3764
Sök

Kopparfläta av på startmotor?

22 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Hej!

Bilen funkade hur bra som helst en kväll, sedan morgonen efter så är det inte ett ljud från startmotorn.

Har nu monterat lös startmotorn och märker att en liten kopparfläta(?) är av.
Vad beror detta på och går det att åtgärda? Eller är det ny startmotor som gäller?

Bilen är en Audi A3 TDI - 1,9 -98

Tacksam för svar! smile

«BMW - once you have it, you love it.»

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 november 2012
Den kopparflätan är vad som gör att startmotorn går igång, byt ut den om det går så funkar den igen.

Det är en koppling mellan själva startmotorn som snurrar runt den riktiga motorn och solenoiden som är delen som gör att startmotordrevet går på kuggarna på svänghjulet (manuella bilar) eller startkransen (automatare) så att startmotorn drar runt motorn.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

22 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Tack!

Jag skulle ha vetat detta tidigare så hade jag inte behövt beställa fel startmotor roll
Har tydligen lyckats köpa en startmotor för en automatare, typiskt.

Koppartråden är mest bara en klump, ska man byta bara koppartråden eller hela solenoiden?

«BMW - once you have it, you love it.»

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 november 2012
Om kopparflätan är tex svetsad på solenoiden så byter man nog hela skiten.

Annars så har jag för mig att man kan få sin startmotor renoverad för en slant och då kollar dom upp kopparlindningen i själva startmotorn också samtidigt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök