålt så kan motorn ta skada, annars vet jag då inte. Har kört min 345a runt 300-400mil på E85 och här än så länge inte märkt att något tagit skada av det.
Sen att bränsleslangarna spricker efter man kört ett tag på E85 är för att etanolen tar med sig all skit som bensinen lämnat i slangarna, men det ser jag som allmän service då det nog är dags att byta slangar efter närmare 30år.

Fördelar:
Ca 1kr billigare per mil.
Känns inte alls lika jobbigt att tanka när man får full tank för just över 500kr.
Renare avgaser och dem luktar inte lika mycket heller.
Själva bränslet luktar inte alls lika starkt som bensin. (E85 luktar och ser ut nästan exakt som T-röd)

Nackdelar:
Bilen blir svårstartad när det är kallare än 5°C (jag har löst detta på min bil genom att ha en liten spolarvätskebehållare med bensin i och monterat spolarmunstycket så det sprutar i insugningsröret mot inloppet på förgasaren).
Motoroljan luktar kompost vid oljebyte (Enligt medlemmar på Etanol.nu, har inte bytt olja på min bil ännu)
Man får tanka oftare eftersom man kommer inte lika många mil per tank.

För att köra på E85 behöver man ge motorn ca 30%-40% mer bränsle för att köra på 100% E85. B200K har en stående Weber (eller möjligtvis Solex) med fasta munstycken, så det du behöver göra är att stoppa i större munstycken eller borra upp original-munstyckena.

Utan konvertering kan du nog köra runt 10-15% E85, men då blir bilen slöare och lite mer svårtstartad eftersom den då går för snålt.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php (Där kan du få fram hur stort hålet i munstycket måste vara)
Senast redigerat av simlar (10 november 2012)


Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
#4
simlar skrev:
Risker med att Etanolkonvertera. Ja det är ifall du kör för snålt så kan motorn ta skada, annars vet jag då inte. Har kört min 345a runt 300-400mil på E85 och här än så länge inte märkt att något tagit skada av det.
Sen att bränsleslangarna spricker efter man kört ett tag på E85 är för att etanolen tar med sig all skit som bensinen lämnat i slangarna, men det ser jag som allmän service då det nog är dags att byta slangar efter närmare 30år.

Fördelar:
Ca 1kr billigare per mil.
Känns inte alls lika jobbigt att tanka när man får full tank för just över 500kr.
Renare avgaser och dem luktar inte lika mycket heller.
Själva bränslet luktar inte alls lika starkt som bensin. (E85 luktar och ser ut nästan exakt som T-röd)

Nackdelar:
Bilen blir svårstartad när det är kallare än 5°C (jag har löst detta på min bil genom att ha en liten spolarvätskebehållare med bensin i och monterat spolarmunstycket så det sprutar i insugningsröret mot inloppet på förgasaren).
Motoroljan luktar kompost vid oljebyte (Enligt medlemmar på Etanol.nu, har inte bytt olja på min bil ännu)
Man får tanka oftare eftersom man kommer inte lika många mil per tank.

För att köra på E85 behöver man ge motorn ca 30%-40% mer bränsle för att köra på 100% E85. B200K har en stående Weber (eller möjligtvis Solex) med fasta munstycken, så det du behöver göra är att stoppa i större munstycken eller borra upp original-munstyckena.

Utan konvertering kan du nog köra runt 10-15% E85, men då blir bilen slöare och lite mer svårtstartad eftersom den då går för snålt.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php (Där kan du få fram hur stort hålet i munstycket måste vara)

att byta bränslefilter strax efter en konvertering är nog på sin plats då det annars kan bli tätt eftersom e85 river loss mer skit än bensin, och då är det dumt att byta filter direkt det är bättre att åka kanske 10 20mil med det gammla så det får ta smällen sen byta till nytt:)

5 738 Inlägg
10 november 2012
#5
Johan85 skrev:
simlar skrev:
Risker med att Etanolkonvertera. Ja det är ifall du kör för snålt så kan motorn ta skada, annars vet jag då inte. Har kört min 345a runt 300-400mil på E85 och här än så länge inte märkt att något tagit skada av det.
Sen att bränsleslangarna spricker efter man kört ett tag på E85 är för att etanolen tar med sig all skit som bensinen lämnat i slangarna, men det ser jag som allmän service då det nog är dags att byta slangar efter närmare 30år.

Fördelar:
Ca 1kr billigare per mil.
Känns inte alls lika jobbigt att tanka när man får full tank för just över 500kr.
Renare avgaser och dem luktar inte lika mycket heller.
Själva bränslet luktar inte alls lika starkt som bensin. (E85 luktar och ser ut nästan exakt som T-röd)

Nackdelar:
Bilen blir svårstartad när det är kallare än 5°C (jag har löst detta på min bil genom att ha en liten spolarvätskebehållare med bensin i och monterat spolarmunstycket så det sprutar i insugningsröret mot inloppet på förgasaren).
Motoroljan luktar kompost vid oljebyte (Enligt medlemmar på Etanol.nu, har inte bytt olja på min bil ännu)
Man får tanka oftare eftersom man kommer inte lika många mil per tank.

För att köra på E85 behöver man ge motorn ca 30%-40% mer bränsle för att köra på 100% E85. B200K har en stående Weber (eller möjligtvis Solex) med fasta munstycken, så det du behöver göra är att stoppa i större munstycken eller borra upp original-munstyckena.

Utan konvertering kan du nog köra runt 10-15% E85, men då blir bilen slöare och lite mer svårtstartad eftersom den då går för snålt.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php (Där kan du få fram hur stort hålet i munstycket måste vara)

att byta bränslefilter strax efter en konvertering är nog på sin plats då det annars kan bli tätt eftersom e85 river loss mer skit än bensin, och då är det dumt att byta filter direkt det är bättre att åka kanske 10 20mil med det gammla så det får ta smällen sen byta till nytt:)

Ja det har du helt rätt i smile

På min bil sitter det inget filter original, sitter endast en sil i tanken, men jag eftermonterade ett universalfilter inne i motorrummet för att slippa få in eventuell skit i förgasaren.
Senast redigerat av simlar (10 november 2012)


Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
#6
simlar skrev:
Johan85 skrev:
simlar skrev:
Risker med att Etanolkonvertera. Ja det är ifall du kör för snålt så kan motorn ta skada, annars vet jag då inte. Har kört min 345a runt 300-400mil på E85 och här än så länge inte märkt att något tagit skada av det.
Sen att bränsleslangarna spricker efter man kört ett tag på E85 är för att etanolen tar med sig all skit som bensinen lämnat i slangarna, men det ser jag som allmän service då det nog är dags att byta slangar efter närmare 30år.

Fördelar:
Ca 1kr billigare per mil.
Känns inte alls lika jobbigt att tanka när man får full tank för just över 500kr.
Renare avgaser och dem luktar inte lika mycket heller.
Själva bränslet luktar inte alls lika starkt som bensin. (E85 luktar och ser ut nästan exakt som T-röd)

Nackdelar:
Bilen blir svårstartad när det är kallare än 5°C (jag har löst detta på min bil genom att ha en liten spolarvätskebehållare med bensin i och monterat spolarmunstycket så det sprutar i insugningsröret mot inloppet på förgasaren).
Motoroljan luktar kompost vid oljebyte (Enligt medlemmar på Etanol.nu, har inte bytt olja på min bil ännu)
Man får tanka oftare eftersom man kommer inte lika många mil per tank.

För att köra på E85 behöver man ge motorn ca 30%-40% mer bränsle för att köra på 100% E85. B200K har en stående Weber (eller möjligtvis Solex) med fasta munstycken, så det du behöver göra är att stoppa i större munstycken eller borra upp original-munstyckena.

Utan konvertering kan du nog köra runt 10-15% E85, men då blir bilen slöare och lite mer svårtstartad eftersom den då går för snålt.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php (Där kan du få fram hur stort hålet i munstycket måste vara)

att byta bränslefilter strax efter en konvertering är nog på sin plats då det annars kan bli tätt eftersom e85 river loss mer skit än bensin, och då är det dumt att byta filter direkt det är bättre att åka kanske 10 20mil med det gammla så det får ta smällen sen byta till nytt:)

Ja det har du helt rätt i smile

På min bil sitter det inget filter original, sitter endast en sil i tanken, men jag eftermonterade ett universalfilter inne i motorrummet för att slippa få in eventuell skit i förgasaren.

fast ja tror bensinen idag river bort mer skit än förr då det är 5% etanol i nu för tiden.
känns när man tankar att det luktar lite sprit blandat med nå annat grejs och inte som förr när bensin lukta gott:/

531 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#7
Har tänkt prova med att sätta i en 5 liter till en början och se hur den reagerar.
Finns det nån risk att den kan stanna bara pga. detta?


5 738 Inlägg
11 november 2012
#8
volvoglracing skrev:
Har tänkt prova med att sätta i en 5 liter till en början och se hur den reagerar.
Finns det nån risk att den kan stanna bara pga. detta?

Beror på hur mycket soppa som är i tanken.
Häller du i 5L E85 i tom tank så blir det ju 100% E85.

Men har du 20L Blyfritt i tanken och häller i 5L E85 (E75 för det är vinteretanol i pumparna nu).
5L E75 innehåller 3,75L Etanol
20L Blyfritt innehåller 5% etanol = 1L Etanol.

Då har du totalt 4,75L etanol i 25L bränsle, detta bränsle innehåller då 4,75/25=0,19 (19% etanol), så du har då E19 i tanken.

Det kommer inte orsaka motorstopp men du kommer mest troligt bli tvungen att dra ut choken för att den ska ha tomgång.
Senast redigerat av simlar (11 november 2012)


531 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#9
Precis som du säger så är det ju mycke 98 jag har i tanken som avgör % E85 men tänkte kör typ med halva tanken (30l) och sätta i 5l. smile


5 738 Inlägg
12 november 2012
#10
volvoglracing skrev:
Precis som du säger så är det ju mycke 98 jag har i tanken som avgör % E85 men tänkte kör typ med halva tanken (30l) och sätta i 5l. smile

Den blandningen blir då på 15% etanol med vinteretanol (e75) så det kommer fungera, möjligtvis att du får dra ut choken någon millimeter men annars så. smile


531 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#11
Det blir att prova, hör av mig sen smile



Sök