4370
Sök

Köpråd: Saab 9-5 3.o tdi...

Forummoderator
18 009 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#1
Lite skepiskt lagd till Saab men kan detta vara något? Eller är det "fel" motor? Kan inget om dessa.


långmilad  9-5 3.0 TDi Vector. Motorn lät gött på tomgång med rejält dieselknack och är det en Izuzumaskin? Bra med mos under huven. Rätt pris. Bilen fortf. kvar.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 februari 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 327 Inlägg
29 november 2012
#2
Undvik automat om du vill köra snålt, 3.0 TDi är jag själv tveksam till, bättre med 2.2 eller 1.9 TID.

Kolla efter rost i bakskärmarna på 9-3, de har bland de sämsta bakskärmarna jag har sett. Rostar mer än en 90 tals opel.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 november 2012
#3
kör INTE en 3.0 dieslen, den är helt värdelös! ska du ha en diesel är det 2.2 eller 1.9, dom bara går och går och går!


Forummoderator
18 009 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#4
Då glömmer vi dieseln. Tack! Vad är rimligt pris för 9-3? 21000 mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-90b8afa15787c7f7a1813722f4411adc.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 798 Inlägg
29 november 2012
#5
dock är ju saab innan 04 mkt mer osäkert kort än efter 04 med oilsludge mm men visst är de ypperligt skick me uppdaterad vevhusv vent o fullstämplad bok o bra pris så kanske

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2012
#6
Gått en bit o jag fattar inte varför det är så dyr skatt på den? Ändå så är det 185 hästar..
Varför inte köpa Aero? Eller hur mkt är du villig o betala? smile

Fart missbrukare

Forummoderator
18 009 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#7
trippelturbo skrev:
Gått en bit o jag fattar inte varför det är så dyr skatt på den? Ändå så är det 185 hästar..
Varför inte köpa Aero? Eller hur mkt är du villig o betala? smile

Får ge 13000:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2012
#8
fredde85 skrev:
dock är ju saab innan 04 mkt mer osäkert kort än efter 04 med oilsludge mm men visst är de ypperligt skick me uppdaterad vevhusv vent o fullstämplad bok o bra pris så kanske

Du svarar dig själv i samma inlägg. Haft 4 Saabar, årsm mellan -95 o -02, aldrig haft det problemet med oilsludge, säger dock ej att det INTE finns. Min senaste går otrolig bra utan nåra som helst problem, o då ska de ju vara "problemmotorn". Dock är den väldig bra omhändertagen av förra ägarna, o det märker jag smile

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2012
#9
Dieselsmurfen skrev:
trippelturbo skrev:
Gått en bit o jag fattar inte varför det är så dyr skatt på den? Ändå så är det 185 hästar..
Varför inte köpa Aero? Eller hur mkt är du villig o betala? smile

Får ge 13000:-

Helt oki! Kolla bara att vevhusventilation o sånt e bytta, för det är just runt den milen grejerna börjar ge sig, o snart är vi plötsligt nere i minus 20, o den visar sitt rätta ansikte smile

Fart missbrukare

Forummoderator
18 009 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#10
trippelturbo skrev:
Dieselsmurfen skrev:
trippelturbo skrev:
Gått en bit o jag fattar inte varför det är så dyr skatt på den? Ändå så är det 185 hästar..
Varför inte köpa Aero? Eller hur mkt är du villig o betala? smile

Får ge 13000:-

Helt oki! Kolla bara att vevhusventilation o sånt e bytta, för det är just runt den milen grejerna börjar ge sig, o snart är vi plötsligt nere i minus 20, o den visar sitt rätta ansikte smile

Nu blev jag lite tveksam...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
trippelturbo skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Får ge 13000:-

Helt oki! Kolla bara att vevhusventilation o sånt e bytta, för det är just runt den milen grejerna börjar ge sig, o snart är vi plötsligt nere i minus 20, o den visar sitt rätta ansikte smile

Nu blev jag lite tveksam...

Mm, jag ÄLSKAR Saab, men tyvärr.. sad

Vad ska du använda bilen till?

Fart missbrukare

1 327 Inlägg
29 november 2012
#12
För 13000 så har du mycket bil för pengarna, det är bara att köpa den. Är du inte nöjd med den så kan du sälja den vidare för samma pengar då värdeminskningen på bilen har nått botten.


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#13
Nu råkar det vara så att 3.0 TiD Vector -03 fortfarande är kvar. "snorbilligt" Ska jag köpa eller är det att kasta pengarna i sjön trots billigt pris? 35000 mil. Servad/bes och går bra. Körde den igår efter den stått still ca 10 dagar i minusgrader. Hoppade glatt igång med gick lite oroligt i 10 sekunder. Kan bero på att jag glömde glöda... Vill ha... (Det är problemet)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 februari 2013
#14
inte bra när den gått så långt, motorn äter upp loppen, så ett ras är bara o vänta tyvärr


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#15
Funkiee skrev:
inte bra när den gått så långt, motorn äter upp loppen, så ett ras är bara o vänta tyvärr

För 8 lappar är det värt och chansa kanske? Full bok. Älskar ljudet och kraften.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 798 Inlägg
14 februari 2013
#16
de vart onekligen billigt iallafall vanligt att dem rasar eller funkiee?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2013
#17
Dieselsmurfen skrev:
Funkiee skrev:
inte bra när den gått så långt, motorn äter upp loppen, så ett ras är bara o vänta tyvärr

För 8 lappar är det värt och chansa kanske? Full bok. Älskar ljudet och kraften.

Funkiee har tyvärr rätt i att motorn inte håller i längden, men 8.000:- för en till synes frisk bil enligt din beskrivning måste vara ett hyfsat köp? Håller den inte bör den ha någon form av värde som reservdelar eller en kaross någon kan montera den vanliga bensinmotorn i och trimma lite grand.

Är skatten betald? Om inte tror jag den ligger på nästan lika mycket som du eventuellt köper bilen för så det är värt att tänka på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 februari 2013
#18
Dieselsmurfen skrev:
Funkiee skrev:
inte bra när den gått så långt, motorn äter upp loppen, så ett ras är bara o vänta tyvärr

För 8 lappar är det värt och chansa kanske? Full bok. Älskar ljudet och kraften.

För 8 lappar är det helt klart värt det!

fredde85 skrev:
de vart onekligen billigt iallafall vanligt att dem rasar eller funkiee?

Det är standard fel på just den motorn, men om de är bra skötta håller de ju betydligt längre, men still, bättre o köpa 1.9Tid eller 2.2Tid, 1.9 liters är den bra dieselmotorn 2.2 är helt okej motor


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 februari 2013
#19
Dieselsmurfen skrev:
Funkiee skrev:
inte bra när den gått så långt, motorn äter upp loppen, så ett ras är bara o vänta tyvärr

För 8 lappar är det värt och chansa kanske? Full bok. Älskar ljudet och kraften.

Cylinderfodren sjunker, det sägs att det är pga att motorn är tvärställd istället för längsmonterad som i izusun (värmeproblem), morsan har en som de har kört 15k mil med (har gått 26-27k) och inte ett problem när det gäller motorn.

För 8000 så är det inte något att snacka om.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#20
Ok. Tack för svar. Vi får se imorgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök