2644
Sök

Stång har lossnat under bilen

11 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Det är någon "stång" som hänger ner under bilen, vid bakdäcken. Någon som vet vad det kan vara och vad det kan kosta att laga på verkstad?
Bilen är en Renault Laguna -97.

http://img72.imageshack.us/img72/5135/dscn3967.jpg

Pim_Pim
1 december 2012
Vet inte riktigt hur det ser ut på en Renault Laguna, men kan det vara ett tankband som har gått av må tro..
Ser inte så bra på bilden.

1 853 Inlägg
1 december 2012
Hej!

Jag skulle tro att det är ett av "tank banden", alltså det som håller bränsle tanken på plats. Det brukar kunna bli väldigt rostiga och kan då lossna/gå av. Borde inte vara så dyrt att laga om du tänkte lämna bort det.

Se till att tanken sitter med minst ett band annars är det inte bra att köra runt. Tanka inte full, för att du ökar belastningen på resterande tank band. Ta dig till närmsta verkstad om du inte vill/kan byta det själv hemma.

För att du ska kunna köra till verkstan nu vore det ju bra om du kunde få bort det som hänger löst.

/mvh soyd

11 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Tack för svar.
Är det svårt att byta själv? Hur många band brukar tanken sitta fast med? Det är ganska mycket bensin i bilen, så vet inte om jag vågar köra runt med den som jag hade tänkt göra idag.

http://img87.imageshack.us/img87/5144/dscn39672.jpg

Pim_Pim
1 december 2012
Tanken brukar sitta med 2st band, det är lätt att byta tankband själv.
Oftast så brukar man kunna klippa till ett eget i lite tjockare plåt, men givetvis så kan man ju köpa ett nytt och byta. : )

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2012
Jag råkade ut för samma sak på en Passat, ena tankbandet hade rostat av. På Passat (88-96) är det inte helt lätta o byta, svårt att komma åt bultarna i "framkant" eftersom de sitter halvt-om-halvt" under/bakom den stela bakaxeln...Iaf så ersatte jag tankbandet med ett spännband modell starkare, fäste respektive ände i samma punkter som original stålbanden. Besiktningen anmärkte inte på lösningen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

330 Inlägg
1 december 2012
e det bara jag som tycker de ser ut som handbromsvajer??

2 844 Inlägg
1 december 2012
Nitro skrev:
e det bara jag som tycker de ser ut som handbromsvajer??

Ja det är det nog big_smile Om du kollar så syns "gummilisten" som tankbandet ska ligga i strax ovanför bandet

11 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Tack för alla svar. Tror ni att det skulle fungera med montageband från biltema? Vilken storlek i så fall? Tanken är ju rätt tung så banden ska ju orka hålla uppe den när den är full.

330 Inlägg
1 december 2012
hehe  ok då vet jag det

Sök