2828
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#3961
G-POWER skrev:
Johan85 skrev:
nån som kan ge tips på en billig bra ledramp som har bra spridning åt sidorna?
har 55watt xenon i helljusen 35w i halv men de lyser för lite åt sidorna och vill hålla bilen clean så den ska gärna får plats i spoilern på en v70 1

20" Double Row Cree LED extraljusramp. En sådan jag hade på min Skoda Octavia RS tidigare.
http://www.prestandabelysning.se/public … UMCREE.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public … grader.jpg
Flood 90° - 83 lux @ 10m
http://www.prestandabelysning.se/public … RCree2.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public … m120w1.jpg

tror ja ska satsa på 2 mindre istället för en stor då kan ja rikta dom lite hur ja vill:)

Yawn...
3 151 Inlägg
6 april 2013
#3962
whityoustone skrev:
oki det var tänkt till halvljuset faktiskt, 5000k ok, låter precis som jag vill ha det.. ska försöka hitta nå bra. nå bra återförsäljare att rekomendera ?

Jaha, okej. Antog att det gällde helljuset eftersom du pratade om extraljus. smile

Finns en hel drös med återförsäljare på första sidan. Bara att välja en. Är du osäker på vilken du ska välja så kan du ju ringa runt till dem och höra lite hur de är. De som har bra kundbemötande är oftast de bästa företagen.

Lycka till.

74 Inlägg
6 april 2013
#3963
Mervolic skrev:
whityoustone skrev:
oki det var tänkt till halvljuset faktiskt, 5000k ok, låter precis som jag vill ha det.. ska försöka hitta nå bra. nå bra återförsäljare att rekomendera ?

Jaha, okej. Antog att det gällde helljuset eftersom du pratade om extraljus. smile

Finns en hel drös med återförsäljare på första sidan. Bara att välja en. Är du osäker på vilken du ska välja så kan du ju ringa runt till dem och höra lite hur de är. De som har bra kundbemötande är oftast de bästa företagen.

Lycka till.

alright kör en ringvända på måndag ^^ tack för svar

Pappa, Fru, Barn, Volvo v40 FAS 2

167 Inlägg
6 april 2013
#3964
Sett att många blir drabbade av rost på sina SIM.
Kan man inte täppa igen alla springor(glipor) med något så man slipper all rost?

1 893 Inlägg
6 april 2013
#3965
ilaali skrev:
Sett att många blir drabbade av rost på sina SIM.
Kan man inte täppa igen alla springor(glipor) med något så man slipper all rost?

Lampan måste "andas". När du drar på helljuset, så värms luften inne i huset och vill ut. När du stänger av, kyls lampan ner och du får ett undertryck, som suger in luft.
PÅ nya märkes lampor sitter det ett GoreTex membran som skall släppa in luft, men inte fukt.
Täppa till helt går mao inte. Men givetvis skall jag ha på lite Zink primer på mina där de rostat, innan nästa säsong.


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 april 2013
#3966
Kristian_V skrev:
ilaali skrev:
Sett att många blir drabbade av rost på sina SIM.
Kan man inte täppa igen alla springor(glipor) med något så man slipper all rost?

Lampan måste "andas". När du drar på helljuset, så värms luften inne i huset och vill ut. När du stänger av, kyls lampan ner och du får ett undertryck, som suger in luft.
PÅ nya märkes lampor sitter det ett GoreTex membran som skall släppa in luft, men inte fukt.
Täppa till helt går mao inte. Men givetvis skall jag ha på lite Zink primer på mina där de rostat, innan nästa säsong.

Det jag har lagt märke till att de flesta SIM där reflektorn börjat rosta har halogenlampor suttit monterade. Däremot när xenon suttit i så såg de fräscha ut. (Nu vet jag inte hur länge extraljusen varit i trafik)

Till min teori. "Pga. lite billigare "teknik" i sina lampor tål SIM lamporna värmeväxlingen sämre än motsvarande märkes lampa. Min uppfattning av det jag har sett är att om man ska ha SIM bör man också använda sig av xenon för längre livslängd smile Eftersom värmeutvecklingen är avsevärt lägre från xenonlampan."

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 893 Inlägg
6 april 2013
#3967
AD_ skrev:
Det jag har lagt märke till att de flesta SIM där reflektorn börjat rosta har halogenlampor suttit monterade. Däremot när xenon suttit i så såg de fräscha ut. (Nu vet jag inte hur länge extraljusen varit i trafik)

Till min teori. "Pga. lite billigare "teknik" i sina lampor tål SIM lamporna värmeväxlingen sämre än motsvarande märkes lampa. Min uppfattning av det jag har sett är att om man ska ha SIM bör man också använda sig av xenon för längre livslängd smile Eftersom värmeutvecklingen är avsevärt lägre från xenonlampan."

Du är nog någonting på spåret där. Mina (Bilder ett par sidor bakåt i tråden) satt på knappt sex månader, Med 55W Xenon hela tiden.
Lätt rost angripna.


130 Inlägg
7 april 2013
#3968
Kört 1vinter ca 500mil med mina 3 SIM. Sitter 55w xenon i och dom är lätt rostangripna bara.

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 april 2013
#3969
Som en jämförelse till "de prisvärda" SIM så kan jag säga att jag haft BOSCH extraljus som kostar drygt dubbelt så mkt i 7-8 år som jag sedan sålt ROSTFRIA.
Men det är väl garanti på sånt "skräp" med, så in o reklamera skiten säger jag bara. wink


Nu till nåt annat.
Mina NBB som jag har 75W Xenon i (har två 75w 0 två 55w) har fått några vita små prickar på reflaktorerna, ca 1mm stora. På de med 55w finns det inte en antydan av nåt sånt.
Vad kommer sig detta av?
För varma? UVstrålning från xenonljuset?
Ska tilläggas att extraljusen kommer från samma säljare o är inköpta vid samma tillfälle.
Xenonkitten kommer däremot från olika säljare.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

167 Inlägg
7 april 2013
#3970
AD_ skrev:
Kristian_V skrev:
ilaali skrev:
Sett att många blir drabbade av rost på sina SIM.
Kan man inte täppa igen alla springor(glipor) med något så man slipper all rost?

Lampan måste "andas". När du drar på helljuset, så värms luften inne i huset och vill ut. När du stänger av, kyls lampan ner och du får ett undertryck, som suger in luft.
PÅ nya märkes lampor sitter det ett GoreTex membran som skall släppa in luft, men inte fukt.
Täppa till helt går mao inte. Men givetvis skall jag ha på lite Zink primer på mina där de rostat, innan nästa säsong.

Det jag har lagt märke till att de flesta SIM där reflektorn börjat rosta har halogenlampor suttit monterade. Däremot när xenon suttit i så såg de fräscha ut. (Nu vet jag inte hur länge extraljusen varit i trafik)

Till min teori. "Pga. lite billigare "teknik" i sina lampor tål SIM lamporna värmeväxlingen sämre än motsvarande märkes lampa. Min uppfattning av det jag har sett är att om man ska ha SIM bör man också använda sig av xenon för längre livslängd smile Eftersom värmeutvecklingen är avsevärt lägre från xenonlampan."

Tack!

7 435 Inlägg
7 april 2013
#3971
jag har kört ca 3000 mil med mina,och 2 år, och så vitt jag kan se så är de inte rostiga, dock ska nån bytas ut pga stenskott wink men det är ju en annan visa,,
jag har kört 35w xenon i mina, och jag har bara skruvat dem i 2 skruvar istället för 4 smile

visst faaan märker man att de är billiga skitlysen, men finns fördelar med dem också,
de lyser bra för pengen, speciellt pencil tycker jag, sen får man ju ha dem ifred, ingen stjäl ju sim smile
sen om de pajjar ja då gråter man ju inte heller blod, då de kostar ca 250-300kr st, istället för ex bigknick Hella 3003 som är ca dubbelt så dyra,


Xenoholic
2 559 Inlägg
7 april 2013
#3972
granadadr skrev:
jag har kört ca 3000 mil med mina,och 2 år, och så vitt jag kan se så är de inte rostiga, dock ska nån bytas ut pga stenskott wink men det är ju en annan visa,,
jag har kört 35w xenon i mina, och jag har bara skruvat dem i 2 skruvar istället för 4 smile

visst faaan märker man att de är billiga skitlysen, men finns fördelar med dem också,
de lyser bra för pengen, speciellt pencil tycker jag, sen får man ju ha dem ifred, ingen stjäl ju sim smile
sen om de pajjar ja då gråter man ju inte heller blod, då de kostar ca 250-300kr st, istället för ex bigknick Hella 3003 som är ca dubbelt så dyra,

Verkar vara sämre glas i sim än i övriga oxå. Tror ju inte det är en slump att men oftare ser sim med stenskott i än t ex Bosch. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

7 435 Inlägg
7 april 2013
#3973
Aerocombi skrev:
granadadr skrev:
jag har kört ca 3000 mil med mina,och 2 år, och så vitt jag kan se så är de inte rostiga, dock ska nån bytas ut pga stenskott wink men det är ju en annan visa,,
jag har kört 35w xenon i mina, och jag har bara skruvat dem i 2 skruvar istället för 4 smile

visst faaan märker man att de är billiga skitlysen, men finns fördelar med dem också,
de lyser bra för pengen, speciellt pencil tycker jag, sen får man ju ha dem ifred, ingen stjäl ju sim smile
sen om de pajjar ja då gråter man ju inte heller blod, då de kostar ca 250-300kr st, istället för ex bigknick Hella 3003 som är ca dubbelt så dyra,

Verkar vara sämre glas i sim än i övriga oxå. Tror ju inte det är en slump att men oftare ser sim med stenskott i än t ex Bosch. hmm

kan så vara,, men har sett minst lika många bosch med knäckta glas smile wink och har haft MÅNGA bosch med knäckta, första gången på 2 år jag fått stenskott på mina, så såååååååååååååååå illa kan det ju inte vara wink
Senast redigerat av granadadr (7 april 2013)


Xenoholic
2 559 Inlägg
7 april 2013
#3974
granadadr skrev:
Aerocombi skrev:
granadadr skrev:
jag har kört ca 3000 mil med mina,och 2 år, och så vitt jag kan se så är de inte rostiga, dock ska nån bytas ut pga stenskott wink men det är ju en annan visa,,
jag har kört 35w xenon i mina, och jag har bara skruvat dem i 2 skruvar istället för 4 smile

visst faaan märker man att de är billiga skitlysen, men finns fördelar med dem också,
de lyser bra för pengen, speciellt pencil tycker jag, sen får man ju ha dem ifred, ingen stjäl ju sim smile
sen om de pajjar ja då gråter man ju inte heller blod, då de kostar ca 250-300kr st, istället för ex bigknick Hella 3003 som är ca dubbelt så dyra,

Verkar vara sämre glas i sim än i övriga oxå. Tror ju inte det är en slump att men oftare ser sim med stenskott i än t ex Bosch. hmm

kan så vara,, men har sett minst lika många bosch med knäckta glas smile wink och har haft MÅNGA bosch med knäckta, första gången på 2 år jag fått stenskott på mina, så såååååååååååååååå illa kan det ju inte vara wink

Skulle va kul om nån ville testa. Släppa en sten från en meters håll typ o kolla vilken som pallar största stenen. tongue
Men måste nog stå vid mitt uttalande o säga att simen verkar känskliga på den punkten med.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 893 Inlägg
7 april 2013
#3975
Aerocombi skrev:
Som en jämförelse till "de prisvärda" SIM så kan jag säga att jag haft BOSCH extraljus som kostar drygt dubbelt så mkt i 7-8 år som jag sedan sålt ROSTFRIA.
Men det är väl garanti på sånt "skräp" med, så in o reklamera skiten säger jag bara. wink ...

Jag sålde mina Hella Rallye 3000 förra hösten. De köpte jag när de släpptes.  (Modellen året innan hette Rallye 2000)
Jag tror att det var 1992, eller möjligen 1993?!?
När jag sålde dem förra hösten, var de fortfarande inte rostiga. Det är i så fall 19-20 år! big_smile
Men reflektorerna var ju inte särskilt fräscha för det. De var matta, såg ut som om de vart täckta med damm eller nått. De lös inte längre speciellt bra.
När jag köpte SIM, var jag fullt på det klara med att de inte håller för evigt. Jag tänkte att om jag får ut tre säsonger av lamporna, är jag mer än nöjd.

Det hackas mycket på SIM i tråden!
Men bara man går in i köpet med öppna ögon och vet vad det är, får man inte glömma bort dess fördelar.

Vad gäller Xenon konvertering? (Jag måste ju få med Xenon, eller LED, så jag håller posten på topic! cool )
Så var det dessutom mycket lättare att konvertera SIM, än mina gamla Hella. På Ralley 3000 var jag tvungen att ta fram dremeln och förstora hålet där glödlampan skall in, för att få Xenon lampan på plats.
I SIM var det bara att montera lampan, hålet var tillräkligt stort för att den skulle gå in.
Ibland har det sina nackdelar med tysk precision. De vart inte tillverkade för det tjockare glasröret på Xenon lampan och då var hålet inte stort nog.
Med lite slappt och glappt Portugisiskt grov smide, var det bara att kasta in lamporna!big_smile

Men du sa nått där!
Jag skall se om jag hittar kvittot?
Jag har ju inte ens gjort åverkan på huset för att få in kablarna, då jag valde att skarva kablarna istället för att göra, eller förstora upp hålet för kabelgenomföringen.


1 893 Inlägg
7 april 2013
#3976
För den som intresserar sej för X-ljus, är laboratorie tester super intressanta, för att se hur ljusen faktiskt lyser, under identiska förhållanden, där man tagit bort faktorer som landskapet, väder m.m.

Detta är inte det testet som fick mej att välja SIM. Detta test är färskare. Det tar med LED ramper från kända tillverkare.
Det tar med Xenon konverterade X-ljus.
Det visar skillnaden på Bosch Luminator. Halogen vs Xenon vs Xenon konverterad halogen strålkastare.

När ni tittar på testet, så stirra er inte blinda på längden!!!
Diagrammet är bra, och viktigt att det är med, så man kan jämföra A, med B, med C...

Men det är ljusbilden som är det viktiga! För även om du har en lampa som lyser två kilometer, är den ganska värdelös, om den skapar en ljus punkt rakt fram, som sabbar ditt natt seende så du inte ser annat än rakt fram.
Det är där som de nya LED ramperna är helt oslagbara. Kolla ljusbilden, den mot väggen, inte längd diagrammet!
Även om de inte lyser upp den svarta tavlan nått speciellt starkt, så lyser de upp hela tavlan, HELT JÄMT!!
Dina ögon blir inte bländade av en ljus fläck mitt i, och du ser allt som lampan lyser upp!

Testet:
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Bland annat ser man både NBB längst ner i testet. Och SIM 3227 i början av delen med vanliga lampor.
Kolla hur de lyser mot den svarta tavlan! Bara "hur" inte "hur mycket"!


398 Inlägg
7 april 2013
#3977
Kristian_V skrev:
För den som intresserar sej för X-ljus, är laboratorie tester super intressanta, för att se hur ljusen faktiskt lyser, under identiska förhållanden, där man tagit bort faktorer som landskapet, väder m.m.

Detta är inte det testet som fick mej att välja SIM. Detta test är färskare. Det tar med LED ramper från kända tillverkare.
Det tar med Xenon konverterade X-ljus.
Det visar skillnaden på Bosch Luminator. Halogen vs Xenon vs Xenon konverterad halogen strålkastare.

När ni tittar på testet, så stirra er inte blinda på längden!!!
Diagrammet är bra, och viktigt att det är med, så man kan jämföra A, med B, med C...

Men det är ljusbilden som är det viktiga! För även om du har en lampa som lyser två kilometer, är den ganska värdelös, om den skapar en ljus punkt rakt fram, som sabbar ditt natt seende så du inte ser annat än rakt fram.
Det är där som de nya LED ramperna är helt oslagbara. Kolla ljusbilden, den mot väggen, inte längd diagrammet!
Även om de inte lyser upp den svarta tavlan nått speciellt starkt, så lyser de upp hela tavlan, HELT JÄMT!!
Dina ögon blir inte bländade av en ljus fläck mitt i, och du ser allt som lampan lyser upp!

Testet:
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Bland annat ser man både NBB längst ner i testet. Och SIM 3227 i början av delen med vanliga lampor.
Kolla hur de lyser mot den svarta tavlan! Bara "hur" inte "hur mycket"!

Det testet är värdelöst i fråga om LED lamporna då de använder en så pass bred ljusbild att de är arbetsljus som de sedan jämför mot xenon och halogen extraljus med 2-10 graders spridning på.
Däremot kan man jämföra extraljusen bra mot varandra.

Jag slängde upp lite LED-extraljus och ett xenon-extraljus på en luxmätare för att beräkna ungefärlig räckvidd och spridning.

1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m
2) 60w LED extraljus (m kromkant) - 4000 Lux @ 1m (3 Lux @ 600m) - 5cm mittpunkt på 1m
3) 45w LED extraljus (m kromkant) - 3500 Lux @ 1m (3 Lux @ 500m) - 5cm mittpunkt på 1m
4) 60w LED arbetsljus (10 grader) - 2700 Lux @ 1m (3 Lux @ 400m) - 5cm mittpunkt på 1m
5) 20w Vision X Optimus (10 grader) - 2500 Lux @ 1m ( 3 Lux @ 375m) - 3cm mittpunkt på 1m

Vision X Optimus var ju helt klart effektivast när gäller lumen/watt, räckvidd/watt.
Senast redigerat av HBass (7 april 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 893 Inlägg
7 april 2013
#3978
HBass skrev:
Det testet är värdelöst i fråga om LED lamporna då de använder en så pass bred ljusbild att de är arbetsljus som de sedan jämför mot xenon och halogen extraljus med 2-10 graders spridning på.
Däremot kan man jämföra extraljusen bra mot varandra.

Jag slängde upp lite LED-extraljus och ett xenon-extraljus på en luxmätare för att beräkna ungefärlig räckvidd och spridning.

1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m
2) 60w LED extraljus (m kromkant) - 4000 Lux @ 1m (3 Lux @ 600m) - 5cm mittpunkt på 1m
3) 45w LED extraljus (m kromkant) - 3500 Lux @ 1m (3 Lux @ 500m) - 5cm mittpunkt på 1m
4) 60w LED arbetsljus (10 grader) - 2700 Lux @ 1m (3 Lux @ 400m) - 5cm mittpunkt på 1m
5) 20w Vision X Optimus (10 grader) - 2500 Lux @ 1m ( 3 Lux @ 375m) - 3cm mittpunkt på 1m

Vision X Optimus var ju helt klart effektivast när gäller lumen/watt, räckvidd/watt.

Det är just här det brukar gå snett i diskussionerna om olika ljus.

Vad jag försökte klargöra i mitt förra inlägg. Här är ett typiskt exempel på ett väldigt dåligt ljus!
"1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m"

Det lyser som F"#¤N men vad skall man med en ljus prick i mitten, över en kilometer bort, till???
Den ljus pricken bränner bort allt eventuellt natt seende föraren eventuellt hade.
Ock svänger vägen, lyser det som på dagen i skogen, medan vägen är mörk.
(Även om det lyser på vägen, så bländar ljus käglan i skogen, så man knappt ser det övriga ljuset.)

Han ser haren en kilometer bort. Sen smäller det, för han såg inte älgen 75m bort!
Lite överdrivet, vist, men hur skall man förklara att längden på ljuset är sekundärt?
Vist är det bra om det lyser långt, men för många lampor har en vit fläck i mitten, som stör ut våra ögon, så vi ser sämre.

När man köper X-ljus, tittar man på den ritade skalan, med ljus käglan, och prioriterar hur många meter det lyser. Istället för att titta på ljusbilden, den där de lyser mot svarta tavlan och man ser om det lyser jämnt, eller inte...

Den bästa ljusbilden i mitt tycke, är Bosch Xenon Luminator. Kolla in den svarta tavlan bilden. En helt jämn platt ljusbild!
Lyser den inte långt nog? Byt till starkare doningar i den då!tongue Tyvärr ligger den ganska högt upp på pris stegen. Redan original med 35W Xenon...

Jag tycker det är skit kul o läsa om alla byggen med +10 Xenon X-ljus i tråden. Skulle vilja se en med +20 och ett elverk på släp.
Men de flesta monterar två, eller tre X-ljus. Får man som resultat tre ljus käglor i mitten, så är det inte optimalt.

Allt som lyser över 400m är ju lite överkurs! kul, bra om det lyser upp hela synfältet, annars mindre bra.
Man köper väl ändå X-ljus för att se bra? (Inte bara långt!)


2 043 Inlägg
7 april 2013
#3979
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Det testet är värdelöst i fråga om LED lamporna då de använder en så pass bred ljusbild att de är arbetsljus som de sedan jämför mot xenon och halogen extraljus med 2-10 graders spridning på.
Däremot kan man jämföra extraljusen bra mot varandra.

Jag slängde upp lite LED-extraljus och ett xenon-extraljus på en luxmätare för att beräkna ungefärlig räckvidd och spridning.

1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m
2) 60w LED extraljus (m kromkant) - 4000 Lux @ 1m (3 Lux @ 600m) - 5cm mittpunkt på 1m
3) 45w LED extraljus (m kromkant) - 3500 Lux @ 1m (3 Lux @ 500m) - 5cm mittpunkt på 1m
4) 60w LED arbetsljus (10 grader) - 2700 Lux @ 1m (3 Lux @ 400m) - 5cm mittpunkt på 1m
5) 20w Vision X Optimus (10 grader) - 2500 Lux @ 1m ( 3 Lux @ 375m) - 3cm mittpunkt på 1m

Vision X Optimus var ju helt klart effektivast när gäller lumen/watt, räckvidd/watt.

Det är just här det brukar gå snett i diskussionerna om olika ljus.

Vad jag försökte klargöra i mitt förra inlägg. Här är ett typiskt exempel på ett väldigt dåligt ljus!
"1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m"

Det lyser som F"#¤N men vad skall man med en ljus prick i mitten, över en kilometer bort, till???
Den ljus pricken bränner bort allt eventuellt natt seende föraren eventuellt hade.
Ock svänger vägen, lyser det som på dagen i skogen, medan vägen är mörk.
(Även om det lyser på vägen, så bländar ljus käglan i skogen, så man knappt ser det övriga ljuset.)

Han ser haren en kilometer bort. Sen smäller det, för han såg inte älgen 75m bort!
Lite överdrivet, vist, men hur skall man förklara att längden på ljuset är sekundärt?
Vist är det bra om det lyser långt, men för många lampor har en vit fläck i mitten, som stör ut våra ögon, så vi ser sämre.

När man köper X-ljus, tittar man på den ritade skalan, med ljus käglan, och prioriterar hur många meter det lyser. Istället för att titta på ljusbilden, den där de lyser mot svarta tavlan och man ser om det lyser jämnt, eller inte...

Den bästa ljusbilden i mitt tycke, är Bosch Xenon Luminator. Kolla in den svarta tavlan bilden. En helt jämn platt ljusbild!
Lyser den inte långt nog? Byt till starkare doningar i den då!tongue Tyvärr ligger den ganska högt upp på pris stegen. Redan original med 35W Xenon...

Jag tycker det är skit kul o läsa om alla byggen med +10 Xenon X-ljus i tråden. Skulle vilja se en med +20 och ett elverk på släp.
Men de flesta monterar två, eller tre X-ljus. Får man som resultat tre ljus käglor i mitten, så är det inte optimalt.

Allt som lyser över 400m är ju lite överkurs! kul, bra om det lyser upp hela synfältet, annars mindre bra.
Man köper väl ändå X-ljus för att se bra? (Inte bara långt!)

Navigator...

Jag funderade tidigare på att köpa ett par Navigator halogen och köpa reflektorinsatser för xenon till dem. Och sen köpa riktiga D2S lampor och ballaster.
På det sättet så borde man få ner priset ungefär 50% jämfört med original. Och då kan man ju även köra med 50-100W xenon om man vill.

1 893 Inlägg
7 april 2013
#3980
MammDiin skrev:
Navigator...

Jag funderade tidigare på att köpa ett par Navigator halogen och köpa reflektorinsatser för xenon till dem. Och sen köpa riktiga D2S lampor och ballaster.
På det sättet så borde man få ner priset ungefär 50% jämfört med original. Och då kan man ju även köra med 50-100W xenon om man vill.

Ja kan du få den ljus bilden, fast starkare = Längre, så är det ju perfekt! Men ändå saftigt pris. Om du kommer undan med hälften av närmare 5000kr, så är det ju ändå en ansenlig slant. Gånger hur många ljus då?coolcoolcool

+1



Sök