2975
Sök

Celica gt4 st185 1991, går otroligt fett.

82 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1
jag ställde på bilen den 16 september, samma kväll premiär körde jag den ca 5 mil och där körde jag hårt tills turbon glödde, så jag lät bilen stå på tomgång och svalna i ca 10 minuter innan ja stängde av motorn 10 minuter senare när jag skulle köra därifrån så gick bilen klockrent i 200-300m sen började den motor bromsa vid gas på drag. väl hemma dagen efter så började jag söka efter fel på bilen. ja trodde först att turbon var kass men det var den inte, så då tänkte jag tjuvluft. men ingen luft läcka sen upptäckte jag att den gick otroligt fett, så då tänkte jag tändning så jag plockade ner och rengjorde fördelare och rotor, sen byttes stift och kablar och slutligen även tändspolen dock helt utan resultat.. bilen gick så pass fett att den spottar ut bränsle igenom avgassystemet. sen upptäckte jag att downpipen var lös ca 5cm ifrån lambdasonden (som byttes förra hösten) så jag spände alla bultar och demonterade lambdan och rengjorde den. men inget resultat. jag lämnade iväg bilen till en verkstad men de vågade knappt öppna motorhuven de surade bilen ordentligt när de fick motorstopp när de skulle backa ut bilen och sedan dess har bilen inte startat. mer än just tänt till och sen dött. vid något tillfälle har jag lyckats hålla igång motorn men inte längre än 10-15 sekunder innan den åter dör. jag har skruvat dagligen med samma saker om och om igen i snart 3 månader utan resultat. så jag undrar om någon annan har varit med om detta eller har några tips då jag inte verkar hitta någon alls som har tillräckligt bra koll på 3sgte motorn för att kunna ge några konkreta ideer. men alla ideer är välkomna då jag är både desperat, frustrerad och trött på att inte veta vad de är för fel. jag har nyligen fått två nya tips om bla luftmassa mätaren och map sensorn. kan det vara något? jag lyfte bilen tändstift senast igår och då var alla stift blöta utom 3ans som var riktigt sotigt, tvåans stift var ganska sotigt men ändå riktigt blött. mitt afr värde går ner så lågt som till nio, så jag antar att det är bränsle relaterat. kan ju även vara tändningen men det är gnista på alla cylindrars stift när alla är urkopplade.


Jag vet inte vad jag ska ta mig till. min vädjan till er är hjälp mig..


37 Inlägg
4 december 2012
#2
Felaktigt bränsletryck, trasig BTR?


82 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#3
jockejansson skrev:
Felaktigt bränsletryck, trasig BTR?

jag är osäker på hur jag ska mäta bränsletrycket, jag vet inte ens vad man använder. men det känns som om det vore något sådant. vet du hur man ska göra? dock sitter bränsletrycks regulatorn väldigt otillgängligt. tack för tipset smile


KHRacing
4 december 2012
#4
kass bränslepump

82 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
kass bränslepump

påverkar det så att den matar för mycket bränsle konstant? borde inte det göra så den går snålt eller inte får nån soppa alls?


Herr
1 722 Inlägg
4 december 2012
#6
Ruggas skrev:
KHRacing skrev:
kass bränslepump

påverkar det så att den matar för mycket bränsle konstant? borde inte det göra så den går snålt eller inte får nån soppa alls?

Kass bränslepump kan bete sej så som du beskriver, att det känns som den motorbromsar, fast du gasar, den klarar inte att hålla uppe trycket, jag hade också gissat på bränslepumpen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

82 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#7
LocKtar skrev:
Ruggas skrev:
KHRacing skrev:
kass bränslepump

påverkar det så att den matar för mycket bränsle konstant? borde inte det göra så den går snålt eller inte får nån soppa alls?

Kass bränslepump kan bete sej så som du beskriver, att det känns som den motorbromsar, fast du gasar, den klarar inte att hålla uppe trycket, jag hade också gissat på bränslepumpen.

men går den fett då? för den matar in otroliga mängder bränsle, så pass att den trycker ut det i avgassystemet. jag provstartade idag och kollade sen stiften. de var dyngsura så jag skruvade ut dem och blåste rent dem och sen gängade jag ner stiften och sen plockade ut dem igen direkt efter och då var stiften super blöta igen.


1 Inlägg
4 december 2012
#8
Har inget med bränslepumpen att göra! Hade pumpen varit kass så hade den gått snålt. Kommer man åt att sätta någon bränsletrycksmätare på matar slangen till fuelrailen?

KHRacing
4 december 2012
#9
nisse200sx skrev:
Har inget med bränslepumpen att göra! Hade pumpen varit kass så hade den gått snålt. Kommer man åt att sätta någon bränsletrycksmätare på matar slangen till fuelrailen?

Det kan vara pumpen/bränslefiltret som säger ifrån när den får mottrycket som vakumet skapar via BTR´n.
ade så på min Volvo 850 GL. gick inte att varva över 3500, byte pump/filter så funkade det igen

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
4 december 2012
#10
kanske en tempgivare som är trasig som gör att den går fett ?


27 Inlägg
4 december 2012
#11
glödande turbo+ grenrör = uppeldad lambda ? prova och byt den / koppla ur så ser du ju om den är kass eller ej

82 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#12
nisse200sx skrev:
Har inget med bränslepumpen att göra! Hade pumpen varit kass så hade den gått snålt. Kommer man åt att sätta någon bränsletrycksmätare på matar slangen till fuelrailen?

ja tror det!



Sök