2773
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Meldem
4 137 Inlägg
4 april 2013
#3941
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hm. Får kollas. har inte bestämt mig ännu. Ljuset på W210 är väl inte i världsklass. Frågan är om bilen är kvar till hösten... Det hade ju fan varit rekord i så fall...

Jag använder biltemas kulledsfäste. Sjukt smidigt ! ...  tills dom börjar ärga.. Så nu får jag bryta upp skiten om jag ska ha bort dom. Men det är väl inte egentligen Biltemas kvalite som det är fel på, det är väl snarare att dom sitter väldigt utsatt i fronten på en bil liksom..

Tror det är Ärg iaf.. Det är väl förzinkat stål, och isf är det ju ytterlagret som börjat ärga.

Hitta kulleder i rostfritt.
Ytbehandlat stål håller jättebra, om behandlingen är ordentligt gjord. Biltemas småplock är ytbehandlade till den grad, att de inte skall börja rosta på lagerhyllan. tongue
Där emot har de ordenliga grejer också, men då kostar det helt plötsligt lite mer också.
Mina vant skruvar inklusive sprintar, kostade över en hundring styck. Men då är det också "rostfritt" rakt igenom, inte bara ytbehandlat.
Kolla på båtsidan...
Båtar som ligger i saltvatten kan man inte montera ytbehandlade detaljer på, de rostar och det ser bara fult ut.

Hahaa tongue
Hade jag inte en aning om.. Det måste inhandlas till golfen smile
Funderar på att tillverka ett helt nytt fäst.. Har svets och material på verkstaden. Dock ingen TIG-svets (så jag ska kunna svetsa rostfritt) eller rostfri plåt (tror jag inte)


7 435 Inlägg
4 april 2013
#3942
Mack skrev:
granadadr skrev:
Mack skrev:

Tror inte man fick något godis i paketet från Merljus..men..vem fan beställer bara för att kunna få någonting extra i paketet?
Då värdesätter i alla fall jag mer att det är bra kundkontakt och bra/fungerande varor.

en tablettask???

Mhmva?
Fick man med en tablettask, eller vad menar du?

nja lite ironisk bara,,
men kan hålla med om att det är bättre företaget lägger krut på att ha bra produketr, bra service, priser än att skicka med " GODIS" wink


Forummoderator
18 164 Inlägg
4 april 2013
#3943
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
granadadr skrev:
en tablettask???

Mhmva?
Fick man med en tablettask, eller vad menar du?

Då ska jag lätt beställa därifrån, godisenasken kostar ju massor, typ 5kr.. yikes

Den gubben som pratade om "Godis" från början är "Banned for life" Håll er till ämnet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Meldem
4 137 Inlägg
4 april 2013
#3944
Dieselsmurfen skrev:
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:

Mhmva?
Fick man med en tablettask, eller vad menar du?

Då ska jag lätt beställa därifrån, godisenasken kostar ju massor, typ 5kr.. yikes

Den gubben som pratade om "Godis" från början är "Banned for life" Håll er till ämnet...

Raderat.


2 043 Inlägg
4 april 2013
#3945
G-POWER skrev:
Kristian_V skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Med något undantag -som Chrizz stängde av för gott- så tycker jag nu att tråden fungerar riktigt bra! Blir så sugen på att hänga på 3 Xenon extraljus i grillen på dieselmersan. Hur löser man det då hela grillen följer med upp vid huv-öppning? Gärna Biltema rakt av... Det är en budgetbil som pinas fram och tillbaka till jobbet...

Om man inte kan få det stabilt nog utan stag, så blir det någon form av snabb koppling som man får lossa varje gång man skall fylla på spolarvätska.
Jag får tyvärr leva med det, då jag har en "plast bil"

Jag har löst det med två rostfria "vant skruv" från biltema (Finns bland båt prylarna.)
Sedan ett litet fäste som sticker ut genom grillen, som man sätter änden på vantskruven i med en sprint.
Lite pilligt i vinterkylan, men det funkar. Kulled som man kan lossa med lite mild övertalning, utan pilleri, funkar också.

Du har en MB, där borde det gå att få det bergstabilt i kofångaren, så man slipper stag?

G-POWER skrev:
Man ska vara lite smart oxå när man väljer ljus (lyktor till bilen), du kan hitta billiga NBB och Hella "bara du letar"...

NBB ALPHA 225 har en bättre ljusbild än tex SIM, och så är det KVALITET rakt igenom. Inga rostangrepp eller liknande. Så det är värt att lägga de extra slantarna på sådant som håller i längden, det finns oxå begagnade NBB och Hella att köpa, så varför köpa nytt.

Visst är SIM bra för den som inte har så stor budget direkt, men i längden så vinner märkes lyktorna och det är värt att tänka på. big_smilebig_smilebig_smile

NBB har en vit fläck i mitten, som gör att man blir lite bländad och därför inte ser resten av ljuset så bra.
Man kan givetvis kompensera för det som du, och många fler gjort, med massor med lampor, så man får en enda homogen ljus fläck. Men jag anser att det är lite att gå över ån efter vatten.
Med "bara" tre X-ljus kan man inte sprida den "vita fläcken" i centrum på varje ljus kägla, så det blir homogent. Man måste då ha mera ljus. (Ännu mera pengar!)
NBB 225 Flood, är ganska OK, men fläcken finns där. De mindre varianterna har en ännu mer utstuderad fläck.
Får man en jätte ljus fläck i ljusbilden, så dras ögat naturligt dit, sedan ser man sämre där det inte är så ljust.
Så idealet är en reflektor som sprider ljuset så jämt att det inte blir någon ljusare fläck.
Man får kanske inte lika många lumen, men man ser bäst ändå!

Vill också säga, att det inte är min personliga erfarenhet jag pratar om, utan tester i laboratorie miljö som görs varje år av experter. Kommer inte ihåg länken på rak arm, men jag har länkat till testen förut i tråden.
Då jag värdesätter perfekt ljus, mera än bygg kvalitén på lamporna, köpte jag lampor med den reflektorn som fick "bäst i test".
Den som är intresserad av testet får spola tillbaks i tråden, jag postade det senast i höstas.

Välj till D2S lampor så är problemet löst, & då räcker det med 3 st lampor... smile

Men skillnaden mellan D2S och xenon H1 är inte så stor.

NBB är inte riktigt optimala för kurvig väg. Men på lite rakare vägar där man ändå vill se lite ''ut i skogen'' är de bra. För de har som sagt en ljusbild med både längd och bredd.

Forummoderator
18 164 Inlägg
4 april 2013
#3946
TouchOfRed skrev:
Dieselsmurfen skrev:
TouchOfRed skrev:

Då ska jag lätt beställa därifrån, godisenasken kostar ju massor, typ 5kr.. yikes

Den gubben som pratade om "Godis" från början är "Banned for life" Håll er till ämnet...

Raderat.

Lugnt. Det var mest en "heads up" för de medlemmar som "ligger på gränsen"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 893 Inlägg
4 april 2013
#3947
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag använder biltemas kulledsfäste. Sjukt smidigt ! ...  tills dom börjar ärga.. Så nu får jag bryta upp skiten om jag ska ha bort dom. Men det är väl inte egentligen Biltemas kvalite som det är fel på, det är väl snarare att dom sitter väldigt utsatt i fronten på en bil liksom..

Tror det är Ärg iaf.. Det är väl förzinkat stål, och isf är det ju ytterlagret som börjat ärga.

Hitta kulleder i rostfritt.
Ytbehandlat stål håller jättebra, om behandlingen är ordentligt gjord. Biltemas småplock är ytbehandlade till den grad, att de inte skall börja rosta på lagerhyllan. tongue
Där emot har de ordenliga grejer också, men då kostar det helt plötsligt lite mer också.
Mina vant skruvar inklusive sprintar, kostade över en hundring styck. Men då är det också "rostfritt" rakt igenom, inte bara ytbehandlat.
Kolla på båtsidan...
Båtar som ligger i saltvatten kan man inte montera ytbehandlade detaljer på, de rostar och det ser bara fult ut.

Hahaa tongue
Hade jag inte en aning om.. Det måste inhandlas till golfen smile
Funderar på att tillverka ett helt nytt fäst.. Har svets och material på verkstaden. Dock ingen TIG-svets (så jag ska kunna svetsa rostfritt) eller rostfri plåt (tror jag inte)

För att knåda ihop lite stag i rostfritt, så går det lättare och mycket snabbare att svetsa med pinne.
Bara att bränna på med pinne. TIG då måste du skydda med gas, rot gas på baksidan, när det är rostfritt.
Jag föredrar pinne i alla lägen där.


Meldem
4 137 Inlägg
4 april 2013
#3948
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Hitta kulleder i rostfritt.
Ytbehandlat stål håller jättebra, om behandlingen är ordentligt gjord. Biltemas småplock är ytbehandlade till den grad, att de inte skall börja rosta på lagerhyllan. tongue
Där emot har de ordenliga grejer också, men då kostar det helt plötsligt lite mer också.
Mina vant skruvar inklusive sprintar, kostade över en hundring styck. Men då är det också "rostfritt" rakt igenom, inte bara ytbehandlat.
Kolla på båtsidan...
Båtar som ligger i saltvatten kan man inte montera ytbehandlade detaljer på, de rostar och det ser bara fult ut.

Hahaa tongue
Hade jag inte en aning om.. Det måste inhandlas till golfen smile
Funderar på att tillverka ett helt nytt fäst.. Har svets och material på verkstaden. Dock ingen TIG-svets (så jag ska kunna svetsa rostfritt) eller rostfri plåt (tror jag inte)

För att knåda ihop lite stag i rostfritt, så går det lättare och mycket snabbare att svetsa med pinne.
Bara att bränna på med pinne. TIG då måste du skydda med gas, rot gas på baksidan, när det är rostfritt.
Jag föredrar pinne i alla lägen där.

Jo jag vet, har haft licens på Pinne (dock inte rostfritt med pinne) och TIG. Dock har dom gått ut. sad
Njaa, det lilla jag behöver svetsa blir bättre med TIG. Alla skarvar blir finare med TIG alla dagar i veckan. smile
Sen så är det ju 2-3mm rostfri plåt. OM jag skulle göra nytt fäste i rostfritt.

Vet inte om jag vågar sätta dit ett i svartplåt, även om jag har hammarlack på och gör det seriöst, kommer rosten ändå komma tror jag. Då man kommer skrapa bort färgen när man drar dit skruvar osv.


37 Inlägg
4 april 2013
#3949
En snabb fråga, om man köper ett xenonkitt avsätt för lampsockel H1, kan man då simpelt köpa H3 lampor sen och koppla in till ballasterna om man får för sig att byta ut sina extraljus mot annan modell?


7 435 Inlägg
4 april 2013
#3950
Walkhome skrev:
En snabb fråga, om man köper ett xenonkitt avsätt för lampsockel H1, kan man då simpelt köpa H3 lampor sen och koppla in till ballasterna om man får för sig att byta ut sina extraljus mot annan modell?

JA,,


37 Inlägg
4 april 2013
#3951
granadadr skrev:
Walkhome skrev:
En snabb fråga, om man köper ett xenonkitt avsätt för lampsockel H1, kan man då simpelt köpa H3 lampor sen och koppla in till ballasterna om man får för sig att byta ut sina extraljus mot annan modell?

JA,,

fantastiskt. tackar.


Xenoholic
2 559 Inlägg
4 april 2013
#3952
G-POWER skrev:
Man ska vara lite smart oxå när man väljer ljus (lyktor till bilen), du kan hitta billiga NBB och Hella "bara du letar"...

NBB ALPHA 225 har en bättre ljusbild än tex SIM, och så är det KVALITET rakt igenom. Inga rostangrepp eller liknande. Så det är värt att lägga de extra slantarna på sådant som håller i längden, det finns oxå begagnade NBB och Hella att köpa, så varför köpa nytt.

Visst är SIM bra för den som inte har så stor budget direkt, men i längden så vinner märkes lyktorna och det är värt att tänka på. big_smilebig_smilebig_smile

Jag köpte t ex tre beg NBB i gott skick till en polare på tradera för en tusenlapp big_smile
Hellre tre beg NBB än fem nya sim sala bim tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

19 Inlägg
5 april 2013
#3953
tänkte visa lyset på min 960 35w xenon i halv 55w xenon i hel, h3 led i dimljusen och sen 4st big knicks med 4x100w halogen men xenon är påväg
http://img18.imageshack.us/img18/1691/image1365119464076520.jpg


Avstängd
1 418 Inlägg
5 april 2013
#3954
nån som kan ge tips på en billig bra ledramp som har bra spridning åt sidorna?
har 55watt xenon i helljusen 35w i halv men de lyser för lite åt sidorna och vill hålla bilen clean så den ska gärna får plats i spoilern på en v70 1

GL77
6 april 2013
#3955
Johan85 skrev:
nån som kan ge tips på en billig bra ledramp som har bra spridning åt sidorna?
har 55watt xenon i helljusen 35w i halv men de lyser för lite åt sidorna och vill hålla bilen clean så den ska gärna får plats i spoilern på en v70 1

20" Double Row Cree LED extraljusramp. En sådan jag hade på min Skoda Octavia RS tidigare.
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/22TUMCREE.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/80grader.jpg
Flood 90° - 83 lux @ 10m
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/120DRCree2.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/20tum120w1.jpg
Senast redigerat av G-POWER (6 april 2013)

42 Inlägg
6 april 2013
#3956
Har nu kopplat in mitt 55w kit på helljusen i Saaben, det lyser men får varning i SID, som går att trycka bort.
Får nog köpa resistor reläkabel för att det ska funka problemfritt. Nu har jag warning canceller universal, men den funkar inte fullt ut för mitt problem.


GL77
6 april 2013
#3957
thomas_j skrev:
Har nu kopplat in mitt 55w kit på helljusen i Saaben, det lyser men får varning i SID, som går att trycka bort.
Får nog köpa resistor reläkabel för att det ska funka problemfritt. Nu har jag warning canceller universal, men den funkar inte fullt ut för mitt problem.

Om du hade köpt ballaster med inbyggda canbus lösare så hade du inte fått upp någon varning big_smile
Senast redigerat av G-POWER (6 april 2013)

74 Inlägg
6 april 2013
#3958
Halloooooj är det nån som har xenonkittat sin xc90 2006. finns utrymme för ballaster under själva lyktan. det jag vet är att jag bryter motlagen, kan störa de jag möter i trafiken. men jag vill inte ha extra ljus för det e så fult. sen ska jag ha canbus ? kanske slim för att få plats under lyktan. h7r.
man kan ju passa på att få bort det fula gula skenet å ta nått som är åt det vitare hållet utan att få det där blåa sticket.
tack för svar

Pappa, Fru, Barn, Volvo v40 FAS 2

Yawn...
3 151 Inlägg
6 april 2013
#3959
whityoustone skrev:
Halloooooj är det nån som har xenonkittat sin xc90 2006. finns utrymme för ballaster under själva lyktan. det jag vet är att jag bryter motlagen, kan störa de jag möter i trafiken. men jag vill inte ha extra ljus för det e så fult. sen ska jag ha canbus ? kanske slim för att få plats under lyktan. h7r.
man kan ju passa på att få bort det fula gula skenet å ta nått som är åt det vitare hållet utan att få det där blåa sticket.
tack för svar

Om du ska konvertera helljuset så ska du ha H7, inte H7R. Den senare har en liten avskärmning och är till för halvljus.

Eftersom du vill ha ett klart, vitt sken så ska du välja 5000K. Det är (ska vara) utan blåstick och utan gula nyanser.

74 Inlägg
6 april 2013
#3960
oki det var tänkt till halvljuset faktiskt, 5000k ok, låter precis som jag vill ha det.. ska försöka hitta nå bra. nå bra återförsäljare att rekomendera ?

Pappa, Fru, Barn, Volvo v40 FAS 2


Sök