2998
Sök

Tomgångsmotorn står och går på 855!

242 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#1
Tja! Jag har ett problem på min 855 T5-R 2.3! När jag stänger av bilen så står tomgångsmotorn och går hela tiden (den vibrerar typ) och jag har bytta relät till motorn och jag har bytt själva motorn! Så jag får stänga av elen när bilen ska stå mer en en kvart! Börjar bli ganska jobbigt att behöva stänga av elen hela tiden hmm  tacksam för alla svar smile


6 Inlägg
3 december 2012
#2
Har samma problem på min BMW 320i E30. Jag har kommit fram till att relät slår på så fort jag kopplar batteriet. Vet inte om det kan vara styrenheten som släpper på ström även om tändningen är av. Å vad gör man då? Byter styrenhet kanske. Önskar jag kände nån med en likadan bil så man kan prova lite bara...

Lycka till med felsökandet.

242 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#3
JoakimEng skrev:
Har samma problem på min BMW 320i E30. Jag har kommit fram till att relät slår på så fort jag kopplar batteriet. Vet inte om det kan vara styrenheten som släpper på ström även om tändningen är av. Å vad gör man då? Byter styrenhet kanske. Önskar jag kände nån med en likadan bil så man kan prova lite bara...

Lycka till med felsökandet.

Tja! Jag har kollat runt lite på Volvo, bsr och andra bil verksteder. Dom trodde att det vart styr enheten som det vart kortslutning i! Jag provat med en annan men problemet kvar stog. Så jag tror inte alltid det är styrenheten men det kan ju vara kortslutning i en kabel någonstans på vägen smile


8 251 Inlägg
16 december 2012
#4
Så om du inte gör någonting så håller tomgångsmotorn på så i fram till batteriet är dött? Att den gör sådär är inget ovanligt, men att det stängs av efter en stund även fast allt är ok.

Men fortsätter tomgångsmotorn låta i all oändlighet så mät upp om du får fram spänning till magnetventilen. Får du det så kan det vara huvudreläet som inte fungerar som det borde.
Senast redigerat av Marlboroman (16 december 2012)


242 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Så om du inte gör någonting så håller tomgångsmotorn på så i fram till batteriet är dött? Att den gör sådär är inget ovanligt, men att det stängs av efter en stund även fast allt är ok.

Men fortsätter tomgångsmotorn låta i all oändlighet så mät upp om du får fram spänning till magnetventilen. Får du det så kan det vara huvudreläet som inte fungerar som det borde.

Yes, ja den låter/vibrerar till batteriet är dött.
Okej, ska kolla!


6 Inlägg
14 mars 2013
#6
Andthenshebleed skrev:
Marlboroman skrev:
Så om du inte gör någonting så håller tomgångsmotorn på så i fram till batteriet är dött? Att den gör sådär är inget ovanligt, men att det stängs av efter en stund även fast allt är ok.

Men fortsätter tomgångsmotorn låta i all oändlighet så mät upp om du får fram spänning till magnetventilen. Får du det så kan det vara huvudreläet som inte fungerar som det borde.

Yes, ja den låter/vibrerar till batteriet är dött.
Okej, ska kolla!

Visade sig vara ECU:n som var körd. Provade allt mellan ICVn och ECUn och när allt verkade bra chansade jag och köpte mig en beg ECU för en femhunka. Bytte den och nu är den så tyst så när jag vrider av nyckeln. Skönt!

242 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#7
JoakimEng skrev:
Andthenshebleed skrev:
Marlboroman skrev:
Så om du inte gör någonting så håller tomgångsmotorn på så i fram till batteriet är dött? Att den gör sådär är inget ovanligt, men att det stängs av efter en stund även fast allt är ok.

Men fortsätter tomgångsmotorn låta i all oändlighet så mät upp om du får fram spänning till magnetventilen. Får du det så kan det vara huvudreläet som inte fungerar som det borde.

Yes, ja den låter/vibrerar till batteriet är dött.
Okej, ska kolla!

Visade sig vara ECU:n som var körd. Provade allt mellan ICVn och ECUn och när allt verkade bra chansade jag och köpte mig en beg ECU för en femhunka. Bytte den och nu är den så tyst så när jag vrider av nyckeln. Skönt!

Fan va gött! Har själv inte fått kontrol över mitt hmm



Sök